کد خبر: 63162 A

انتقاد کیهان از یک انتصاب سینمایی/ نگاه اشرافی دارد

انتقاد کیهان از یک انتصاب سینمایی/ نگاه اشرافی دارد

روزنامه کیهان از یک انتصاب سینمایی که در دولت گذشته پست داشته انتقاد کرد.

ایران آرت: کیهان نوشت: محمد دیندار، مستندساز در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان گفت: واقعاً انتصاب رئیس سابق انجمن سینمای جوان به‌عنوان مدیرکل جشنواره‌ها با هیچ منطقی سازگار نیست. چون رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه دوره اخیر جشنواره فیلم کوتاه، به درستی و به صراحت از نحوه برگزاری غیراستاندارد و حضور افراد بی‌ربط و نیز نگاه‌ اشرافی‌گرانه‌ در این جشنواره انتقاد و به نشانه اعتراض اختتامیه را ‌ترک کرده بود و چند روز بعد موسوی را از ریاست انجمن سینمای جوانان و بالطبع جشنواره عزل نمود.

همچنین فراموش نکرده‌ایم همین فرد در دولت پیش نیز باز هم‌ به‌خاطر دعوت از یک متهم دانه درشت اقتصادی به مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه و به روی سن بردن وی برای اهدای جایزه حقوق شهروندی مورد انتقاد شدید رسانه‌ها و صاحب‌نظران قرار گرفته بود؛ پس با این اوصاف وقتی مدیری نتوانسته یک جشنواره تحت مسئولیت خود را در دوره‌های مختلف به شکل استاندارد و درست برگزار کند و آن جشنواره‌ها را به شدت به سمت حاشیه برده و به‌جای نگاهی فرهنگی محور، نگاهی ‌اشرافی‌محور اعمال نموده است، پس چطور می‌تواند تعداد زیادی جشنواره را استانداردسازی، هدف‌گذاری، ریل‌گذاری یا ادغام و چابک‌سازی کند.

این عضو هیئت داوران جشنواره‌های مختلف سینمایی همچنین تأکید کرد: یکی از چالش‌های مختلف سینمایی در کشور ما به اذعان صاحب‌نظران، بحث تعدد و سیاست‌گذاری جشنواره‌هاست که از منظر استراتژیک، مدیریت این حوزه به فردی نیازمند است که نگاهی اندیشه‌محور داشته باشد، اما فردی که کارنامه او در حوزه جشنواره فیلم‌ کوتاه این‌گونه ناموفق است چگونه خواهد توانست، اهدافی استراتژیک و هدفمند برای جشنواره‌های فیلم فجر، کوتاه، مستند، فیلم کودک و حقیقت و ده‌ها جشنواره دیگر که با مجوز ارشاد توسط دیگر‌ دستگاه‌ها برگزار می‌شوند، طراحی یا نظارت کند. مگر اینکه مثل برخی دوستان معتقد باشیم که این اداره کل بیشتر نقشی تشریفاتی دارد که آن هم خود بحث‌های جدی دیگری را می‌طلبد. دیندار در پایان‌ تأکید کرد: جشنواره‌ها هم عصاره سینمای ایران و هم جهت‌دهنده سینمای کشور هستند و می‌طلبد که اداره کل جشنواره‌ها نقشی کلیدی در این حوزه ایفا کند و این به کلیددارانی نیازمند است که قائل به این حقیقت‌ و قادر به این مأموریت باشند.

 

روزنامه کیهان سید محمد صادق موسوی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین