کد خبر: 40292 A

ساخت فیلم درباره مولانا و شمس حرام است/ نظر دو مرجع تقلید

ساخت فیلم درباره مولانا و شمس حرام است/ نظر دو مرجع تقلید

دو مرجع تقلید با ساخت فیلم و سریال درباره شمس تبریزی و مولانا مخالفت کردند و ابراز داشتند که ترویج صوفیه جایز نیست.

ایران آرت: آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله مکارم شیرازی ساخت فیلم درباره شمس‌تبریزی و مولوی را شرعا جایز ندانستند. بر اساس گزارش‌ها قرار است حسن فتحی فیلمی با نام "مست عشق" را با بازی پارسا پیروزفر و شهاب حسینی درباره شمس و مولانا بسازد که با نظر مراجع تقلید ممکن است ادامه روند تولید این فیلم با مشکل مواجه شود.

آن گونه که باشگاه خبرنگاران جوان نوشته، در پی انتشار اخباری مبنی بر ساخت فیلمی با موضوع زندگی مولانا و شمس، جمعی از طلاب با ارسال نامه‌ای به دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی مرجع تقلید، درباره درستی این کار پرسیدند. 

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به این سوال گفته است: با توجه به اینکه این کار (ساخت فیلم درباره شمس) سبب ترویج فرقه ضالّه صوفیه می‌شود، شرعاً جایز نیست و باید از آن خودداری کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان در ادامه نوشت: در تماس با دفتر پاسخ به سوالات شرعی و مردمی آیت الله العظمی مکارم شیرازی صحت و سقم این خبر را جویا شد که مورد تایید نماینده دفتر ایشان قرار گرفت و صراحتاً اعلام کردند که آیت الله العظمی مکارم شیرازی ساخت این فیلم را جایز نمی دانند. 

1

به گزارش خبرآنلاین، آیت‌الله نوری همدانی نیز پس از آیت‌الله مکارم شیرازی ساخت فیلم ⁧شمس⁩ و ⁧مولانا⁩ را حرام اعلام کرد. ‌آیت‌الله نوری همدانی در پاسخ به نامه جمعی از طلاب درباره این سریال، نوشته است: "طبق گفته حضرت صادق (ع) فرقه صوفیه دشمنان ما هستند و ترویج آن به هر شکلی باشد جایز نیست و حرام است."

2

همچنین خبرآنلاین نوشت: همزمان با حاشیه سازی برخی افراد با شیوه دریافت استفتائهای شخصی و انتشار آن در رسانه‌های عمومی، ضروری ست نظر رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه و شخصیت جناب شمس و مولانا مد نظر قرار بگیرد.

رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از شعرا در تاریخ 25 شهریور 1387 می فرمایند: "یک بخش مهمی  از شعر آئینی ما می‌تواند متوجه مسائل عرفانی و معنوی بشود. و این هم یک دریای عظیمی است.  شعر مولوی را شما ببینید. اگر فرض کنید کسی به دیوان شمس به خاطر زبان مخصوص و حالت مخصوصش دسترسی نداشته باشد که خیلی از ماها دسترسی نداریم و اگر آن را کسی یک قدری دوردست بداند، مثنوی، مثنوی؛ که خودش می‌گوید: و هو اصول اصول اصول الدین."

آیت الله خامنه ای با اشاره به خاطره خود از شهید مطهری در ادامه می افزایند: " واقعاً اعتقاد من هم همین است. یک وقتی مرحوم آقای مطهری از من پرسیدند نظر شما راجع به مثنوی چیست، همین را گفتم. گفتم به نظر من مثنوی همین است که خودش گفته: و هو اصول اصول اصول الدین ... ایشان گفت کاملاً درست است، من هم عقیده‌ام همین است."

 

آیت الله مکارم شیرازی رهبر انقلاب مولانا پارسا پیروزفر حسن فتحی شمس تبریزی شمس آیت الله نوری همدانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین