کد خبر: 34133 A

ماموریت ویژه همسر جرج کلونی در انگلستان

ماموریت ویژه همسر جرج کلونی در انگلستان

ایران آرت: وزارت امور خارجه انگلیس روز جمعه از تشکیل واحد جدیدی برای آنچه دفاع از آزادی مطبوعات و مقابله با قوانین سخت‌گیرانه رسانه‌ای در سطح جهان خواند خبر داد.

به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام وزارت خارجه انگلیس، خانم "امل کلونی" (همسر جرج کلونی) لبنانی‌تبار و کارشناس حقوق بین‌الملل به‌عنوان دستیار ویژه جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس در امور دفاع از آزادی مطبوعات منصوب‌ شده است.

او که قبلا وکالت "جولیان آسانژ" بنیان گذار سایت افشاگر ویکی لیکس را بعهده داشت اینک ریاست گروهی از کارشناسان بلندپایه حقوقی، زیر نظر وزارت امور خارجه انگلیس را بر عهده دارد که قرار است درزمینهٔ دفاع از حقوق مطبوعات در سطح جهان سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کنند.

به گفته وزارت امور خارجه انگلیس، یکی از کارهای این گروه تهیه الگوهای مناسب برای حمایت از رسانه‌ها و ارائه مشورت به دولت‌هایی است که تمایل دارند قوانین داخلی خود را درباره آزادی مطبوعات تقویت کنند. اعضاء این گروه قرار است ظرف چند ماه آینده انتخاب شوند. 

جرمی هانت می‌گوید خشونت علیه خبرنگاران در سطح جهان به سطح نگران‌کننده‌ای رسیده و نمی‌توان از این مساله چشم‌پوشی کرد. 

وی افزود: مطبوعات نقش مهمی را در حساب کشی از جریان قدرت ایفا می‌کنند ، اما قوانین از تاریخ گذشته و سخت‌گیرانه در سراسر جهان، قابلیت رسانه‌ها را محدود کرده است.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه انگلیس، سال 2018 یکی از مرگبارترین سال‌ها در حرفه خبرنگاری بوده است. در این سال 99 خبرنگار کشته، 348 نفر دستگیر و 60 نفر دیگر هم توسط گروه‌های غیردولتی به گروگان گرفته شدند. 

دولت انگلیس قصد دارد تا سه ماه دیگر اجلاسی را با موضوع آزادی مطبوعات در سطح مقام‌های دولتی برگزار کند.

در کلیپ ویدئویی که اسفندماه گذشته در حساب توییتری وزیر خارجه منتشر شد آمده است: خبرنگاری جرم نیست و انسان‌ها حق‌دارند تا به اطلاعات دسترسی داشته باشند. این کلیپ بابیان اینکه کشتن خبرنگار اقدام اشتباهی است ، افزود: واقعیت را نمی‌توان کشت و این مهم است که کشورها به دلیل نادیده گرفتن حقوق خبرنگاران حساب پس دهند.

این تحولات پس‌ازآن صورت می‌گیرد که انتقادها از دولت لندن به دلیل ادامه حمایت از ریاض پس از مرگ جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، بالاگرفته است. 

خاشقچی دوم اکتبر (دهم مهر) در محل کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید. ریاض ابتدا قتل وی را انکار کرد اما درنهایت اعتراف کرد که این روزنامه‌نگار به دست عوامل سعودی کشته‌شده است.

وزیر امور خارجه انگلیس پیش‌تر در نشست کمیته پارلمانی امور خارجی عنوان کرد که این کشور به‌منظور تبیین سیاست‌های بین‌المللی برای مبارزه با بدرفتاری علیه خبرنگاران، اجلاسی را با حضور مقام‌های دولتی در این کشور برگزار می‌کند.

 

امل کلونی جرج کلونی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین