کد خبر: 14671 A

نمایش چهارمین بُعد پنهان شده در دل کویر/ روایت علی فرامرزی از نمایشگاه تازه‌اش

نمایش چهارمین بُعد پنهان شده در دل کویر/ روایت علی فرامرزی از نمایشگاه تازه‌اش

علی فرامرزی از ترسیم بعد چهارم در نمایشگاه تازه‌اش گفت.

ایران آرت: نمایشگاه نقاشی علی فرامرزی با عنوان "بعد چهارم" فردا 8 دی‌ماه در فرهنگسرای نیاوران افتتاح می‌شود.

فرامرزی گفت: تعدادی از آثار این نمایشگاه در ادامه کارهای مجموعه کویر است که به جای سطح، روی حجم کار شده‌اند. من معتقدم که حجم 3 بعدی نیست بلکه 4 بعد دارد، این موضوع مهمی در فلسفه، فیزیک، هندسه و حتی فرهنگ و هنر است.

فرامرزی ادامه داد: در بخش‌هایی از این علوم پذیرفته شده که فضا و زمان در حجم تداخل پیدا کند، اما در ریاضی محض که انتزاعی است، حجم را سه بعدی می‌دانند. این موضوع به حوزه تجسمی هم تعمیم یافته و می‌گویند مجسمه 3 بعد دارد. این در حالی است که در معماری یا مجسمه‌سازی معاصر، بحث فضا به عنوان بعد چهارم مطرح می‌شود و بسیار مهم و ضروری است.

او ادامه داد: همچنان بر اساس یک عادت قدیمی این حجم‌ها را سه بعدی می‌دانیم، در حالی که در هنر معاصر کسانی که ناظر یک اثر هنری هستند بخشی از اثر به شمار می‌روند و بنابراین حتی تابلو هم 2 بعدی نیست بلکه ناظر، بعد سوم آن است.

فرامرزی افزود: به یک توده سنگ گفته می‌شود 3 بعدی و به یک مجسمه هم که خلاقیت و احساس در آن وجود دارد 3 بعدی گفته می‌شود. مشخص است که فرهنگ، خلاقیت و احساس موجود در این اثر هنری مورد توجه قرار نگرفته و فقط بر اساس عادت حوزه ریاضی آثار هنری حجمی را نیز سه بعدی می‌نامند. این یک کم لطفی تاریخی است که به حوزه هنر وارد می‌شود.

فرامرزی درباره آثار این نمایشگاه گفت: در ادامه کارهای کویری خود به این نتیجه رسیدم که روی حجم کار کنم چون ابتدا و انتها ندارد و به هم پیوسته است. طول نقاشی‌های من زیاد بود و دلم می‌خواست که انتها نداشته باشند، بنابراین تعدادی از آنها را روی حجم بردم. در زمان کار متوجه شدم که برای حفظ کمپوزیسیون آثار باید دور آنها بچرخم و این حرکت در پروسه خلق اثر هنری نقش داشت. پس اثر هنری یک عنصر 4 بعدی است.

این هنرمند افزود: حجم‌های به کار رفته در این آثار از جنس نئوپان، فایبرگلاس و پلکسی گلاس هستند و بعد روی آنها عمل نقاشانه انجام شده است. در مجموع 5 اثر حجمی در این نمایشگاه وجود دارد که تعدادی از آنها از سقف آویزان می‌شوند چون باید در فضا معلق باشند و فضا بخشی از این آثار است.

فرامرزی افزود: همزمان با افتتاحیه این نمایشگاه از کتاب مجموعه مقالات من رونمایی می‎شود. از حدود 14 سال پیش در خصوص مسائل حوزه تجسمی ایران در نشریات مختلف می‌نویسم و این کتاب مجموعه نوشته‌های من از سال 92 تا به حال است.

گفتنی است نمایشگاه علی فرامرزی، از 8 تا 17 دی ماه در گالری شماره 1 فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

 

علی فرامرزی نمایشگاه بعد چهارم
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین