کد خبر: 10945 A

شعرهایی که پوستر شده‌اند/ نمایشگاه جذاب «و آن دقایق آبی»

شعرهایی که پوستر شده‌اند/ نمایشگاه جذاب «و آن دقایق آبی»

احمدرضا دالوند گرافیست معتقد است، طراحی یک پوستر با الهام گرفتن از یک شعر یا عکس بسیار جذاب است.

ایران آرت: این روزها نمایشگاه گروهی ۴۸ پوستر از هنرمندان گرافیست که با استفاده از عکس‌های آرشیوی دفاع مقدس بازآفرینی شده‌اند، در گالری عالی حوزه هنری برپاست.

ایران آرت: آثار نمایشگاه «و آن دقایق آبی» برگرفته از منتخب عکس‌ های آرشیوی دفاع مقدس از هنرمندان پیشکسوت آن دوران است که با اشعاری از شاعران قرون گذشته و شاعران معاصر به انتخاب زهیر توکلی و حسین قرایی همراه شده‌اند و در نهایت تعدادی از هنرمندان گرافیست، دست به تلفیق شعر و عکس‌ ها زده‌ اند و در نهایت آثار گرافیکی را در قالب پوستر طراحی و ارایه کرده‌ اند.

احمدرضا دالوند یکی از گرافیست هایی که اثرش در این نمایشگاه ارایه شده است درباره ایده برپایی چنین نمایشگاهی به مهر گفت: اینکه یک سازمان یا تشکیلات به طراحان بگوید یک قطعه شعر و یک عکس در اختیارتان می گذاریم و شما پوستر آن را بسازید خیلی جذاب به نظر می رسد؛ خصوصا اگر موضوعش مربوط به دفاع مقدس باشد. البته چنین ایده ای می تواند به موضوعات دیگر هم تسری پیدا کند.

وی ادامه داد: این ایده در هر کجای دنیا مطرح شود و صورت مسأله اش را بدانند برای شنونده اش جذاب خواهد بود. البته من انتقادهایی نیز به این نمایشگاه دارم، یکی اینکه باید به گرافیست قدرت انتخاب بیشتری داده می شد و حداقل چند عکس در اختیارش قرار  می گرفت تا یکی را انتخاب کند. برای همین شما در نمایشگاه شاهد هستید در برخی از پوسترها همنشینی تصویر و شعر و چیدمان گرافیک خوب از آب در آمده است اما در برخی آثار فقط شاهد بزرگ کردن عکس و چیدمان شعر روی عکس هستیم. قدرت طراح در این میان حرف اساسی می زند.

این گرافیست با بیان اینکه کاش فضای بزرگ تری در اختیار این نمایشگاه بود، بیان کرد: در چیدمان یک نمایشگاه پوستر باید میان هر دو پوستر حداقل اندازه یک پوستر فاصله باشد. متاسفانه فضای این گالری برای این تعداد پوستر کافی نیست و بیننده فرصت مکث روی هر پوستر را ندارد. خصوصا مخاطبان عادی تمرکز کمتری می توانند روی پوسترها داشته باشند.

دالوند درباره طراحی پوستر خود و چگونگی رسیدن به ایده اش گفت: من شعری داشتم که از صلح حرف می زد و عکسی از دست یک رزمنده که تفنگی در دست داشت. سعی کردم روی ایده ای که شعر و عکس به من می داد، طراحی کنم و به بزرگ کردن عکس کفایت نکنم.

وی در پایان بیان کرد: همچنان معتقد هستم ایده برپایی چنین نمایشگاهی بسیار جذاب است و امیدوارم تداوم داشته باشد.

 

احمد رضا دالوند نمایشگاه و آن دقایق آبی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین