کد خبر: 44255 A

شهلا ریاحی درگذشت

شهلا ریاحی درگذشت

شهلا ریاحی، هنرپیشه تئاتر، سینما، تلویزیون و اولین کارگردان زن ایران در سن نودوسه‌سالگی دامن از دنیای خاکی برکشید.

ایران آرت، سیدعباس عظیمی (مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت) خبر درگذشت شهلا ریاحی را تایید کرده است.

منوچهر ریاحی فرزند این هنرمند صبح امروز از درگذشت وی شامگاه دیشب (سه‌شنبه، دهم دی) خبر داد و گفت به‌زودی در مورد مراسم تشییع و تدفین پیکر این هنرمند تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی می‌شود. شهلا ریاحی (با اسم اصلی قدرت‌زمان وفادوست) در ۱۷ بهمن ۱۳۰۵ در تهران به دنیا آمد. او تحصیلات خود را تا مقطع سیکل ادامه داد و در ۱۷سالگی، بنا به خواست و راهنمایی همسرش اسماعیل ریاحی به صحنه تئاتر تهران راه یافت.

در نخستین بازی‌اش که برگرفته از نمایشنامه‌ای با عنوان سیاست هارون‌الرشید بود، نقش اول را به‌گونه‌ای ایفا کرد که با استقبال بسیاری مواجه شد و بازی در این اثر باعث شد بعدها به‌عنوان یک بازیگر سرشناس موردتوجه قرار گیرد. او سینمای حرفه‌ای را سال ۱۳۳۰ با فیلم خواب‌های طلایی به کارگردانی معزالدیوان فکری تجربه کرد. ریاحی سال ۱۳۳۵ فیلم مرجان را کارگردانی کرد و به این ترتیب نام اولین زن کارگردان سینمای ایران را به خود اختصاص داد.

به گزارش ایرنا، وی گوینده رادیو و تلویزیون، مجری برنامه‌های کودک تلویزیون بود. شهلا ریاحی هنرپیشه صدا و دوبلور بود و فیلم‌های زیاد ایرانی و خارجی را دوبله کرد از جمله فیلم‌های معروفی چون دلیجان آتش و بربادرفته. وی در کنار بزرگانی همچون حسین عرفانی، منوچهر نوذری، احمد رسول زاده، ولی‌الله مؤمنی، نصرالله مدقالچی به کار دوبله پرداخت.

از این هنرمند عرصه نمایش، ۸ آذر ۱۳۹۴ و هم‌زمان با آغاز نمایش فیلم سینمایی شیفت شب به کارگردانی نیکی کریمی به‌عنوان نخستین کارگردان زن سینما تجلیل شد. شهلا ریاحی در حدود ۷۰ فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرد. از آثار ماندگار وی می‌توان دلشدگان، گلنار، مرگ پلنگ، چشم عقاب، فرار از جهنم، تحفه هند، رویای نیمه‌شب تابستان و بچه‌های طلاق را نام برد.

 

 

شهلا ریاحی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین