کد خبر: 14697 A

عکس‌هایی که صدا دارند/ نگاهی به نمایشگاه "چهره‌های موسیقی" مریم زندی در گالری ایوان

عکس‌هایی که صدا دارند/ نگاهی به نمایشگاه "چهره‌های موسیقی" مریم زندی در گالری ایوان

رونمایی از جلد پنجم کتاب چهره‌ها، همراه با نمایش تعدادی از عکس‌های این مجموعه در گالری ایوان برگزار شد.

ایران‌آرت: مریم مرادی؛ از میان 117 چهره هنرمند موسیقی سنتی و معاصر ثبت شده در کتاب "چهره‌های ۵، سیمایی از موسیقی معاصر ایران"، روی دیوار گالری ایوان چهره 24 موزیسین مطرح کشور از شجریان پدر تا شجریان پسر می‌درخشد. 24 هنرمندی که تا پایان نمایشگاه از مخاطبان استقبال می‌کنند؛ البته در عکس‌ها تفاوت نگاه زندی به این هنرمندان را می‌توان در نوع ثبت لحظه‌هایی دید که او از معاصران موسیقی ایران دارد.

به گفته محمدرضا درویشی "عکس‌های مریم زندی جملگی صدا دارند"، چهره‌ها توجه مخاطب را به خود جلب می‌کنند. یکی لبخندی در پشت نگاه بی‌روحش پنهان است و دیگری در فکر ساخت موسیقی جدیدش.

این عکس‌ها سیاه و سفید هستند و همه لباس یک دست سفید بر تن کرده‌اند، همه در حالت خلسه و در عالم دیگری سیر می‌کنند و زندی می‌خواهد لحظه وجد استادی که در حال نواختن تار، سه تار، پیانو و ... است را به همه نشان دهد. شیوه عکاسی زندی به گونه‌ای است که فقط حرکت دست، حالت چهره و آلات موسیقی نمود پیدا کرده‌اند.

افتتاح نمایشگاه عکس های مریم زندی در گالری ایوان

سوژه‌ها با همه جزئیات دیده می‌شوند. از چین و چروک صورت تا کوچک‌ترین احساسات افراد در آن‌ها مشهود است. گویا چهره‌ها می‌خواهند با بیننده سخن بگویند. حالات چهره کاملا مشخص و تاکید بر خود فرد دارد و محیط و اطراف  در آثار دیده نمی‌شوند.

این نما به عکس‌ها و چهره‌ها حالتی نمایشی می‌دهد، احساسات و اعمال هنرمندان در عکس‌ها متفاوت است، در یک سمت نمایشگاه بر روی دیوار محمدرضا شجریان نجیبانه به دوربین لبخند می‌زند و محمدرضا لطفی چشم‌ها را بسته و با تار خود معجزه می‌کند. کامکار همچنان که مسلط مضراب‌ها را بر سیم‌ها فرود می‌آورد به لنز نیز خیره شده است.

در گوشه دیگر نمایشگاه چهار بانوی جوان در گروهی به نام "کوارتت زهی شهرزاد" به مناسبت موضوع عکس‌های کتاب و نمایشگاه قطعاتی اجرا می‌کنند. همچنین در طبقه پایین گالری فیلمی از شیوه عکاسی این هنرمند از استادان موسیقی را نشان می‌دهد که هر کدام واکنش‌شان متفاوت از دیگری و در خور توجه است.

علی بوستان، نوازنده سه تار و هنرمند حاضر در این نمایشگاه گفت: همیشه دنبال رو عکس‌های خانم زندی بوده‌ام، ایشان سال‌هاست که چهره‌ها را در فیلدهای مختلف سینما، ادبیات، تئاتر، مشاهیر و اهالی هنرکار می‌کنند و حالا پس از حدود 16 سال عکاسی از اهالی موسیقی و بعد از فراز و نشیب‌های بسیار این آثار چاپ شده است.

وی در مورد ویژگی عکس‌ها افزود: اینکه شما از هر پرسوناژی که در عکس‌ها شاهدش هستید سابقه ذهنی تصویری داشته باشید، می‌بینید که در آن شخصیت لحظه خاصی است. به جز اینکه تم کتاب و نمایشگاه لباس سفید در زمینه سفید است و هیچ فرمی به جز چهره و ساز مشخص نیست خود این موضوع تعمق را در کاراکتر بیشتر کرده است.

افتتاح نمایشگاه عکس های مریم زندی در گالری ایوان

بیژن بیژنی خواننده و خوشنویس نیز ضمن اشاره بر اینکه مریم زندی یکی از عکاسان نامدار در زمینه پرتره است تاکید کرد: آثاری که از او در مورد بازیگران، نقاشان و نویسندگان کشور منتشر شده، بسیار عکس‌های قابل اعتنایی است. باید آثار چهره‌های موسیقی ایران را بشناسید تا وقتی که به چهره آن‌ها مراجعه می‌کنید در حقیقت همه احوالات هنری‌شان را مشاهده کنید.

مریم زندی که کارش را با کتاب "عکاسی چهرها (۱)، سیمایی از ادبیات معاصر ایران" در این زمینه آغاز کرد، یکی از نامدارترین‌های چهره‌های عکاسی ایران است. شاید روزی که تصمیم به عکاسی از چهره‌ها را گرفت فکرش را هم نمی‌کرد که پرتره‌های ژورنالیستی‌ اینچنین مورد تمجید و استقبال قرار گیرد. همچنان که بسیاری از افراد و منتقدان معتقدند که یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های زندی که باعث نمایان شدن او به عنوان عکاس شد، چهره‌ها هستند.

نمایشگاه عکس‌های‌ مریم زندی تا هشتم دی‌ماه ۱۳۹۶ در گالری ایوان به آدرس الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ برقرار است.

گالری ایوان مریم زندی چهره‌های ۵، سیمایی از موسیقی معاصر ایران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین