کد خبر: 16714 A

مرگ یکی از آخرین بازمانده‌های نسل طلایی هنر آمریکا

مرگ یکی از آخرین بازمانده‌های نسل طلایی هنر آمریکا

سونیا گشتاف، نقاش پیشرو و اکسپرسیونیست آمریکایی و از آخرین بازمانده‌های نسل طلایی هنر این کشور در نخستین روز فوریه 2018 از دنیا رفت. او هنگام مرگ 91 سال داشت.

ایران‌آرت: سهم و نقش بی‌بدیل گشتاف در پیشرفت نقاشی اکسپرسیونیستی انتزاعی همواره در طول دوران زندگی او نادیده می‌شد. تا اینکه سال گذشته به همت موزه هنر دنور نمایشگاهی با نام «زنان اکسپرسیونیسم انتزاعی» در سراسر آمریکا برگزار شد و در آن آثار گشتاف در کنار دیگران به نمایش درآمد. اهمیت این نمایشگاه بیشتر از این رو بود که فقط سه هنرمند زنده در آن حضور داشتند و گشتاف یکی از آنها بود.

سونیا سال 1926 در فیلادلفیا به دنیا آمد و نخستین گام‌ها را در دنیای هنر زیر نظر پدرش لئونید برداشت. بعدها مادرش هم یک گالری در سن فرانسیسکو راه انداخت و آثار نقاشان بزرگ را در آن به نمایش گذاشت. گشتاف جوان دانشجوی بورسیه دانشگاه هنر فیلادلفیا شد که آن زمان به نام مدرسه هنرهای صنعتی موزه فیلادلفیا شناخته می‌شد. او در 1950 مدرک خود را گرفت و یک سال بعد به سن فرانسیسکو رفت.

گشتاف وارد دانشکده مدرسه هنرهای زیبا در کالیفرنیا شد و همان جا همسر آینده‌اش جیمز کلی را شناخت که از هنرمندان سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی بود. او نخستین نمایشگاه انفرادی خود را در 1957 در لس‌آنجلس برگزار کرد و یک سال بعد به واسطه مشارکت در برگزاری پایون آمریکا در نمایشگاه جهانی بروکسل به هفته نامه تایم راه یافت.

امروز مجموعه آثار گشتاف در موزه هنر مدرن، موزه هنر متروپولیتن و موزه گوگنهایم همگی در نیویورک نگهداری می‌شود و برخی آثار او در موزه‌های اوکلند و واشنگتن هم به نمایش درآمده است. گشتاف یکی از 12 هنرمند زن بود که آثار انتزاعی‌شان در سبک اکسپرسیونیسم در سراسر آمریکا روی دیوار رفته بود.

اکسپرسیونیسم انتزاعی مهدی فروتن سونیا گشتاف
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین