کد خبر: 23854 A

ماجرای دختر سوئدی و مرد افغان در هواپیما که نیم میلیون بازدید داشته/فیلم

ایران‌آرت: دختر سوئدی مانع پرواز هواپیمای حامل پناهجوی اخراجی افغان شد.
یک فعال دانشجویی به تنهایی مانع اخراج یک پناهجوی افغان از سوئد شد. الین ارسون که ۲۱ سال سن دارد، در هواپیمایی که از گوتنبرگ سوئد عازم ترکیه بود، از نشستن بر روی صندلی‌اش تا خروج پناهجوی افغان از هواپیما، خودداری کرد.
خانم ارسون در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد که دانشجوی رشته مددکاری دانشگاه‌ گوتنبرگ است و زمانیکه او و دیگر فعالان حقوق مهاجران متوجه شدند، دولت سوئد قصد اخراج یک پناهجوی افغان را دارد بلیت پرواز به ترکیه را خریداری کرد تا مانع این اقدام شود.
آن طور که اسپوتنیک گزارش داده، زمانی که ارسون وارد هواپیما شد، اعتراض خود به این اقدام را به صورت زنده با فیلمبرداری از خودش و تعریف ماجرا به زبان انگلیسی برای مخاطبانش در فیس‌بوک پخش کرد. بیش از نیم میلیون نفر این ویدئو را تا روز سه‌شنبه ۲۵ ژوییه تماشا کردند.
او در هواپیما به‌طوریکه سایر مسافران هم متوجه شوند اعلام کرد که در افغانستان جنگ است و درصورتی که این فرد از سوئد اخراج شود در کشور خودش کشته می‌شود.
ارسون از سوی مسافران هم حمایت شد و هم برخی با این حرکت او مخالفت کردند اما در ویدئو او سعی می‌کند آرامش خودش را حفظ کند.
او در بخشی از این ویدئو می‌گوید: «نمی‌خواهم زندگی یک نفر به خاطر اینکه شما نمی‌خواهید پروازتان را از دست بدهید، از بین برود.»
در این ویدئوی ۱۴ دقیقه‌ای بارها تلاش شد که از فیلمبرداری ارسون جلوگیری شود. او می‌گوید: « هر کاری را که برای نجات زندگی یک فرد بتوانم بکنم، انجام می‌دهم. تا زمانی که همه مسافران روی صندلی‌های خود ننشینند خلبان نمی‌تواند پرواز کند.»
او در ویدئوی خود تاکید می‌کند تمام کاری که می‌خواهد انجام دهد جلوگیری از اخراج این فرد است و بعد از آن تمام قوانین هواپیما را رعایت خواهد کرد. ارسون اضافه می‌کند که این کار کاملا قانونی است و او هیچ جرمی مرتکب نشده است.
زمانی که یکی از مسافران خشمگین که به نظر انگلیسی زبان می‌آمد سعی در ربودن گوشی موبایل خانم ارسون را داشت، او به این فرد گفت: «چه چیزی مهم است؟ یک زندگی یا وقت شما؟ من می‌خواهم او از هواپیما خارج شود چرا که این فرد در افغانستان امنیت ندارد. من در تلاش برای تغییر قوانین کشورم هستم. من این قوانین را دوست ندارم. درست نیست که افراد را به جهنم بفرستیم.»
مسئولان فرودگاه از بکار بردن زور برای خارج کردن خانم ارسون خودداری کردند و زمانیکه پناهجوی افغان به همراه سه مامور امنیت پرواز از هواپیما خارج شدند برخی از مسافران این دانشجوی سوئدی را تشویق کردند.

 

iranart

 

 

هواپیما پناهجو الین ارسون
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین