کد خبر: 45825 A

مرور نوستالژی چند نسل در گالری مژده /احد قدیری و خلق کردن آثاری از گذشته

مرور نوستالژی چند نسل در گالری مژده /احد قدیری و خلق کردن آثاری از گذشته

نمایشگاه آثار احد قدیری با عنوان "آن روزها" این روزها در گالری مژده به تماشاست.

ایران آرت : به یقین آنچه از بدو ورود به این نمایشگاه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد چیدمانی چشمگیر از دهها و صدها مکعب‌ کوچک است که متفاوت‌تر از هر نمایشگاه دیگری، مخاطب را به خود جلب می‌کنند.

در این نمایشگاه ۳۰۰ مکعب چوبی به نمایش گذاشته شده که روی هر یک با کلاژ و نقاشی کار شده است و هر یک از این اشکال نماینده دوره یا آیکونی نوستالژیک برای نسل های مختلف ایرانی محسوب می شود؛از این رو به فضایی پا می گذارید که خاطرات تان را نو نوار می کند.

احد قدیری مکعب‌هایی را در دو اندازه برای این نمایش در نظر گرفته است و از منظر انتخاب تصاویر در دوره های معاصر و قاجار سیر می کند. در این تصاویر شخصیت‌های برجسته هنری و ورزشی زیادی به چشم می‌خورند؛ همچنین تصاویری از جلد مجله‌های قدیمی مانند "زن روز"، "جوانان" و... در این مکعب‌های چوبی وجود دارند که نوستالژی‌های مشترکی مثل ماشین پیکان، کارتون‌های معروف، چراغ‌های نفتی، جلد کتاب اول دبستان و... را بر روی مکعب‌ها به نمایش گذاشته‌اند که احد قدیری این کلاژها را با نقاشی‌های خود کامل کرده است.

IMG_4454

احد قدیری درباره نمایشگاه " آن روزها " گفت:" گذشته و نوستالژی‌ها همیشه برایم جذاب بودند زیرا حال و هوای مخصوص به خود را دارند که دیگر در عصر حاضر آنها را تجربه نمی‌کنیم. به طور کلی دغدغه خلق کردن آثاری از گذشته انگیزه اصلی برگزاری این نمایشگاه است؛ زیرا می‌خواستم مخاطب را به چند دهه قبل ببرم تا مروری به خاطرات مشترک داشته باشند و یا با نوستالژی‌های چند دهه قبل آشنا شوند."

این هنرمند درباره کلاژهای روی مکعب‌های توضیح داد:" تعدادی از این کلاژها از مجلات قدیمی بریده شده است اما تعدادی را هم از اینترنت جمع‌آوری کردم و با چاپ جوهرافشان و کاغذ کاهی سعی کردم فضای قدیمی و کیفیت آنها را حفظ کنم."

قدیری اضافه کرد:" زمانی‌که تصاویر بر روی مکعب‌های چسبانده شد در مرحله بعد با خودکار سفید و ماژیک طرح و نقاشی‌های مرتبط را روی تصاویر کشیدم تا حس خودم را نیز به تصاویر منتقل کرده باشم."

این هنرمند درباره نقاشی حشرات روی تعدادی از تصاویر این نمایشگاه اظهار کرد:" نقاشی کردن حشراتی مثل عنکبوت و مورچه روی تصاویر برایم جذاب بود؛ زیرا می‌توانستم حس قدیمی و کهنه شدن برخی وسایل را بهتر به مخاطب منتقل کنم. البته روی برخی آثار هم تار عنکبوت کشیدم."

IMG_4578

او در پایان گفت: "با وجود اینکه حدود یک سال برای جمع‌آوری و خلق این مجموعه در نظر گرفته بودم اما توانستم با چهار ماه کار شبانه روزی کار را به پایان برسانم، البته روی اشیا قدیمی از جمله علاءالدین، چراغ نفتی و صندلی‌های قدیمی هم نقاشی کرده بودم که متاسفانه به دلیل بالا بودن تعداد آثار، فضای کافی برای نمایش آنها وجود نداشت و امیدوارم در آینده بتوانم آنها را به نمایش بگذارم."

IMG_4416

احد قدیری متولد 1368 در تبریز است. او نفر اول رشته نقاشی در چهارمین جشنواره سراسری هنرستان‌های هنرهای زیبا در کرمانشاه است و سابقه حضور در دوسالانه دامون‌فر و پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان در موسسه صبا را دارد.

نمایشگاه "آن روزها" تا ۲۵ بهمن در گالری مژده به نشانی سعادت‌آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ ، واحد یک میزبان علاقه‌مندان است.

 

گالری مژده احد قدیری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین