کد خبر: 14106 A

منیر فرمانفرماییان، نخستین زن ایرانی که موزه‌دار شد

منیر فرمانفرماییان، نخستین زن ایرانی که موزه‌دار شد

تالار دائمی منیر شاهرودی فرمانفرماییان در باغ موزه نگارستان افتتاح شد.

ایران‌آرت: تالار دائمی منیر شاهرودی فرمانفرماییان در 95 سالگی این هنرمند سرشناس، جمعه شب 24 آذر در باغ موزه نگارستان افتتاح شد. منیر فرمانفرماییان چندی پیش 51 اثر خویش را وقف دانشگاه تهران کرده بود؛ این نخستین تالار موزه ای یک هنرمند زن در تاریخ هنر ایران به شمار می رود.

در ابتدای این مراسم، دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، ضمن خوش آمدگویی به حاضران، گفت: سپاسگزاری ویژه دارم از تشریف فرمایی هنرمند برجسته بانوی گرانقدر سرکار خانم منیر شاهرودی فرمانفرماییان و خانواده محترمشان و دیگر عزیزانی که محبت کردند و دعوت ما را پذیرفتند؛ به خصوص از مهندس محمد بهشتی که از ابتدای این پروژه یار ما بودند و همراهی کردند تشکر کنم.

وی افزود: یک روز من سر کار بودم آقای مهندس بهشتی به من زنگ زدند و گفتند که می خواهم با همدیگر برویم و کارگاه خانم فرمانفرماییان را ببینیم، من با خانم فرمانفرماییان آشنا بودم از طریق آثارشان و از طریق اشتهاری که در حوزه هنرهای تجسمی داشتند ولی توفیق دیدارشان را نداشتم. شاید به فاصله چند روز این قرار را گذاشتیم و به اتفاق مهندس بهشتی خدمت این بانوی هنرمند رسیدیم و ضمن دیدین آثار ارزشمند ایشان، این بحث مطرح شد که این کارها وقف دانشگاه تهران شود و در دانشگاه تهران نگهداری شود.

دکتر مجید سرسنگی، اظهار داشت: طبیعی است که ما بسیار استقبال کردیم و سپاسگزار این نظر بالا و روحیه بزرگ این هنرمند گرامی شدیم. بعد از آن جلسه، مقدمات ملاقات خانم شاهرودی با رئیس محترم دانشگاه تهران فراهم شد و در آنجا وقف‌نامه‌ای را این هنرمند بزرگ امضا کردند که بر اساس آن 51 اثر از آثار ارزشمند ایشان به دانشگاه تهران وقف شد و دانشگاه تهران هم در قبال این بزرگ منشی موظف شد در باغ نگارستان، مجموعه ای را به نام ایشان نامگذاری کند و تا زمانی که پایههای این دانشگاه پا برجاست انشااله آثار ایشان هم چون نگینی در این دانشگاه بدرخشد و آیندگان بیایند و از این آثار بازدید کنند و ارزش هایی را که این هنرمند با وجود و روح خودش در این آینه ها قرار داده است، بستایند.

وی در ادامه اعلام کرد که دو تشکر از خانم منیر شاهرودی فرمانفرماییان، دارد: یکی به دلیل اینکه بانوی هنرمند بزرگی است و کارهایی را خلق کرده، نه فقط در ایران بلکه در سطح جهان باعث افتخار ما ایرانیان است؛ خدمت جناب آقای مهندس بهشتی عرض می کردم در همین چند روز که خبر افتتاح این تالار پخش شده بود، بسیاری از موزه داران و گالری داران دیگر کشورها نامه به من زدند و این کار را ستودند و تبریک گفتند، این را که در دانشگاه تهران یک چنین تالاری برای خانم فرمانفرماییان تدارک دیده شده است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، در ادامه افزود: تشکر دیگر من به دلیل وسعت نظر و روح بالای ایشان است که بخشی از این آثار را به دانشگاه تهران هدیه کردند، من در طول سه دهه ای که در حوزه فرهنگ کار کرده ام سه بار تلاش کردم هنرمندان برجسته ای که به هر حال عمری از آنها گذشته بود، آثارشان را در مراکزی بتوانم گرد هم بیاورم و این آثار پراکنده نشود و از ایران خارج نشود؛ متاسفانه در هر سه مورد شکست خوردم و خوشحالم برای چهارمین بار این اقدام صورت گرفت و آثار خانم شاهرودی در جایی قرار می گیرد که بزرگترین نهاد علمی و فرهنگی کشور است. همچنین لازم می دانم از خانواده محترم ایشان، از سرکار خانم ملکی که در این مدت مانند یک دختر دلسوز در کنار ایشان بودند تا این پروژه به سرانجام برسد، تشکر کنم. قطعا همراهی های این عزیزان باعث شد که چنین روز خوبی را ما در باغ نگارستان شاهد باشیم.

 

 

منیر فرمانفرماییان باغ موزه نگارستان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین