کد خبر: 46665 A

حال و هوای شهر قرنطینه شده ووهان به روایت یک فیلم کوتاه/ ویدئو

حال و هوای شهر قرنطینه شده ووهان به روایت یک فیلم کوتاه/ ویدئو

به‌تازگی یک فیلم کوتاه به نام Wuhan: The Long Night منتشر شده که قرنطینه شهر ووهان چین به خاطر ویروس کرونا را از نزدیک به نمایش می‌گذارد.

ایران آرت، از زمان انتشار ویروس کرونا در کشور چین در اواخر سال ۲۰۱۹ شاهد واکنش‌های مختلفی است از سوی مردم جهان درباره این موضوع بودیم. عده‌ای درباره این مسئله جوک و لطیفه ساختند و بعضی‌ها هم موضع نژادپرستان در مقابل آن گرفتند. حداقل ما که این روزها گرفتار این ویروس در کشور خودمان شده‌ایم، می‌دانیم که شوخی کردن با آن کار زیاد جالبی نیست. کرونا انسان‌های زیادی را در کل دنیا مبتلا کرده و جان خیلی‌ها را گرفته است. فقط در چین بیش از ۷۴ هزار نفر مبتلا شده‌اند که از بین آنها بیشتر از ۲۰۰۰ نفر جان باخته‌اند.

اما ویروس کرونا علاوه بر خسارت‌های جانی که به بار آورده، ضررهای هنگفتی هم به اقتصاد و صنعت وارد کرده است. به طور مثال صنعت سینما در چین تقریباً به طور کامل فلج شده و آمار باکس آفیس این کشور افت چشمگیری را تجربه کرده است. از آنجا که چین یکی از تولید کنندگان اصلی قطعات اولیه برای بسیاری از کمپانی‌های بزرگ دنیا به شمار می‌‌رود، تاثیرات افت صنایع این کشور را می‌توانیم در مقیاس جهانی نیز مورد بررسی قرار دهیم. برای مثال چندی پیش در خبرها داشتیم که شیوع  ویروس کرونا تولید کنندگان لپ‌تاپ و گوشی‌های هوشمند را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

به گزارش زومجی، در تمام مدتی که خبرهای مربوط به کرونا در چین را دنبال می‌کردیم نام شهر ووهان را به عنوان یکی از کلیدواژه‌های اصلی می‌شنیدیم. به خاطر قرنطینه گسترده‌ای که در این شهر صورت گرفته، تصاویر کمی از آن به بیرون ارسال شده‌اند. اما حالا به لطف یک فیلم مستند کوتاه که Wuhan: The Long Night نام دارد می‌توانیم حال و هوای این شهر را از نزدیک مشاهده کنیم.

لان بو، سازنده این مستند کوتاه، در ابتدا برای ساخت یک فیلم، به همراه گروهش وارد شهر ووهان شد. پس از قرنطینه این شهر که در تاریخ ۲۳ ژانویه ۲۰۲۰ رخ داد، لان بو و تیم سازنده فیلم مثل سایر مردم شهر مجبور به ماندن در آنجا شدند. به همین خاطر آنها تصمیم گرفتند از زمان بیشتری که دارند استفاده کنند و مشاهدات خود را به صورت یک فیلم مستند درآورند. این فیلم که ابتدا در وبسایت چینی Weibo منتشر شد و سپس از طریق وبسایت Sixth Tone در اختیار مخاطبان غربی قرار گرفت، نگاهی واقعی به ووهان و زندگی مردمش، پس از قرنطینه این شهر دارد.

نکته جالبی که در این فیلم به چشم می‌خورد خلوت بودن کوچه‌ها و خیابان‌های شهر است. ووهان با داشتن ۱۴ میلیون جمعیت یکی از شلوغ‌ترین شهرهای دنیاست، اما در تصاویری که در این فیلم مستند نمایش داده می‌شوند، می‌بینیم که اکثر خیابان‌ها یا خالی از جمعیت هستند یا فقط چند نفر در آنها تردد می‌کنند. یکی از تاثیرگذارترین سکانس‌های این فیلم هم مربوط به مردی می‌شود که از پنجره خانه‌اش به بیرون نگاه می کند و در حال خواندن آهنگ معروف My Motherland and Me (یکی از ترانه‌های حماسی و ملی چینی‌ها) است. لان بو درباره این فیلم می‌گوید:

آنها می‌خواستند یک کار تاثیرگذار و معنی‌دار انجام دهند. از زمان اجرای قرنطینه هیچ ویدیویی که چنین نمای کاملی از شهر را به نمایش بگذارد وجود نداشت. احساس می‌کنم این تصاویر از این نظر که یک منبع تاریخی و همچنین منبعی برای سایر مستندها هستند، ارزش بالایی دارند.

لان بو بعد از مشاهده استقبالی که از این فیلم کوتاه شده، تصمیم دارد تا یک مستند بلند درباره قرنطینه ووهان بسازد و زندگی مردمی که در این شهر باقی مانده‌اند را به نمایش بگذارد.

قرنطینه شهر ووهان که توسط دولت مرکزی چین صورت گرفت بزرگترین قرنطینه در کل تاریخ است که در چنین ابعادی اجرا می‌‌شود. سازمان جهانی بهداشت با تشکر از دولت چین بابت این اقدام، آن را فراتر از حد استاندارد و بی‌سابقه توصیف کرد.

ویروس کرونا ووهان چین
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین