کد خبر: 14119 A

پیوند خیام و نیچه در نمایشگاه مغاک/ تصویر افروز هوشنگ از لبه زندگی

پیوند خیام و نیچه در نمایشگاه مغاک/ تصویر افروز هوشنگ از لبه زندگی

اگر هوشیار باشیم در لبه مغاک می رقصیم.

ایران آرت : دهمین نمایشگاه انفرادی افروز هوشنگ در حالی در گالری مژده برپاست که او از تعلق خاطرش به تفکرات خیام و نیچه و الهام گرفتن از آنها برای خلق آثارش می گوید.

نمایشگاه "مغاک" با ۱۱ اثر از افروز هوشنگ این روزها در گالری مژده در سعادت آباد دایر است؛ در این نمایشگاه هشت اثر با محوریت میانه هستی و نیستی به نمایش در آمده و سه اثر از مجموعه قبلی این هنرمند هم به تماشاست تا مخاطب سیر کار هنرمند را به نظاره بنشیند.

افروز هوشنگ درباره نام این نمایشگاه می گوید:"مغاک"، به معنای چاه و چاله است این آثار تحت تاثیر مطالعات چند سال اخیر من درباره افکار خیام و نیچه است که از جنبه هایی تفکرات این دو فیلسوف به یکدیگر شباهت دارد. در فلسفه دو نیچه به هیولا اشاره می شود که می تواند نمادی از سختی ها و مشکلات زندگی باشد؛ نیچه در این فلسفه می گوید انسان می خواهد هوشیاری به خرج دهد که به هیولا تبدیل نشود اما غافل از اینکه وقتی بیش از اندازه به یک چاه نگاه کنیم آن چاه ما را فرو می برد.

هوشنگ درباره فلسفه هستی و نیستی می گوید : یک کل به نام زندگی داریم که در داخل این کل زندگی و مرگ در کنار یکدیگر قرار گرفته است و ما در میانه این دو قرار گرفتیم و من اسم او را "لبه زندگی" می گذارم؛ حقیقت درست در همین جا قرار دارد یعنی تنش بین مرگ و زندگی که اگر غفلت کنیم در ورطه مرگ می رویم و اگر هوشیار باشیم در لبه مغاک می رقصیم و وجودمان را به زندگی تحمیل می کنیم.

در تمامی آثار این هنرمند مرزی از تاریکی و روشنی وجود دارد که درباره اش توضیح می دهد: در آثارم تیرگی و روشنی مرز مشخصی دارد که می تواند روشنی و تاریکی وجود و حقیقت روح ما باشد.

افروز هوشنگ

حرف " ه" در تمامی آثار خودنمایی می کند و هوشنگ درباره این حرف می گوید : در تمامی آثار با کلمه " هست" بازی شده است شکل های مختلفی از این کلمه را طراحی کردم تا نمودهای متعددی از هستی باشد؛ همان طور که هست یک فرد با دیگری متفاوت است.

افروز هوشنگ کار خود را با خوشنویسی سنتی آغاز کرده است اما آثارش آبستره است و از سنت خارج شده اند او در این باره توضیح می دهد: زمانیکه خوشنویسی سنتی کار می کردم به خطوط شکسته و نستعلیق فکر کردم که می توانم  در جهت دیگری از آن بهره ببرم. در مجموعه قبلی که فرم نقاشی خط داشت با حروف بازی کردم و در پایان کار متوجه شدم که مجموعه به سمت آبستره رفته است که برایم خیلی جذابیت داشت که از فضایی سنتی به اکسپرسیون رسیدم.

نمایشگاه مغاک تا یکم دی از ساعت ۱۶ الی ۲۰ در گالری مژده میزبان علاقه مندان است.

 

گالری مژده افروز هوشنگ نمایشگاه مغاک
نظرات خوانندگان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین