کد خبر: 61492 A

ببینید: افتتاح پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰/ از فرش و موسیقی ایرانی تا به پرواز درآمدن سیمرغ

ببینید: افتتاح پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰/ از فرش و موسیقی ایرانی تا به پرواز درآمدن سیمرغ

مجله معماری Architectural Design پاویون ایران را یکی از هشت پاویون برتر اکسپو امسال معرفی کرده است. ۱۲ سالن در این پاویون به گردشگری، فرش دستباف، تماشاخانه، صنعت، خانه معدن، های‌تک، بخش تجاری، رستوران ایرانی متشکل از فضای ایرانی و نوشیدنی‌های سنتی ایران اختصاص داده شده است.

ایران آرت: پاویون ایران با روایتی از شهرزاد قصه‌گو و با شعار «ایران؛ تمدن کهن و استوار تنوع اقوام و میزبان ملت‌ها» در اکسپو دبی افتتاح شد.

اکسپو دبی که با ۴۲ میلیارد دلار هزینه، یکی از پرخرج‌ترین نمایشگاه‌هایِ تا کنون جهان شناخته می‌شود و انتظار دست‌کم ۲۰ میلیون بازدیدکننده و گردشگر را می‌کشد، از نهم مهرماه کار خود را به مدت شش ماه آغاز کرد. اکسپو را پس از المپیک و جام جهانی فوتبال، یکی از بزرگ‌ترین رویدادها می‌دانند که فرهنگ ملل با نگاهی به زندگی آینده را معرفی می‌کند و امسال هم با شعار «پیوند ذهن‌ها، خلق آینده» با حضور ۱۹۲ کشور برگزار شده است.

ایران نیز در فضایی به وسعت ۲۰۱۴ مترمربع از سایت اکسپو با معماری سنتی و معاصر، الهام‌گرفته از قصه‌های هزار و یک شب شهرزاد برپا شده و زوایایی از اقتصاد، توسعه اجتماعی و فرهنگ ایران بر پایه تمدن و سنت‌های باستانی، آداب‌ و رسوم و مردم را نمایش می‌دهد و به همزیستی صلح‌آمیز اشاره دارد. طبق آن‌چه رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات گفته، برای آماده‌سازی این پاویون تا کنون حدود ۹ میلیون دلار هزینه شده است.

۱۲ سالن در این پاویون به گردشگری، فرش دستباف، تماشاخانه، صنعت، خانه معدن، های‌تک، بخش تجاری، رستوران ایرانی متشکل از فضای ایرانی و نوشیدنی‌های سنتی ایران اختصاص داده شده است.

به گزارش ایسنا، مجله معماری Architectural Design پاویون ایران را یکی از هشت پاویون برتر اکسپو امسال معرفی کرده است. علاوه‌بر این، پاویون ایران در ورودی سایت اکسپو و در همسایگی فرانسه و شیلی واقع شده که موقعیت مناسبی را برای جلب بازدیدکنندگان فراهم کرده است.

پاویون ایران از روز شنبه دهم مهرماه، با حضور وزیر گردشگری امارات و معاون گردشگری ایران و با پیام مجازی وزیر صنعت، معدن و تجارت رسما افتتاح شد. علی‌اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در جریان این مراسم، مذاکراتی هم با وزیر اقتصاد و تجارت سوریه داشت.

همزمان با آغاز فعالیت پاویون ایران، سیمرغ، پرنده اسطوره‌ای شاهنامه فردوسی که برند گردشگری ایران است نیز با استفاده از تکنولوژیِ روز به پرواز درمی‌آید، به طوری که از طریق گوشی‌های هوشمند قابل مشاهده است.

بازدیدکنندگان از پاویون ایران ضمن آن‌که هر روز نوای موسیقی ایران را می‌شنوند، در بافت فرش ایرانی هم مشارکت خواهند داشت.

سالن گردشگری این پاویون نیز قرار است هر پنج روز، یکی از استان‌های ایران را با محتوای تصویری معرفی کند و روزنه‌های چشمی که تداعی‌کننده شهر فرنگ هستند، هر روز هفت میراث طبیعی و تاریخی ایران را نمایش می‌دهند، درحالی که رایحه‌ای آشنا از ایران به مشام بازدیدکنندگان خواهد رسید تا حضور واقعی در محیط را تجربه کنند. علاوه‌بر این، هر روز گوشه‌ای از قصه‌های شهرزاد با تصویر و صدا روایت می‌شود. همچنین در این سالن، مولاژهایی از آثار تاریخی ایران با تمرکز بر نقوش و حکاکی‌های دوره هخامنشیان و ایران باستان به نمایش گذاشته شده است. مضاف بر این‌که، بازدیدکنندگان این سالن قرار است با معماری سقف‌های ایرانی، با تصویرسازی آشنا شوند.

پاویون ایران همزمان با اکسپو دبی تا فروردین‌ماه ۱۴۰۱ برپا خواهد بود. بخش گردشگری ایران امیدوار است شماری از بازدیدکنندگان اکسپو را برای سفر به ایران، پس از حدود دو سال محدودیت، تشویق و جذب کند.

اکسپو 2020 دبی اکسپو دبی پایون ایران در اکسپو دبی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین