کد خبر: 3419 A

کوه‌های رنگی ایران، «مستند» شدند

ایران آرت: علی شاهیده کارگردان «رنگی از جنس خاک» در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ساخت این تولید جدید شبکه مستند توضیح داد: عکسی را در اینستاگرام دیدم که تصویری از یکی از کوه‌های رنگی بود و زیر آن نوشته شده بود؛ اینجا ایران است. برایم تعجب آور بود چطور تا به حال چنین چیزی را در کشور ندیده بودم. پس از تحقیقاتی که داشتم متوجه شدم چند مورد از این کوه‌ها را در کشور داریم که به نوبت سراغشان رفتم.

کوه‌های رنگی

وی افزود: سیدمحمد رضوی مشاور من در این کار بود. ما به چهار نقطه از ایران رفتیم؛ 25 کیلومتری شمال تبریز در اهر، مجموعه کوه‌های آلاداغ لاربین زنجان و تبریز، منطقه ایوانکی در گرمسار و قم.
این مستندساز یادآور شد: کارشناس‌های زمین شناسی این مبحث را به دو بخش سازند قرمز بالایی و سازند قرمز زیرین تقسیم می کنند. سازند به مجموعه ای از کوه‌ها گفته می‌شود که در یک شرایط خاص زمانی پدیدار شده‌اند و این موضوع به زبان ساده در فیلم توضیح داده شده است و ما به این نکته می‌پردازیم که چرا این کوه‌ها رنگی هستند؟ دلیل اصلی این اتفاق وجود آهن و اکسید آهن است که بسته به میزان و ترکیبات آن، به شکل ها و رنگ‌های مختلف خود را نشان می‌دهد.

شاهیده در پایان گفت: تولید این مستند 35 دقیقه‌ای با فرمت فول اچ دی چیزی حدود 6، 7 ماه طول کشید و در بین تمام فیلمهایی که ساخته‌ام، این اثر برایم یک تجربه خاص بود. من تا به حال چنین تجربه‌ای نداشتم که بخواهم درباره یک عنصر بی‌جان یعنی کوه فیلم بسازم و مخاطب را درگیر کنم، این کار دشواری‌های خاص خود را داشت. امیدوارم مخاطبان از این فیلم لذت ببرند.

«رنگی از جنس خاک» تولید جدید شبکه مستند، یکشنبه ششم فروردین ساعت 22 از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و دوشنبه هفتم فروردین ساعت 12:30 بازپخش می‌شود.

 

ایران خاک زمین قم zwnj
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین