کد خبر: 37124 A

پای حرف‌های صاحب برندی ورزشی که صفر تا صد تولیدکنندگی را اجرا کرده است

کارآفرینی با کلیدواژه بومی

کارآفرینی با کلیدواژه بومی

یاسینی از جمله کارآفرینانی است که خودش همه تخصص‌ها در حوزه پوشاک را به دست آورده و سال‌ها در این زمینه کار کرده است

DSC_4508

ایران‌آرت، نگار حسینخانی: جوان است؛ متولد 1358 و از دوازده‌سالگی کار کرده. اسمش یوسف یاسینی است و می‌گوید اگر برای این تجربه‌ها به او مدرک می‌دادند تا امروز دکترایش را هم گرفته بود. از همان سال اول کار، در یک تولیدی مانتو، در چهارراه استانبول، پادیی می‌کرده است. اما در این بیست و چند سال قدم‌هایش را پشت هم برداشته و پله به پله بالا آمده است. دو سالی است برند خودش را ثبت کرده و در حوزه پوشاک ورزشی فعالیت می‌کند. فعالیتی در قالب کارآفرینی با محوریت جذب نیروهای محلی. محله جدید فعالیت‌شان وردآورد است و حالا 50 نفر در تولیدی او کار می‌کنند و توان جذب نیروهای بیشتری دارد.

 

کارکنان بومی یک برند ورزشی

در کیلومتر 19 جاده مخصوص تهران_کرج، رو به روی وردآورد و در کوچه هفتاد و هشتم، درست در محلی که تا پیش از این تالار بوده است، به تازگی تولیدی پوشاک ورزشی راه اندازی شده و سه دهنه مغازه جلوی آن نیز به فروشگاهی برای عرضه این محصول اختصاص پیدا کرده است. پیش از این در میدان ولیعصر فعالیت می‌کردند و با گسترش کار و پراکندگی واحدهایشان ترجیح دادند جایی را اجاره کنند که نه تنها تولیدی که فروشگاه و دفترشان کنار هم باشد تا هماهنگی بیشتری بین واحدها برقرار شود. اما دلیل‌شان برای انتخاب این محله شاید نزدیکی‌شان به ورزشگاه‌ها و زمین‌های ورزشی و باشگاه‌هایی است که با آنها قرارداد دارند؛ ورزشگاه آزادی، باشگاه پیکان، سایپا و ... . از طرفی این محله بسیار منطقه ورزشی بوده و میان کرج و تهران است و کار آنان را در ارائه و توزیع محصولات‌شان تسریع می‌کند. یاسینی می‌گوید: «بومی بودن کارمندان برای ما بسیار مهم و اثر بخش است. این‌که از رفت و آمد کارمندان‌مان مطمئن شویم و در دیر و زود آمدن به محل کار نگران طی کردن مسافت نباشیم حسن بومی بودن کارکنان ماست. البته در کنار این باید فرد توانایی لازم برای به عهده گرفتن کار را داشته باشد.»

 

تولید لباس‌های ورزشی داخلی، با کیفیت عالی

یاسینی از جمله کارآفرینانی است که خودش همه تخصص‌ها در حوزه پوشاک را به دست آورده و سال‌ها در این زمینه کار کرده است. این است که رسیدن به این موقعیت را جهشی در زندگی‌ کاری‌اش نمی‌داند و معتقد است هر کسی در هر برهه از زندگی با طی کردن مرحله به مرحله رشته‌ای خاص به شرایط بهتری دست پیدا خواهد کرد. اما این‌که چرا تولید پوشاک ورزشی را برای کار خود برگزیده است می‌گوید: «سال‌ها در حوزه پوشاک، از زنانه و مجلسی تا تریکو و جین کار کرده‌ام و به این نتیجه رسیده‌ام در حوزه پوشاک ورزشی کار کنم. 12 سال نیز در برند ورزشی دیگری کار می‌کردم، اما به این نتیجه رسیدم تولیدی داخلی با برندی ایرانی ایجاد کنم. برادرانم نیز تولیدکننده لباس‌های اسپرت زنانه هستند و کارکنان بسیاری دارند و کار می‌کنند و موفق هستند. کار ما فراز و نشیب‌های فراوانی دارد، اما فکر کردم می‌توان شروع کرد و بلاخره از تجربه‌ها استفاده کرد.» لباس‌های ورزشی همه رشته‌ها در این برند تولید می‌شود، ولی در رشته فوتبال و والیبال تخصصی‌تر و بیشتر کار کرده‌اند. او می‌گوید ما به دنبال بهتر شدن و حرفه‌ای‌تر دنبال کردن کارمان هستیم. به اعتقاد او ورزشکاران ما می‌توانند از لباس‌های ورزشی داخلی با کیفیت استفاده کنند و حتما لازم نیست برندهای خارجی همیشه پیشتاز باشند و گاه باید با تولید خوب این اعتماد را میان ورزشکاران نیز ایجاد کرد که لباس‌هایی با تولید داخل تن کنند. سال گذشته این برند لباس 8 تیم لیگ برتر را تهیه کرده است و این به زعم او نشان از کیفیت یک محصول دارد. البته قیمت‌ها نیز بسیار مقطوع و از دیگر محصولات هم رده خود پایین‌تر است. یاسینی می‌گوید: «همیشه سعی کرده‌ام کنار کیفیت محصول این نکته را لحاظ کنم که لباسی تولید شود که همه توانایی خرید آن را داشته باشند. ما تنها برای مشتریان خاص لباس تولید نکرده‌ایم.»

 

وردآورد جایی بین ورزشگاه‌ها و ورزشکاران

او درباره انتخاب این منطقه برای کار کردن به خاطره و تجربه‌هایی اشاره می‌کند و می‌گوید: «نیاز به فضای بیشتری داشتیم و این‌که همه در یک‌جا فعالیت کنیم. این منطقه قطبی ورزشی محسوب می‌شود. از سویی باشگاه سایپا، پیکان و ورزشگاه آزادی و از سویی نزدیکی به باشگاه‌های کرج حسن این منطقه است. این موقعیت برنامه کاری مان را با باشگاه‌ها راحت‌تر پیش خواهد برد. مثلا این امکان برایمان وجود دارد که در عرض چند دقیقه لباس را به ورزشگاه آزادی برساینم. پیش از این نیز که برای برند دیگری کار می کردم اتفاق افتاده بود که دو ساعت پیش از بازی لباس را به بازیکنان رسانده و در مواردی به خاطر مشکلاتی که برای لباس ایجاد شده بود، لباس برگشته و تعمیر شده بود. چنین مسائلی در کار پیش می‌آید به همین خاطر حضور ما در چنین منطقه‌ای دور از مرکز شهر و ترافیک‌های آن به نفع مجموعه خواهد بود.» او درباره گسترش فعالیت‌های این برند ورزشی معتقد است باید در کلیه رشته‌ها فعالیت‌های گسترده‌تر و حرفه‌ای‌تری را پیش بگیرند. یاسینی می‌گوید: «ما در رشته والیبال، فوتبال و تا حدودی کشتی کار کرده و فعال بوده‌ایم، اما لازم است در دیگر رشته‌ها نیز نیاز لباس ورزشی آنان را هم در نظر بگیریم. از سویی در برنامه‌مان هست که در خصوص تولید کوله، کیف و کفش نیز فعالیت خود را آغاز کنیم.» این لباس‌ها البته مختص به مردان نیست. این تولیدکننده در خصوص تهیه لباس برای بانوان ورزشکار نیز فعال بوده است و لباس‌هایی طبق موازین مشخص شده در بازی تیمی بانوان تولید کرده که از آن بین می توان به لباس والیبالیست‌های تیم سرمایه اشاره کرد.

 

حامی تولیدکننده ایرانی‌ام

کمتر شوخی می‌کند، اما وقتی از طرفدار بودن حرف به میان می‌آید می‌خندد و می گوید: «عموما طرفدار تیم‌هایی هستم که لباس تولیدی ما را می‌پوشند. مثلا من طرفدار استقلال نیستم اما طرفدار نهدی رحمتی هستم که از تولید داخلی حمایت می کند یا بیرانوند که لباس تولیدی ما را می‌پوشد. این می تواند الگویی برای ورزشکاران دیگر باشد که از تولید داخلی و با کیفیت حمایت کنند.» می‌گوید دعایش همیشه این بوده که خدا به قدری به او دارایی بدهد که بتواند به دیگران کمک کند. یوسف یاسینی می‌گوید: «با توجه به فراز و نشیب‌های بازار و گاه رکود در آن بعضی وقت‌ها با مشکلات مالی رو به رو می‌شویم. اما زمان پرداخت حقوق و دست‌مزدها حالم خیلی خوب می‌شود و لذت می‌برم و خستگی‌ام در می‌آید. اما دنبال این هستم که شرایط را به شکلی فراهم کنم که کار توسعه پیدا کرده و نیروی بیشتری را جذب کنیم. سعی‌ام این بوده در کنار توجه به کار به کارمندانم بی‌توجه نباشم. خیلی اوقات دغدغه و مشکلات آنان و رفع مایحتاج‌شان دغدغه من نیز هست و سعی خودم را درباره رفع مشکل‌شان می‌کنم. به نظرم اشتغال و دادن به موقع حقوق کارکنان مهم‌ترین کمک و فرصت برای من است که بتوانم دیگران را در این سفره کنار خود بنشانم. امیدوارم در ادامه راه نیز شرایط کاری‌مان به گونه‌ای رغم بخورد که بتوانیم از افراد بیشتری برای همکاری و کار در این واحد کمک بگیریم.»

نام برندش اسم خودش است و دلیلش برای این کار شناخته شدنش در بازار پوشاک است. او می گوید از این شناخت و تجربه سال ها فعالیت و نامش در بازار استفاده کرده تا از صفر شروع نکرده باشد. نامش کنار کلمه جامه آمده که حالا تولیدکننده بسیاری از لباس‌های ورزشی است.

 

تولید پانصد تا هزار لباس در روز

او با باشگاه‌ها فصلی قرارداد می‌بندد و گاهی در فروشگاه‌ها تک فروشی نیز می‌کنند. اما معتقد است خدا به برکت این کارکنان و تلاش خود و دوستانش همیشه پشتیبان آنان بوده و هیچ تولیدی روی دست‌شان نمانده و تا امروز نیازی به انبار نیز نداشته‌اند. روزانه به طور میانگین 500 تا هزار لباس در این واحد تولید می شود که ظرفیت و تقاضای این وجود دارد که به دو برابر افزایش پیدا کند. یاسینی می‌گوید: «ما نمایندگی هایی در دیگر شهرها داریم و کارمان بر اساس فصل تغییر می‌کند. به نسبت تولیدمان نیز در زمان فعالیت لیگ و بازی ها فعالیت ما نیز افزایش پیدا می‌کند. در این روزها ممکن است ساعات بیشتری سر کار بمانیم و اضافه کار داشته باشیم. به نسبت در زمستان بنا به نوع لباس کار ما نیز کندتر پیش می‌رود.

از خرید پارچه تا طراحی الگو، برش با دستگاه‌های جدید، مونتاژ کار (سرنخ و ...)، گلدوزی برند روی لباس، بخار، چاپ با دستگاه‌های جدید، بسته‌بندی و عرضه همگی در همین واحد انجام می شود. یاسینی می گوید: «تولید ما به گونه‌ای بوده که تا امروز نیاز به داشتن انباری برای لباس‌هایمان پیدا نکرده ایم و سعی مان این است که به همین نسبت کار را ادامه دهیم هر چند تقاضا زیاد است و باید نسبت به آن تولید نیز افزایش یابد که حتما با ایجاد و افتتاح این فروشگاه این در افق نزدیک ما خواهد بود.»

فروشگاه این واحد تولیدی و برند در عید فطر در محله وردآورد و جنب همین واحد افتتاح خواهد شد. برندی که تا امروز لباس تیم‌هایی در فوتبال و والیبال را در سطح لیگ‌های برتر تهیه کرده است؛ از سیاه جامگان، پدیده، پیکان، نفت و ... در فوتبال گرفته تا سرمایه، پیکان، ورامین، ساری، ارومیه و ... در والیبال.

 

 

نگار حسینخانی کارآفرین کارآفرینی یوسف یاسینی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین