کد خبر: 5480 A

مقاوم در برابر زلزله 9 ریشتری!/ چیزهایی که درباره ساختمان تلویزیون نمی‌دانید (قسمت دوم)

ایران آرت: ساختمان تولید پس از ساختمان سیاه و سفید الوند دومین سازه ی معماری در رادیو و تلویزیون ایران بوده است ، این نکته ای است که احد رجایی، مدیر امورکارشناسی و ارزیابی آن را یادآوری می کند: "در زمان مدیریت وقت رادیو و تلویزیون ملی ایران تصمیم به ساخت بنایی برای راه اندازی شبکه یک تلویزیون گرفته می شود . در حالی که بسیاری به دنبال مهندسان فرانسوی بودند ، دکتر جهانگیر درویش، معمارشناخته شده در آن زمان پیشنهاد ساخت سازه ای در شان تلویزیون ایران را می دهد و با موفقت مدیران وقت ، طرح یک بنای 13طبقه را که دارای استودیوهای برای تولید است ، ارائه می کند."

درباره طراح ساختمان تولید

حالا که چند بار اسم جهانگیردرویش در گزارش آمد ، خوب است اشاره ای گذرا داشته باشیم به کارنامه ی این معمار بنام . در سایت انجمن مفاخر معماری ایران، درباره درویش این طور نوشته شده که متولد سال 1312ورامین است ، در رشته معماری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران درس خوانده و برای ادامه تحصیل به دانشگاه رم ایتالیا رفته . در سال1962دکترای معماری از دانشگاه پلی تکنیک تورین گرفته و فعالیت حرفه ای اش از سال 1341 در ایتالیا ، ایران و آمریکا آغاز شده . در کارنامه جهانگیر درویش طراحی سازه های مهم و البته زیادی در ایران و خارج از کشور وجود دارد که به چند مورد داخلی اشاره می کنیم : مجموعه ورزشی تختی تهران مرکز رادیو تلویزیون های تهران، بندرعباس ، شیراز، ارومیه و تبریز.

مقاوم در مقابل 9ریشتر زلزله

ساختمان تولید که 10870متر مربع مساحت دارد با هزینه 12میلیون تومان در فاصله سال های 1345 تا 1351 در دوبخش مجزای استودیوها و طبقات اداری طراحی و ساخته شده است . استفاده از امکانات هر چند محدود، آموزش افراد و روحیه بالا و مقاوم و آینده نگر از نکات آموزشی جهانگیر درویش در ساخت ساختمان تولید سیما بوده است ؛ ساختمانی که به گفته کارشناسان معماری در مقابل 9ریشتر زلزله مقاوم است . این ساختمان در زمانی که کمتر معماری سازه اش را با بتن می ساخت ، با بتن آرمه ساخته شده و ستون و سقف آن یک پارچه و سقف آن هم مشبک بوده است. جهانگیر درویش در طراحی استودیوها نکات ظریف مهندسی ای در نظر داشت که رعایت آنها سبب ماندگاری استودیوها تا بیش از چهاردهه شده است.

به روایت سازنده

به طور کوتاه با کارنامه جهانگیردرویش آشنا شدیم. حالا نقبی بزنیم به روایت خواندنی او از طراحی ساختمان تولید ؛ " برای طراحی این ساختمان همراه مهندسان ایرانی از ساختمان های رادیو و تلویزیون ایتالیا ، فرانسه و آلمان بازید کردیم و پس از بررسی استودیوها و لابراتوارهای این کشورها، طراحی خاصی برای ساختمان تولید در نظر گرفتیم و مهندس هودمرکبی، اولین مهندس ایرانی همراه من بود که طراحی استودیوها را برعهده گرفت . تا آن زمان هیچ ساختمان بتونی دیگری در تهران ساخته نشده بود و تهران ساختمان 14طبقه هم نداشت . من از ضواط مهندسی ارتش استفاده کردم و طرح بتن ریزی این ساختمان را پیشنهاد دادم.با اجرای این ساختمان بود که سازمان برنامه ی ساختار بتن را به همه ی ساختمان ها ابلاغ کرد."

 

تلویزیون ساختمان تولید تلویزیون شبکه یک ساختمان الوند
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین