کد خبر: 15914 A

فیلم پسر رضا براهنی روی پرده سینما/ نظر اکتای براهنی درباره بازیگران

فیلم پسر رضا براهنی روی پرده سینما/ نظر اکتای براهنی درباره بازیگران

اکتای براهنی : فکر نمی‌کردم یک قصه تلخ تا این حد مورد توجه قرار بگیرد

اکتای براهنی کارگردان فیلم سینمایی «پل خواب» که در جشنواره دو سال پیش به نمایش درآمد و از ۲۰ دی ماه در سینماها اکران شده می‌گوید از آنجایی‌ که داستان فیلمش به‌گونه‌ای است که همیشه به روز است تاخیر در اکران به ضرر فیلمش نشده است.

براهنی به خبرآنلاین گفت: «در این مدت چند بار قرار شد که این فیلم اکران شود ولی به دلیل وضعیت بازار اکران و حجم فیلم‌های در صف اکران به نمایش درآمدن این فیلم به تعویق افتاد.»

او ادامه داد: «با وجود اینکه فیلم‌ها به جشنواره فجر می‌آیند و استقبال هم می‌شوند اما در اکران با مشکل مواجه می‌شوند. در واقع در اکران چشم‌ها بیشتر به سمت فیلم‌های کمدی است و بازاری که اخیرا و به خصوص در این چند سال اخیر خصوصی شده است باعث شده که اکران فیلم‌های اجتماعی تا حدودی پشت گوش بیفتد. البته ما در این قضیه تنها نبودیم و خیلی فیلم‌های دیگر هم این اتفاق برایشان افتاد. من خودم هم فکر نمی‌کردم اکران این فیلم تا این اندازه زمان ببرد. و فکر نمی‌کردم یک قصه  تلخ تا این حد مورد توجه قرار بگیرد.»

دو سال از ساخته شدن و اولین نمایش این فیلم سینمایی می‌گذرد، براهنی در پاسخ به این سوال که آیا طولانی شدن اکران فیلم به قصه و فضای فیلم لطمه زده است یا خیر بیان کرد: «برای یک فیلمی که بخصوص به جشنواره فیلم فجر می‌رود و به نوعی در تقویم سینمایی ایران قرار می‌گیرد بهترین حالت این است که همان موقعی که جشنواره فجر در حال برگزاری است تکلیف اکران آن هم مشخص شود، حتی اگر فیلم اجتماعی سنگینی است و نمی خواهند برای عید اکرانش کنند، حداقل مشخص کنند چه زمانی اکران می شود. اما وقتی از این سررسید می‌گذریم و دوباره فیلم‌ها دیگری می‌آیند و در چرخه اکران قرار می‌گیرند دیگر ماجرا شکل دیگری به خود می‌گیرد. درباره فیلم خودمان هم اگر امسال می‌گذشت دوباره یکسری فیلم‌های دیگر در صف اکران قرار می‌گرفتند و مسئله اکران برای «پل خواب» پیچیده‌تر می‌شد.»

او درباره به روز بودن سوژه فیلم‌اش نیز افزود: « شاید مسئله به روز بودن در فیلم‌هایم یک مقدار ذاتی است و خیلی پیش‌بینی از قبل درباره‌اش نکردم. سوژه‌هایی که من برای کارهایم انتخاب می‌کنم سوژه‌هایی است که به درونیات انسان‌ها ربط دارند. مثلا وقتی یک نفر درباره حسادت یا انتقام فیلم می‌سازد شاید هیچ وقت قدیمی نشود ولی وقتی راجع به سوژه ژورنالیستی روز باشد قطعا به تعویق افتادن زمان اکرانش به ضرر فیلم خواهد بود.»

براهنی درباره انتخاب بازیگران فیلمش گفت: «در مقوله انتخاب بازیگر همیشه چالشی در من وجود دارد که از بازیگری استفاده کنم که سالها در اوج نبوده باشد. در اوج ماندن بازیگر را خسته و بی انگیزه می کند. به طور کلی ترجیح می‌دهم از بازیگرانی استفاده کنم که یا رو به جلو و پیشرفت هستند یا اینکه اگر فکر کنم بازیگر مهمی بوده که در حقشان ظلم شده، مثل آقای زنجانپور، که سالها مظلومانه در اوج بودند ولی بیست سال کار نکرده بودند. ترجیحم این است که کلیشه نباشند و در موقعیت کاری که زیاد روتین نشده باشند از آنها استفاده خواهم کرد. برای من این قضیه خیلی مهم است چون من ارتباط زیادی با چهره عمومی کستینگ سینمایی ایران ندارم و واقعیت این است فضا و دیدگاهی که من دوست دارم در آن فیلم بسازم دیدگاهی است که کارم ستاره محور نباشد. بازیگر سر کار من زحمت زیادی می‌کشد. ولی یک ایراد اساسی در این نوع کار وجود دارد که وقتی کار من دو سال اکران نمی‌شود مخاطبان نقطه عزیمت نقش و شخصیت و تیپ را متوجه نمی‌شوند.»

 او در پاسخ به این سوال که چرا در «پل خواب» هومن سیدی، ساعد سهیلی که چهره‌های جوان و اکبر زنجانپور که از قدیمی‌ها و شناخته شده‌های بازیگری است استفاده کرده گفت: «وقتی که وارد سینمای بدنه می‌شوی و می‌خواهی فیلم بسازی باید توان استفاده از بازیگر در موقعیت‌های مختلف را داشته باشی. برای من همیشه بازیگری که رو به صعود و اوج باشد و روند رو به رشد را در مسیر حرفه‌ای‌اش داشته باشد ولی در همان موقعیت کلیشه نشده باشد انتخاب خوبی است. در نقش‌هایی که می‌نویسم هم به نظرم اگر قرار باشد آدم‌های روتینی این نقش‌ها را بازی کنند نقش از دست می‌‌رود. در واقع من به دنبال بازیگر روتین و کلیشه‌ای در نقش‌ها نیستم چون اصلا آن مشخصات را نمی‌خواهم. بازیگرهایی که من در «پل خواب» انتخاب کردم به نظرم سه سال پیش دارای این ویژگی‌ها بودند. ولی این فیلم سه سال پیش ساخته شده و برای یک نفر آدم دقیق لازم است بنشیند و این روند را قیاس کند و ببیند کارنامه انتخابهای بازیگر چه صورتی داشته است.»

این کارگردان ادامه داد: «من می‌توانستم مثلا از یک پدر یا یک زن پولدار کلیشه‌ای، عادی و معمولی استفاده کنم. من معتقدم در هر انتخابی یک بار فرهنگی هم هست. بازیگر به نظر من باید یک اوج و فرود باشد نه اینکه حتی در اوجش کلیشه شده باشد وگرنه من برای نقش‌های این فیلم پیشنهادهای زیادی داشتم و از بین آنها در لحظه ساعد سهیلی یا بازیگران دیگر را انتخاب کردم. حتی من در ذهن خودم برای انتخاب خانم تسلیمی برای این نقش از پیش‌زمینه‌ای که از ایشان در سریال «وضعیت سفید» داشتم استفاده کردم.»

 

هومن سیدی رضا براهنی ساعد سهیلی اکتای براهنی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین