کد خبر: 16382 A

بازگشت همپا با عشق و مردی از جنس هیچ

بازگشت همپا با عشق و مردی از جنس هیچ

گروه تجسمی "همپا" پس از 10 سال با آثاری با مضمون عشق و ادای احترام به پرویز تناولی در گالری مژده گرد هم آمدند.

ایران آرت : چهارمین نمایشگاه گروه "همپا" از سیزدهم بهمن به مدت یک هفته با نمایش 25 اثر از احمد مازادی، پیمان پیروی، هادی روشن‌ضمیر و ابراهیم الفت در گالری مژده به تماشاست. 

احمد مازادی یکی از اعضای "همپا" درباره این رویداد گفت: رویکرد ما در این نمایشگاه کاملاً متفاوت است.ما در نمایشگاه‌هایی که سال‌ها پیش برگزار کردیم هم نقاشی‌خط داشتیم و هم آثار کلاسیک، اما در این مجموعه اکثر آثار به لحاظ تکنیک به نقاشی‌خط نزدیک شده و اکثر کارها بر روی بوم شکل گرفته است. علاوه بر این آقای روشن‌ضمیر هم آثار حجمی خود را با استفاده از متریال فایبرگلاس، برنز و فولاد که روی کلمه "هیچ" کار شده ارائه کردند که به این ترتیب می‌توان گفت که ما در این نمایشگاه پنج نوع اثر متفاوت از هم داریم.

مازادی خاطر نشان کرد: من تا سال‌ها قبل کار کلاسیک انجام می‌دادم و می‌توانم بگویم در این گروه نسبت به بقیه اعضا به خوشنویسی کلاسیک وفادارتر بودم و نزدیک به دو سال است که آثار خود را از روی کاغذ به روی بوم منتقل کردم، بنابراین در مورد آثاری که من به‌شخصه در این نمایشگاه ارائه کردم خیلی اتفاق نقاشی گونه‌ای رخ نداده و بیشتر شامل تغییر متریال می‌شود.

ابراهیم الفت دیگر هنرمند گروه "همپا"  با اشاره به فعالیت‌های خود در حوزه نقاشی‌خط گفت: من تقریباً حدود 25 سال است که در عرصه خوشنویسی و نقاشی‌خط مشغول به کار هستم و فرم و فضایی را که اختصاصاً مربوط به کار خودم است "موج" یا "ویف" نام‌گذاری کردم که از فضای موج‌های دریا و تکرارها و تلاطم‌های دریا گرفته شده است. آثاری هم که در این نمایشگاه ارائه کردم تقریباً همگی در این فرم و فضا است و گذشته از داستان "ویف"، کار دیگری هم که اجرای آن برای اولین بار به‌وسیله من انجام شد، کار لایت باکس بود که در گالری مژده هم کار کوچکی از لایت باکس ارائه دادم.

او در توضیح موضوع آثار ارائه‌شده در نمایشگاه  گفت: "موضوع آثار ارائه‌شده در این نمایشگاه بیشتر درباره عشق است و معمولاً اکثر متن‌ها هم در این فرم و فضا شکل گرفته، علاوه بر این سعی کردم در فرم و فضای "ویف" تنوعی را هم در کارها ایجاد کنیم.

پیمان پیروی نیز با بیان اینکه اعضای گروه "همپا" همگی از فضای خوشنویسی سنتی وارد فضای نقاشی‌خط شده‌اند، خاطرنشان کرد: طبیعتاً بخشی از کارهای ما حاصل تجربیاتی است که در این چند سال کسب کردیم. این نمایشگاه هم در واقع شروع مجددی از فعالیت‌های گروه "همپا" است.

او با اشاره به تصمیم این گروه هنری برای فعالیت‌های آتی گفت: گروه "همپا" تصمیم دارد در آینده نیز نمایشگاه‌های بیشتری برگزار کند و به‌ویژه فعالیت‌های برون‌مرزی خود را هم گسترش دهد.

گروه همپا

هادی روشن ضمیر عضو دیگر همپا هم گفت: پس از گذشت 10 سال، در شکل اجرایی کارهای گروه "همپا" تفاوت‌هایی ایجاد شده است و دوستانی که قبلاً بیشتر خطاطی کلاسیک کار می‌کردند، به سمت نقاشی‌خط متمایل شده‌اند، البته خود من نیز کار حجم را به کارنامه‌ام افزوده‌ام.

روشن‌ضمیر درباره آثار حجمی این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه چند اثر حجم در کنار سایر آثار به نمایش گذاشته ام. یکی از آثار حجمی این نمایشگاه با نام "مردی از جنس هیچ" یادمانی از استاد پرویز تناولی است زیرا ایشان به‌عنوان یک مجسمه‌ساز مدرن، با استفاده از فرهنگ و هنر کلاسیک ایران از فضای کلاسیک عبور کرده اند که بارزترین آن را می‌توان در استفاده از خط نستعلیق در اثر "هیچ" ایشان دید.

این هنرمند درباره نحوه گزینش آثار نیز اظهار کرد: گزینش آثار این نمایشگاه طی پنج ماه و با نظر خود هنرمندان و البته خانم مژده طباطبایی صورت گرفت.

علاقه‌مندان می‌توانند تا 20 بهمن‌ماه همه روزه به‌جز شنبه‌ها به گالری مژده واقع در سعادت‌آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان 18 شرقی، پلاک 27، زنگ یک برای بازدید از چهارمین نمایشگاه گروه "همپا" مراجعه کنند.

مژده طباطبایی گالری مژده احمد مازادی هادی روشن ضمیر ابراهیم الفت پیمان پیروی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین