کد خبر: 13465 A

نموداری از نیم‌قرن کوشش در عرصه خوشنویسی/ یدالله کابلی از نمایشگاه "سماع در سماع" می‌گوید

نموداری از نیم‌قرن کوشش در عرصه خوشنویسی/ یدالله کابلی از نمایشگاه "سماع در سماع" می‌گوید

یدالله کابلی عقیده دارد هنر خوشنویسی در ایران نقش مهمی را در ثبت و نگهداری مفاهیم شعر، ادب و اخلاق و هنر داشته است.

ایران آرت: یدالله کابلی، درباره برگزاری نمایشگاه "سماع در سماع" گفت: این نمایشگاه گلچینی از آثار  چند دهه نمایشگاه‌های داخلی و خارجی من تا سال۹۶ است لذا می‌توان گفت که آثار به نمایش گذاشته‌ شده، نموداری از نیم‌قرن تلاش و کوشش من در عرصه خوشنویسی است.

او از نمایش قدیمی‌ترین آثار خود در این نمایشگاه خبر داد و افزود: سعی کردم نمونه آثاری از سال‌های آغازین تلاش نمایشگاهی‌‌ام  یعنی سال 1346 تا امروز را ارائه دهم. در واقع تلاش من بر این بود که آثاری را ارائه دهم تا  جوان‌ترها بتوانند با جریان رشد زندگی هنری یک هنرمند فعال در عرصه هنر ملی و سنتی آشنا شوند.

کابلی ادامه داد: آثار این نمایشگاه گلچینی از مجموعه 45 نمایشگاه است که 30 مورد آن‌ها مربوط به کارهای خارجی و 15 نمایشگاه داخلی است. بر این اساس  مجموعاً 135 اثر  از قطعه‌های متنوع از اقلام خفی و جلی با ترکیب‌بندی‌های بسیار متنوع و نیز مجموعه‌ای بدیع از مرقعات نمایشگاهی  که در دو کتاب "مرقع گل‌رخ" و کتاب "سماع در سماع" به چاپ رسیده‌اند را در برمی‌گیرد که می‌تواند الگو و منبع بسیار غنی برای  آموزش هنرمندان علاقه‌مند به قطعه‌پردازی به شمار آید.

نمایشگاه خوشنویسی یداله کابلی در گالری گویا

او همچنین  افزود: در سال‌هایی که مسئولیت راه‌اندازی کلاس‌های خط شکسته به عهده من واگذار شد،  با تعهد بسیار کوشیدم تا نخستین کتاب آموزشی را برای اشاعه خوشنویسی ایران تحریر کنم. بر همین اساس نیز شکسته‌نویسی و شکسته‌خوانی همراه با نمونه آثار استادان بزرگ تاریخ خوشنویسی را مدنظر قرار دادم.

این هنرمند تصریح کرد: انتشار  کتاب "سماع قلم" در سال ۱۳۶۱، به‌عنوان نخستین کتاب تعلیم و آموزش خط شکسته در دوران معاصر محسوب می‌شود چرا که  این کتاب در دورانی منتشر شد  که  الگو اثری برای آموزش و تعلیم  خط شکسته در کشور نبود و بعد از انتشار این مجموعه کامل که با کلید آموزش خوشنویسی خط شکسته همراه بود، تسهیلات بسیار مفیدی را برای همه علاقه‌مندان فراهم آورد.

کابلی بیان کرد: در طی این سال‌ها، من به شکل هدفمند در پی تکمیل منابع آموزشی هنرجویان، به‌خصوص افرادی که در مناطق محروم هستند، بودم لذا مجموعه "کلک شیدایی" را  در سال ۱۳۶۸ با ارائه ۱۶۰ چلیپای متنوع ارائه کردم که تا مدت‌ها الگوی آزمون انجمن خوشنویسان بود و برای هنر جویان دوره  ممتاز منتشر شد.

کابلی هدف هنر را تعالی روح انسانی دانست و دراین‌باره گفت: من اعتقاد دارم هر انسانی در این اندیشه است تا برای معنی بخشیدن به ثمره تلاش و زندگی هدفمند خود کوشش کند اما یقیناً این هدفمندی بدون داشتن آگاهی و هوشمندی میسر نمی‌شود لذا برای دستیابی به جلوه‌های بالنده همه ما نیازمند داشتن روح تعالی طلبی، ایمان، عشق و ایثار به جوان‌ها هستیم.

او تأکید کرد: احساس  دستیابی به  جلوه‌های بالندگی  زندگی تنها با هم سو شدن  با دنیای پیشرفته مقدور و میسر می‌شود به همین خاطر هنرمندان می‌توانند با برخورداری از ذوق و نبوغ و ارائه آثاری ماندگار همواره نقش بسیار گسترده‌ای در تحکیم هویت و در رویکردهای اجتماعی را داشته باشند.

 این هنرمند، خوشنویسی را هنری معنوی و محتوایی خواند و اشاره کرد: نمونه‌های درخشانی از تلاش درخشان هنرمندان در موزه‌ها و کتابخانه‌های معتبر ایران و جهان می‌توان مشاهده کرد. لذا می‌توان گفت که هنر خوشنویسی در ایران نقش مهمی را در ثبت، ضبط و نگهداری مفاهیم شعر، ادب و اخلاق و هنر داشته است.

کابلی نقش هنرمندان در تعالی مسیر خوشنویسی را بدیهی خواند و بیان کرد: همه ما متعهد هستیم تا نقش خودمان را با هنری که شعر و ادب بن مایه و پر پرواز آن است، ایفا کنیم و دریابیم که این هنر قدسی نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا امکان رشد و تعالی را داراست.

او نقش جوانان در عرصه هنرهای سنتی را پررنگ دانست و گفت: به نظر من یکی از مسائل در رشد و توسعه هنر توجه به ترغیب هنرمندان جوان در عرصه هنرهای سنتی است؛ چرا که حضور در جشنواره‌ها و همایش‌های متعدد و تخصیص جوایزی ارزشمند برای جوانان ایجاد انگیزه می‌کند و در این رقابت‌های سالم و برای پرورش و تعالی بخشیدن به ذوق و خلاقیت آن‌ها می‌بایست به قابلیت‌های فردی و خلاقیت‌های شخصی آن‌ها بها داد تا موجبات شکوفایی و خلاقیت درونی آن‌ها فراهم آید.

 کابلی ادامه داد: روشن است که هنرمند هیچ‌گاه با تقلید محض و کپی کردن توفیقی در رشد و نوآوری خلاقیت پیدا نمی‌کند از نظر من جوانان باید بتوانند متناسب با اتکا به خلاقیت‌های خود راه کمال را طی کنند.

نمایشگاه خوشنویسی یداله کابلی در گالری گویا

او برگزاری نمایشگاه "سماع در سماع" را فضایی مؤثر برای شور و شوق و تجربه‌اندوزی جوانان پویا و خلاق خط شکسته دانست و اظهار کرد: از نظر من این نمایشگاه می‌تواند الگویی مناسب برای آشنایی جوانان با بن‌مایه‌های هنری در قطعه‌پردازی خط شکسته باشد.

این هنرمند استقبال مخاطبان از نمایشگاه را قابل توجه خواند و گفت: حضور جمعیت گسترده‌ای از استادان، هنرمندان برجسته و فرهنگیان مایه خوشحالی من بود. حضور جمعیتی کثیر از شهروندان علاقه‌مند به هنر که گالری هنر گویا را غنی بخشیدند به من نیز انرژی و امید بخشید.

کابلی تصریح کرد: برای من که سالیان درازیست در این عرصه هستم و با نیم قرن تلاش پیگیر  سن و سالی نزدیک به 70 سال دارم، دیدار مردم و مشتاقان امید بخش است تا امیدوارانه بتوانم به تلاش و کوششم در این عرصه ادامه بدهم و بتوانم همچنان در خدمت جوان‌های علاقمند باشم.

او در مورد کیفیت نمایشگاه بیان کرد: هر اثری در این نمایشگاه یک خصوصیت معنایی و یک ویژگی مفهومی را به نمایش گذاشته است. زیرا من همواره سعی کرده‌ام که از تکرار و تقلید گریزان باشم .

این هنرمند درباره روند فعالیت‌های هنری خود گفت: هر اثری حاصل یک نگاه آفرینشی و خلاقیت در بداهه‌نویسی است، به  همین دلیل  بیننده می‌تواند در این نمایشگاه سیرتحول احساس هنرمند را کاملاً مشاهده کند.

نمایشگاه خوشنویسی یداله کابلی در گالری گویا

کابلی تنوع و تازگی را اصل مهمی از فردیت و خلاقیت هنری دانست و بر نکته جذب مخاطب تاکید کرد و افزود: امروزه مردم از تکرار شیوه‌های گذشته و کپی کاری محض خسته شده‌اند لذا ارتقاء هنر مستلزم تنوع و نوآوری است. به همین خاطر همواره هدف من در ارائه آثار هنری علاوه محتوای متعالی مضمون، زیبایی، خلاقیت در ترکیب بندی و صفحه آرایی بدیع بوده است.

او در پاسخ به این سؤال که شاعری که بیشتر مورد توجه او بوده، کیست، گفت: برای من این مسئله  بسیار مهم است زیرا عموماً محتوای تابلوهای من تصویری حقیقی از لحظه‌هایی است که در آن هستم لذا سعی دارم که آثار بیان حقیقتی از شرح احوالاتم باشد.

او افزود: من همواره از شعرای نامدار کلاسیک و نو استفاده می‌کنم زیرا فکر می‌کنم وقتی با شعری، باید تصویری از خوشی‌ها، ناکامی‌ها، کامیابی‌ها و احساسات بشر را بیان کنم، یقینا از نخبگان سخن بهره برده‌ام.

این هنرمند تأکید کرد: با توجه به اینکه ادبیات عرفانی و گنجینه شعرهای ما مملو از ستارگان درخشان است، تن دادن به یک شعر متوسط نشان بی‌مایگی‌ست. آن‌هم در هنری محتوایی و معنایی. من غالبا از آثار شعرایی چون فردوسی، مولانا، نظامی، سعدی، حافظ، خیام ، عطار و .... را مد نظر دارم البته در شعر نو نیز شعرایی چون: سایه، مشیری و شفیعی کدکنی مقبول طبعم و برایم جذاب هستند.

 کابلی ادامه داد: امیدوارم که توانسته باشم تا امروز به دنبال مسئولیت و رسالتی که دارم، در مسیر تحول و ترقی فرهنگ و هنر ایران‌ زمین که غنی‌ترین میراث نیکان ماست، گام بردارم زیرا این ماندگار ترین دستاور تاریخی ماست.

بر اساس این گزارش، نمایشگاه "سماع در سماع" تا 20 آذرماه در خانه فرهنگ و هنر گویا واقع در خیابان کریم‌خان زند، روبه روی ایرانشهر، از ۹ صبح تا ۹ شب میزبان علاقمندان به هنر خوشنویسی است.

 

 

یدالله کابلی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین