کد خبر: 10405 A

ایتالیائی ها، ایرانیهای اروپا و ایرانی‌ها، اروپایی های خاورمیانه هستند/ استقبال چشمگیر از هنر ایران در ایتالیا

ایتالیائی ها، ایرانیهای اروپا و ایرانی‌ها، اروپایی های خاورمیانه هستند/ استقبال چشمگیر از هنر ایران در ایتالیا

گزارشی خواندنی از حضور هفت هنرمند ایرانی و هفت هنرمند ایتالیایی در دیر موزه تاریخی چرتوزا دی سن جکومو به همت آرت سنتر تهران و بنیاد گاروتزو

ایران آرت : این روزها نمایشگاه هنری "چشم اندازهای معاصر" با نام "ضمیر و مضمون"، برای چهارمین سال پیاپی در دیر موزه تاریخی چرتوزا دی سن جکومو در جزیره زیبای کاپری در جنوب برپاست. 

آثار هفت هنرمند ایرانی و هفت هنرمند ایتالیایی به همت مجموعه گالری های آرت سنتر تهران و بنیاد گاروتزو در این موزه تاریخی همنشین هم شده اند تا ضمن بیان و نقد گذشته از امروز بگویند و پیوندهای فرهنگی دو کشور را تعمیق بخشند. 

گفته های وحید ملک ، مدیر مجموعه گالری های آرت سنتر

وحید ملک ، مدیر مجموعه گالری های آرت سنتر، در ضیافتی که برای برپایی این نمایشگاه در موزه چراتوزا دی سن جکومو برگزار شد در سخنانی گفت:"مهمترین زبان گفتگوی ملتها، هنر است. بخصوص ملتهایی که مشترکات فراوان از جمله فرهنگ غنی، تمدن کهن و پشتوانه غنی تاریخی دارند.از ویژگی‌های مشترک این دو کشور، مهمان‌نوازی، خوش برخوردی، لطف و صفا و ارج به کانون گرم خانواده می باشد. آنچنانکه هر مسافری که برای اولین بار به هریک از این دو کشور سفر کند، شگفت زده خواهد شد.  

وحید ملک

ملک افزود:" تصادفاً مشترکات دو کشور در سه رنگ پرچم نیز وجود دارد که در این نمایشگاه بطور سمبلیک اثر سه لت هنرمند کالیگراف ایرانی، علیرضا سعادتمند، در سه رنگ سبز، سفید و سرخ به عنوان فصل مشترک دو کشور به  نمایش گذاشته شده است.

او افزود:" نماد این سه رنگ در پرچم ایران  به مفاهیم سبز به نشانه آبادانی و رویش،  سفید بیانگر صلح طلبی ملت ایران و آرامش و سرخ نشانه صلابت و پایداری ملت ایران است. به قول سفیر سابق  ایتالیا در ایران، آلبرتو برادنینی، ایران و ایتالیا دو مهد فرهنگ و تمدن در دو منطقه خاورمیانه و مدیترانه سهم بسزایی در ارتقاء  سطح فرهنگ جوامع  پیرامونی خود  داشته اند. احساس ایشان حاکی از این است که ایتالیایها، ایرانیهای اروپا و  ایرانی‌ها، اروپایی های خاورمیانه هستند. و اگر قرابت و نزدیکی ملتهای دنیا مانند ایران و ایتالیا باشد، بیشتر دشمنی ها به دوستی و صلح تبدیل می شود. "

مدیر آرت سنتر تهران تاکید کرد:"  ایران و ایتالیا کشورهای نوین ودارای ملتی کهن هستند و این کهن بودن  همراه با احساسات مشترک دو  ملت  را بهم نزدیک کرده است. تفاوت همیشه وجود داشته و بخش لاینفک زندگی است. اما اگر پوسته ظاهری را کنار بزنیم به اشتراکات فراوان بین این دو ملت پی خواهیم برد. سابقه داد و ستد فرهنگی میان این دو کشور باستانی به هزاره دور،  ایران عصر  اشکانی در زمانهای 226 تا 227 پیش از میلاد مسیح و امپراطوری رم می‌رسد تا آنجایی که به هنر معاصر ایران نیز مربوط است از قرار هنر ایتالیا بیشترین سهم را در  بخش  هنرمندان مدرن ایران داشته است از کمال الملک غفاری و ابوالحسن صدیقی گرفته تا  بهمن محصص و بیژن بصیری و... "

او خاطر نشان کرد:" مجموعه گالری های آرت سنتر حضور خود را از ایران در کنار مجموعه معتبر آگو با  هفت هنرمند از ایران  در کنار هفت هنرمند ایتالیایی مغتنم می داند و همانطور که از فرهنگ ایتالیایی انتظار می‌رود در این پروژه آرت اکسچنج و  مراودات فرهنگی هنری بین دو کشور مجموعه میزبان، گشاده رو  و بسیار مهمان‌نواز بوده  و من از طرف خودم و مجموعه آرت سنتر و کلیه هنرمندان مهمان کمال سپاس و قدردانی  خود را از   سرکار خانم و جناب آقای گروتزو، جناب آقای آلساندرو دما (کیوریتور محترم) و سرکار خانم آلساندرا دی لورنزو و کلیه همکاران آگو قدردانی میکنم.علاوه بر این از جناب مظفری سفیر محترم ایران در ایتالیا و جناب قولی رایزن محترم فرهنگی و نیز یک یک کارکنان سفارت مان کمال امتنان را دارم;  فضای جذاب این موزه با بنای تاریخی فاخر آن و منظره مدیترانه باعث شد که به  بطور بداهه برنامه ورکشاپ خلق اثر نقاشی توسط استاد محمد هادی فدوی را به این مراسم تقدیم کنیم. سپاس از همه  مهمانانی که  افتخار به ما دادید و از این نمایشگاه بازدید می کنید.

 روزلبا گاروتزو، بنیان گذار بنیاد گاروتزو 

 روزلبا گاروتزو، بنیان گذار بنیاد گاروتزو سخنران بعدی این آیین بود;

او گفت:"مشکلات بسیاری بر سر راه این نمایشگاه بودند که با آشنایی با آقای وحید ملک که همچون ما عاشق هنر و همکاری های بین المللی است حل شدند.به حق می توان گفت که این نمایشگاه نمونه ای ست از همیاری میان بخش دولتی و خصوصی، نهادهای ملی و محلی، کشورهایی با مختصات متفاوت و میل همکاری با نام فرهنگ و هنر. اجازه دهید دیگر هنرمندان با آثارشان با ما سخن بگویند."

وحید ملک

پاتریتزیا دی مجو، مدیر موزه چرتوزاد دی سن جکومو

پاتریتزیا دی مجو، مدیر موزه چرتوزاد دی سن جکومو، نیز در سخنانی گفت:" چراتوزا دی سن جکومو یکی از شاخص ترین بناهای قطب موزه ای کمیانیا، با دیگر درهایش را به روی هنر معاصر می گشاید، با این اعتقاد که در هم آمیزی این ابنیه با هنر امروز، در صور مختلف، باعث می شود بهتر محافظت شود. نمایشگاهی که از طرف "بنیاد گروتزو برای هنرهای تجسمی" با همکاری قطب موزه ای کمپانیا امسال ارائه می شود به چهارده هنرمند اختصاص دارد که ایران و ایتالیا کار می کنند و آثارشان ضمیر (فکر، گذشته) و مضمون، (بدن، حال) را در ارتباط قرار می دهند."

جهانبخش مظفری، سفیر ایران در ایتالیا 

سفیر ایران در ایتالیا، دیگر سخنران این مراسم بود;جهانبخش مظفری گفت:" اگر موضوع تداوم را به عنوان یکی از عوامل مهم در روابط میان کشورهای در نظر بگیریم، باید این نکته را متذکر شویم که روابط میان ایران و ایتالیا طولانی ترین و با دوام ترین در تاریخ روابط ایران با دیگر کشورها هستند. این تداوم به حدی است که برخی محققان بر این باورند که تاریخ روابط میان این دو کشور با تاریخ روابط شرق با غرب برابری می کند و با آن منطبق است. بر مبنای مدارک موجود تاریخ روابط متقابل میان دو کشور به 20 قرن پیش باز می گردد، یعنی دو هزار سال، که این دو کشور در واقع یکی نماینده ی فرهنگ و تمدن شرق و دیگری نماینده ی فرهنگ و تمدن غرب بودند."

مظفری تاکید کرد:" وجود تشابهات فرهنگی بسیار، ایران و ایتالیا را به یکدیگر نزدیک کرده و باعث شده که میان این دو کشور فهم و درک متقابل و مکالمه صورت گیرد. این موضوع نه تنها آن ها را به هم نزدیک کرده بلکه آنان را به درک بیشتر یکدیگر و متقابل کشاند.در سال های اخیر تعاملات ارزشمندی میان هنرمندان و فرهنگیان دو کشور صورت گرفته، همچنین به طور موازی با  مشارکت های سیاسی و اقتصادی دو گانه، ابتکارات فرهنگی سطح بالا نظیر نمایشگاه ها، سمینار ها و پروژه های مشترک فرهنگی نیز اجرا شده است. سفارت جمهوری اسلامی ایران مایل است این ابتکارات فرهنگی را تقویت نماید. این نمایشگاه نیز که به عنوان &دیدگاه های معاصر&، توسط موسسه ی گاروتزو با همکاری وزارت امور خارجه ی ایتالیا برگزار شده و برای اولین بار جمهوری اسلامی ایران در آن شرکت کرده است در همین حوزه جای دارد."

سفیر ایران در پایان خاطرنشان کرد:" از این فرصت استفاده می کنم که از سازمان دهندگان و هنرمندان ایرانی و ایتالیایی ای که به این جزیره ی زیبا کاپری آمده اند تا آثار ارزشمند خود را به نمایش بگذارند، ابزار قدر دانی نمایم.امیدوارم که ظرفیت های موجود و پروژه های هنری و فرهنگی با ارزش و فاخری چون این نمایشگاه، باعث ترویج هر چه بیشتر روابط فرهنگی و تعمیق همکاری های میان ملت هایمان شود."

وحید ملک

معاون وزیر و شهردار

آنتیمو چزارو،  معاون وزیر فرهنگ ایتالیا نیز در این مراسم حاضر بود; او با ستایش نقاشی خط ایرانیان، گفت:" چه خوب است که ایرانی با این گونه هنری، هویت دیر سال خود را به شکل معاصر تجلی می بخشند، امیدوارم هنرمندان ایتالیایی هم با چنین خلاقیت هایی فرهنگ غنی دیروزمان را به امروز پیوند زنند." 

جوانی دمارتینو شهردار کاپری هم در این مراسم ضمن خوشامدگویی از حضور چنین رویداد هنری در جزیره کاپری ابراز خرسندی بسیار کرد. 

اکبر قولی،رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا 

اکبر قولی، رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا سخنران دیگر این آیین باشکوه بود;

او گفت :"  ابتدا تشکر میکنم از دست اندرکاران محترم برگزاری این نمایشگاه، خصوصاً سرکار خانم گاتروتزو جناب آقای وحید ملک رئیس محترم خانه هنر آرت سنتر و مسئولین محترم وزارتخانه های امور خارجه و فرهنگ ایتالیا به واسطه حمایت های بی دریغشان در تحقق برنامه های مشترک فرهنگی دو کشور ایران و ایتالیا. همچنین تشکر ویژه دارم از تشریف فرمایی جناب آقای آنتیمو چزارو معاون محترم وزیر فرهنگ ایتالیا، جناب آقای روبرتو ولانو  مدیر کل فرهنگی وزارت امور خارجه، خانم آنا ایمپوننته مدیر کل محترم موزه های استان کامپانیا، آقای جوانی دمارتینو شهردار محترم کاپری.

او افزود:" همکاری خانه هنر تهران آرت سنتر و موسسه هنرهای بصری Garuzzo در برگزاری چهارمین دوره ی مرور" رویت های معاصر"، نه تنها در افق مناسبات تاریخی همه جانبه ایران و ایتالیا دور از ذهن نمی نماید؛ بلکه با نگاهی گذرا به تاریخچه فعالیت و تفکر حاکم بر آن نزد طرفین، همکاری ای اجتناب ناپذیر نیز بوده است.از یک سو، موسسه هنر های بصری Garuzzo از سال 2005 میلادی با اندیشه عدم توقف بر میراث و سنت هنری ایتالیا، راهی را برای هنرمندان جوان ایتالیایی در عرصه هنر معاصر گشوده که با برگزاری 56 نمایشگاه در 12 کشور جهان، چندیست که عازم سفر در راه ابریشم گردیده است.از سوی دیگر، خانه هنرتهران خانه ی هنرمندان پیشکسوت و مفاخر و هنرمندان جوانی بوده که در نخستین گالری باغ ایرانی، از رهگذر تحقیق؛ هم اندیشی و همایش و برگزاری نمایشگاه، تجربه معاصر خود از هنر را، به مثابه تجربه نسبت های سنت و مدرنیته باز اندیشیده و بازنمایانده؛ و به خود آگاهی ای از هویت خود، در قالب  مسولیتی اجتماعی نائل گردیده، که مشارکت 700 تن از هنرمندان ایرانی در برنامه جهانی غذا در مبارزه با گرسنگی، تنها یکی از مصادیق آن است.بر همین اساس ملاقات و همکاری  موسسه هنرهای بصری Garuzzo در سفر راه ابریشم و خانه هنر تهران با این میزان شباهت در اندیشه و اهداف، اجتناب ناپذیر بوده و رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا نیز؛ در مقام متولی برون مرزی دیپلماسی فرهنگی ایران؛ با استقبال از همکاری های آتی و اعلام آمادگی در خصوص آن، معارفه دو دوست دیر آشنا در اهداف شان را بر خود فرض دانسته است."

شایان ذکر است این نمایشگاه تا 31 سپتامبر با حضور هنرمندانی چون افتر آل، فیلیپو چنتناری، فابریتزیو کوتونینی، پاملا دیامانته، پیرپائولو لیستا، جوانی ترمینی، چیرو ویتال از ایتالیا و علیرضا سعادتمند، فیروزه اخلاقی، محمد هادی فدوی، شهرام کریمی، علیرضا کریم پور، سحر صالحی و امیر بختیار سنجابی از ایران دایر است. 

گالری آرت سنتر وحید ملک خانه هنر تهران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین