کد خبر: 19945 A

150 میلیون دلار برای تابلوی 101 ساله آقای نقاش

150 میلیون دلار برای تابلوی 101 ساله آقای نقاش

یکی از آثار کارنامه آمدئو مودیلیانی مربوط به ۱۹۱۷ با بهای پایه ۱۵۰ میلیون دلار در حراجی ساتبیز عرضه می‌شود.

ایران آرت: نقاش نامدار ایتالیایی که در 1920 در 35 سالگی در پاریس از دنیا رفت، یکی از سه هنرمند تاریخ است که تابلوهایش مرز 150 میلیون دلار را در حراجی‌ها رد کرده‌اند؛ سه سال پیش یک نقاشی دیگر از مودیلیانی در حراجی کریستیز نیویورک 170 میلیون دلار به یک زوج چینی فروخته شد؛ زن و شوهری که روزنامه فایننشال تایمز آنها را از نمایشی‌ترین مجموعه‌داران هنری دنیا معرفی کرده بود.

به گزارش همشهری، تابلوی 170 میلیون دلاری مودیلیانی در آن زمان پس از نقاشی 180 میلیون دلاری «زنان الجزایری» پابلو پیکاسودومین اثر گرانقیمت تاریخ بود. تا اینکه سال گذشته این دو رکورد با اثر یک نقاش نامدار دیگر شکسته شد؛ زمانی که موزه لوور شاخه ابوظبی 450 میلیون دلار برای به دست آوردن تابلوی «سالواتور موندی» لئوناردو داوینچی هزینه کرد. حالا این سه نقاش سرشناس ایتالیا و اسپانیا گران‌ترین آثار هنری تاریخ را به نام خود سند زده‌اند.

اگر تابلوی مودیلیانی به هر کدام از این رقم‌های رکوردشکن نزدیک شود، یک شگفتی خلق خواهد شد. گرچه فروخته شدن به همان قیمت پایه هم سودی سرشار نصیب صاحب تابلو می‌کند. گفته می‌شود این اثر قدیمی متعلق به جان مگنیر، تاجر سرشناس ایرلندی و گرداننده رقابت‌های بزرگ اسبدوانی است. مگنیر 70 ساله که مالک یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پرورش اسب‌های مسابقه است، تابلوی مودیلیانی را سال 2003 به قیمت 27 میلیون دلار خریده بود.

این نقاشی (که تصویر آن به دلایل اخلاقی منتشر نمی‌شود) با عرض 147 سانتی‌متری بزرگ‌ترین تابلوی کارنامه نقاش ایتالیایی است که زندگی‌اش آلوده به انواع و اقسام مواد مخدر و الکل بود. قرار است تابلو ماه آینده میلادی در حراجی ساثبیز در نیویورک چکش بخورد و انتظار می‌رود مثل سه سال پیش خریداری از آسیا صاحب آن شود. زوج چینی که در 2015 تابلوی مشابه مودیلیانی را خریدند، آن را در موزه هنری خود در شانگهای به تماشا گذاشتند.

نقاشی ساتبیز مودیلیانی آمدئو مودیلیانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین