کد خبر: 53425 A

تابلویی که فرشچیان براساس داستان ضامن آهو خلق کرد/ عکس

تابلویی که فرشچیان براساس داستان ضامن آهو خلق کرد/ عکس

در این اثر نگارگری، آهوها در مرکز قرار گرفته و از ترس شکارچی به امام رضا (ع) پناه برده‌اند. در مقابل شکارچی از شکار آهوها پشیمان شده و کمانش را شکسته است.

ایران آرت: یکی از معروف‌ترین نقاشی‌ها درباره امام رضا (ع)، تابلویی است که در آن محمود فرشچیان داستان ضمانت آهو توسط امام رضا (ع) در برابر شکارچی را روایت کرده است. در این اثر نگارگری، آهوها در مرکز قرار گرفته و از ترس شکارچی به امام رضا (ع) پناه برده‌اند. در مقابل شکارچی از شکار آهوها پشیمان شده و کمانش را شکسته است. 

به گزارش ایسنا، فرشچیان، نقاش پیشکسوتی که به خلق آثار هنری با موضوعات عرفانی و مذهبی شهرت دارد، درباره‌ خلق تابلوی "ضامن آهو" که به آستان قدس رضوی هدیه داده شده، گفته است "ماجرای این تابلو از این قرار است که شکارچی آهویی را دنبال می‌کند و آن آهو خودش را به پای حضرت رضا (ع) می‌اندازد. امام از شکارچی می‌خواهد آهو را رها کند و او جواب می‌دهد که این حیوان روزی او است. حضرت از او می‌خواهد، آهو را رها کند تا او برای شیر دادن به بچه‌اش برود و بیاید. شکارچی هم می‌گوید اگر نیاید چه؟ امام هم اشاره می‌کند که شترش را به او خواهد داد. در ادامه، آهو می‌رود و برمی‌گردد، شکارچی هم متنبه می‌شود و کمانش را می‌شکند و توبه می‌کند."

تابلوی "ضامن آهو" در ابعاد ۸۰ × ۱۰۰ سانتی‌متر بر روی مقوای بدون اسید با تکنیک اکریلیک و به سبک نگارگری خلق شده است. این اثر در سال ۱۳۸۹ به آستان امام هشتم (ع) اهدا شد.

محمود فرشچیان متولد سال ۱۳۰۸ در اصفهان است. پدر او که نماینده‌ی فرش شهر اصفهان بود، پس از پی بردن به علاقه‌ی فرزندش به نقاشی و هنر ایرانی، او را نزد بهترین اساتید آن دوران فرستاد تا آموزش ببیند. فرشچیان بقیه‌ی مسیر هنری خود را با رفتن به مرکز هنرهای زیبای اصفهان، موزه‌های اروپا، تدریس و خلق ده‌ها تابلوی نقاشی با مضامین مختلف مذهبی، عارفانه و ملی‌گرایانه طی کرد.

نقاشی نگارگری محمود فرشچیان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین