کد خبر: 46007 A

شاهکار آنوشکا با ساز سیتار/ دختری که یاد پدر هنرمندش را زنده کرد

شاهکار آنوشکا با ساز سیتار/ دختری که یاد پدر هنرمندش را زنده کرد

آنوشکا که نوازنده، تهیه‌کننده و آهنگساز است،‌ جدا از سایه پدر نامدارش توانسته مسیر هنری خود را بیابد.

ایران آرت: آنوشکا شانکار،‌ هنرمند پرتوان و همه‌فن‌حریف هندی‌‌ به‌تازگی "کنسرتوی شمارهٔ ۲ سیتار" را همراه با ارکستر ناسیونال لیون اجرا کرد.

این کنسرتو که ساختهٔ راوی شانکار، پدر او و مشهورترین آهنگساز هندی سدهٔ بیست و یکم است،‌ نغمه‌های سنتی هند را با موسیقی کلاسیک در هم می‌آمیزد.

نوای سیتار آنوشکا شانکار مسحورکننده است و او خود دربارهٔ این کنسرتو می‌گوید: "وقتی این کار را می‌نوازم انگار دوباره به ژرفای قلب و روح پدرم فرو می‌روم. این موسیقی برایم بسیار زنده است و به رابطه‌ٔ ما بر می‌گردد اما گذشته از اینها بسیار بسیار زیباست."

"کنسرتوی شمارهٔ ۲ سیتار" که نخستین بار در سال ۱۹۸۱ اجرا شد "راگا مالا" یا "تاج گل رنگها" نام دارد.

راگا مقامی است در موسیقی سنتی هندی که دست‌کم پنج نت دارد و در بداهه‌نوازی از آن استفاده می‌شود. واژهٔ سانسکریت راگا به معنای رنگ‌آمیزی است.

به گزارش یورونیوز، آنوشکا دربارهٔ نقش و ویژگی راگاها می‌گوید: "هر راگا شخصیت موسیقایی و حس خاصی دارد. راگاها با هم تفاوت‌های ظریف زیادی دارند. هر راگا، با توجه به حس‌وحالش، مناسب ساعتی از روز یا فصلی از سال است." و دربارهٔ حضور موسیقی سنتی هند در این اثر نیز می‌افزاید: "می‌توانید نغمه‌های خاص کشمیر، راجستان یا دیگر مناطق هند را در آن بشنوید و همزمان کلی هم بداهه‌نوازی سیتار دارد."

آنوشکا یک سیتار ویژهٔ سفیدرنگ و کوچک دارد که آن را سفارشی برایش ساخته‌اند. این ساز به خواست او کاسهٔ کوچکتری دارد. او دربارهٔ سازش می‌گوید: "نکتهٔ جالب این است که صدای این ساز هم زیبا، شفاف و لطیفتر شده و من عاشقش هستم."

Ravi_Anoushka_Shankar-1024x640

خانم شانکار که خود تهیه‌کننده و آهنگساز نیز هست،‌ جدا از سایهٔ پدر نامدارش توانسته مسیر هنری خود را بیابد. او معتقد است تمامی آنچه لازم داشته را از پدر نامدارش آموخته و کاملا آگاه و دانسته پا به میدان آهنگسازی گذاشته است.

او در این باره می‌گوید: "با پدرم دور دنیا گشتم و ساز زدم. پس وقتی آهنگسازی را شروع کردم، کاملا می‌دانستم چه می‌کنم یعنی می‌خواستم خودم را کشف کنم."

و دربارهٔ چالش‌های مسیر شخصی‌اش می‌افزاید: "تعلیم پدرم و کیفیت بالای نوازندگی‌اش من را کمال‌طلب کرد و این جلوی ریسک برای کار تازه را می‌گیرد. من خیلی تلاش کردم تا بر این حالت غلبه کنم."

آنوشکا از نکته کلیدی کار آفرینش غافل نیست، چنانکه در پایان می‌گوید: "وقتی کار می‌کنی ایده‌ها سراغت می‌آیند، پس من می‌نشینم و ساز می‌زنم و مطمئنم که چیزی از دلش در می‌آید."

آلبوم تازهٔ آنوشکا شانکار با نام نامه‌های عاشقانه چندی است روانهٔ بازار شده است.

 

سیتار موسیقی کلاسیک موسیقی هندی آنوشکا شانکار کنسرتوی شماره 2 سیتار راوی شانکار
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین