کد خبر: 12331 A

پرتره‌های پل سزان در گالری ملی پرتره لندن+عکس

پرتره‌های پل سزان در گالری ملی پرتره لندن+عکس

گالری ملی پرتره لندن آثاری از پل سزان را به نمایش گذاشته است.

ایران آرت: گالری ملی پرتره لندن آثاری از پل سزان را به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه تا یازدهم فوریه سال 2018 برپا خواهد بود.

پل سزان در نوزدهم ژانویه ۱۸۳۹ در شهر اکس‌آن‌پروانس در شمال غربی فرانسه زاده‌شد. پدرش لوئیس اگوستوس سزان بانکداری توانگر بود که هزینه‌های زندگی پسر هنرمندش را می‌پرداخت و پس از مرگ مرده ریگی بسزا 400 هزار فرانک برای او ارث گذاشت.

پل سزان که در نوجوانی درشت اندام و نیرومند بود از دوست کوچک و تکیده خویش امیل زولای یتیم و بینوا در کشمکش‌هایش با بچه محل‌هایش که او را به ریشخند "پاریسی" می‌خواندند پشتیبانی می‌کرد. زولا سال‌ها پس از آن چنین از سزان یاد می‌کرد "ما که از دید روانی در دو سوی رویاروی هم بودیم برای همیشه باهم یکی شدیم وبرای هم پیوندی‌هایی رازگون، که همان آشفته سری نا آشکار هردوی ما بود برای رسیدن به فرازمندی، به هم گراییدیم. هشیاری برتر ما در تراز با آن ناکسان کودن بی سروپا که با دیو خویی کتکمان می‌زدند بیدار می‌شد."

پل سزان را یکی از تاثیرگذارترین نقاشان مدرن فرانسوی و همچنین یکی از برجسته‌ترین نقاشان پست امپرسیونیسم می‌دانند.

در هر تاش قلم‌موی سزان ساختاری استوار را می‌توان دید. نوآوری‌های او چه در شیوه اجرای نقاشی‌ها و چه در سبک، بعد نمایی، ترکیب‌بندی و رنگ‌آمیزی آن‌ها بر هنر سده بیستم تاثیر شگرفی گذاشت.

سزان در سال 1906 از دنیا رفت.

پرتره‌هایی از این نقاش می‌بینید:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پل سزان گالری ملی پرتره لندن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین