کد خبر: 12140 A

علی شیرازی: باید با جدیت در مقابل تهمت‌ها عکس‌العمل نشان داد

علی شیرازی: باید با جدیت در مقابل تهمت‌ها عکس‌العمل نشان داد

شیرازی عقیده دارد توهین به هنرمندان عرصه تجسمی از حدود 10 سال پیش شروع شد که هنر تجسمی ایران بیشتر از هر زمانی به سمت اقتصادی شدن حرکت کرد.

ایران‌آرت: علی شیرازی، خوشنویس مطرح ایرانی،  در خصوص تهمت‌ها و اهانت‌های اخیر یک کانال تلگرامی به هنرمندان عرصه تجسمی توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: چندی پیش یک کانال تلگرامی شروع به هتک حرمت، تهمت و اهانت به هنرمندان عرصه تجسمی کرد که ابتدا همه هنرمندان فکر می‌کردند یک موضوع زودگذر است و به سادگی از کنارش عبور کردند، در صورتی‌که این موضوع کوچکی نیست و به نظرم باید با جدیت در مقابلش عکس‌العمل نشان داد.

خوشنویس سرشناس کشور درباره انگیزه این کانال تلگرامی از توهین به هنرمندان عرصه تجسمی بیان کرد: ماجرا از آن‌جایی شروع شد که حدود 10 سال پیش هنر تجسمی ایران بیشتر از هر زمانی به سمت اقتصادی شدن حرکت کرد و در حراجی‌های بین‌المللی نشان داد که یک سر و گردن نسبت به هنر منطقه خودش بالاتر و برتر است. یکی از نمودهایش هم فروش فوق‌العاده مجسمه آقای پرویز تناولی بود که هنوز هم رکورددار فروش یک اثر هنری در خاورمیانه است. به هر حال از زمانی که هنر تجسمی ایران به سمت اقتصادی شدن رفت، عده‌ای به این فکر افتادند که بازار را تخریب کنند و این تخریب‌گری که امروز می‌بینید هم کار همان آدم‌ها است.

وی افزود: شخصی که در تلگرام یا اینستاگرام به هنرمندان تجسمی توهین می‌کند، بازوی همین سیستمی است که از همان 10 سال پیش سعی کرد جلوی درخشش هنرهای تجسمی ایران در مجامع بین‌المللی را بگیرد. این شخص مرا هم نشانه گرفت و سعی کرد آثار مرا هم زیر سؤال ببرد. اولین اتهامی که به من وارد کرد این بود که من اثری از بهمن محصص که در حراجی‌ها به فروش رفته را جعل کرده‌ام. من در جریان این مسئله نبودم تا این‌که بعد از یک و نیم سال از آن مطلع شدم.

شیرازی ادامه داد: من بررسی‌های لازم را انجام دادم و دیدم این اتهامات فقط به خاطر یک تشابه اسمی است، یعنی آن اثر به اصطلاح جعلی، متعلق به شخصی دیگر به نام شیرازی است که در یکی از گالری‌ها آن را نمایش داده است. شخصی که به من تهمت زده بود، با این‌که متوجه اشتباهش شد اما از من عذرخواهی نکرد. مدتی بعد هم به یکی از دوستان گفته بود که از اول هم می‌دانستم که آن اثر جعلی متعلق به آقای علی شیرازی نیست و فقط می‌خواستم از فرصت استفاده کنم و او را بکوبم.

علی شیرازی در مورد واکنش هنرمندان تجسمی به شخص هتاک گفت: اتهام دیگری که به هنرمندان تجسمی وارد شد این بود که هنر تجسمی ایران در حال یغما شدن است و تخلفات بسیار گسترده‌ای در آن وجود دارد. به صورت ریزتر گفته شد که میلیاردها پول از عرصه تجسمی جا به جا شده است. ما دیدیم که برای این‌که ثابت کنیم حرف‌های این شخص یاوه‌گویی است، باید ایشان را در وضعیتی قرار بدهیم که مجبور به ارائه سند شود و از کلی‌گویی دست بکشد. یک کمپین تشکیل دادیم و 6 ماه طول کشید تا ایشان را وادار به ارائه سند کردیم.

وی افزود: اولین سندی که رو کرد این بود که چون کشیده‌های علی شیرازی روی هم منطبق می‌شود، پس همه آن‌ها پرینت است. در حالی‌که این دیگر جزو بدیهیات خوشنویسی است که اگر کشیده‌های یک هنرمند مثل هم نباشد، آن شخص اصلاً خطاط نیست. حتی کشیده‌های هنرجویان دوره‌های آغازین خطاطی هم بایستی مشابه هم باشد. بعد از آن موضوع دوباره کمپین ما از ایشان خواست سند رو کند که این‌بار هم ایشان گفت چون کشیده‌های آقای شیرازی مشابه همدیگر است و ایشان نمی‌تواند معجزه‌گر باشد، پس سرقت هنری کرده است. یعنی دوباره همان صحبت‌های بی ربط قبل را تکرار کرد.

شیرازی بیان کرد: من مجبور شدم برای این‌که در درجه اول رسانه‌ها این آدم را بشناسند و و بدانند آدم دروغگویی است و در درجه دوم هنرمندان تجسمی فحاشی‌های این آدم را دست کم نگیرند و بداند که این آدم از یک جریان خط و سو می‌گیرد، تصمیم گرفتم همه آثاری که ایشان می‌گوید پرینت است را به نمایش بگذارم و از تمام هنرمندان عرصه تجسمی، خوشنویس‌ها، گرافیست‌ها و رسانه‌ها بخواهم این آثار را ببیند تا دروغگویی این شخص به همگان ثابت شود.

این خوشنویس مطرح درباره ماهیت شخص و جریان توهین‌کننده به هنرمندان عرصه تجسمی اظهار داشت: آن‌طوری که گفته می‌شود، ایشان در خارج از کشور زندگی می‌کند و فراری است. دسترسی به ایشان ممکن نیست و به همین خاطر است که این شخص به خودش اجازه می‌دهد به 70-80 هنرمند تراز اول این مملکت، اتهامات بسیار سنگین و زشت وارد کند. امیدوارم در آینده با این افراد برخورد جدی‌تری صورت بگیرد.

همچنین علی شیرازی به تازه‌ترین نمایشگاه خود اشاره کرد و در مورد آن اظهار داشت: از 12 آبان‌ماه نمایشگاه جدیدم در موزه امام علی (ع) به نمایش گذاشته می‌شود که شامل یکصد کتیبه عاشورایی و بیست اثر از جدیدترین آثارم است.

 

علی شیرازی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین