کد خبر: 20890 A

افسانه مهر گیاه روی تابلوهای نقاشی

افسانه مهر گیاه روی تابلوهای نقاشی

نمایشگاه نقاشی مرتضی یزدانی با عنوان «زیستار» در گالری ماه برپاست.

ایران‌ آرت: نمایشگاه نقاشی مرتضی یزدانی با عنوان «زیستار» در گالری ماه برپاست. یزدانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: این مجموعه در مدت یک سال و نیم شکل گرفت و در آن یازده تابلوی رنگ و روغن به نمایش درآمده است که یکی از آنها شامل دوازده تابلوی کوچک است.

یزدانی ادامه داد: کلمه زیستار از زیست می‌آید و در این مجموعه به زیست انسان، گیاه و حیوان پرداخته شده و ارتباط این سه عنصر در کنار یکدیگر و تاثیری که در طول سالیان از هم‌دیگر گرفته‌اند مورد توجه قرار گرفته است.

او درباره نقش گیاهان در این مجموعه گفت: بعضی از گیاهان ویژگی خاصی ندارند اما بعضی از آنها ویژگی‌های خاص دارند و در زندگی انسان تاثیر داشته‌اند. همچنین  در افسانه‌ها و داستان‌ها نام آنها آمده است و در ادبیات نقش دارند. در یکی از تابلوها گیاه خشخاش آمده است و دو تابلوی این مجموعه بر اساس گیاه «مهرگیاه» شکل گرفته است که البته اسم‌های خیلی زیادی دارد. ریشه این گیاه شبیه انسان است و در ادبیات ایران هم نمونه‌های استفاده از آن در آثار صادق هدایت و افسانه‌های مختلف دیده می‌شود.

یزدانی ادامه داد: در داستان‌ها میان مهرگیاه و سگ تازی ارتباط خاصی وجود دارد و به همین دلیل سگ تازی هم در آثار من آمده است. در این افسانه‌ها مطرح شده که چون ریشه مهرگیاه شبیه انسان است هر کسی آن را از زمین بکند در مدت کوتاهی می‌میرد. بنابراین یک طناب به ساقه گیاه می‌بستند و سر دیگر آن را به کمر سگ  می‌بستند. سپس یک خرگوش مقابل سگ قرار می‌دادند تا با دویدن سگ، گیاه از زمین کنده شود و در عین حال چون انسان آن را نکنده است از او دفع بلا شود. بنابراین خرگوش هم یکی دیگر از حیوانات موجود در آثار من است.

او با اشاره به اینکه جایگاه انسان، حیوان و گیاه در این آثار تقریبا برابر است گفت: نگاه علمی به این عناصر نداشتم و تنها کنار هم قرار گرفتن آنها برایم مهم بود. حتی گاهی حضور گیاه از دو عنصر دیگر پر رنگ‌تر است. نکته مهم این است که این مجموعه و مجموعه قبلی من بر اساس برگه‌های کتب قدیمی علمی شکل گرفته است که در آنها مطالعات دانشمندان در زمینه کالبدشکافی و... را شاهد هستیم. فضای این صفحات به گونه‌ای است که با وجود علمی بودن وجهه‌ای هنری برای ما به وجود می‌آورد.

 

یزدانی افزود: تا جایی که منابع به دستم رسید تلاش کردم کتاب‌ها را بررسی کنم و با آنها آشنا شوم اما به لحاظ ظاهری کار من ارتباط زیادی با آنها ندارد. نمایشگاه قبلی من تحت تاثیر تصاویر کالبدشکافی انسان شکل گرفت اما در نقاشی‌های من آن اتفاق روی آناتومی اسب و چند حیوان دیگر رخ داد. در واقع بیشتر به دنبال یک حس بودم نه اینکه یک اتفاق علمی را تصویر کنم.

 

او با اشاره به رنگ‌های به کار رفته در آثارش گفت: تم کلی هر دو مجموعه رنگ‌های گرم است زیرا برگرفته از کتاب‌های قدیمی است که به مرور زمان کاغذهای آنها زرد شده است. محدودیت رنگی در آن کتاب‌ها به دلیل این بود که صرفا جنبه علمی داشتند اما حالا با دید نقاشانه تنالیته‌های رنگی مختلفی به این آثار اضافه شده و به جز رنگ‌های اکر و قهوه‌ای، رنگ‌های متناسب گیاه و حیوان هم افزوده شده است.

 

گفتنی است نمایشگاه «زیستار» تا اول خرداد در گالری ماه واقع در خیابان آفریقا، بلوار گلستان، شماره ۲۶  برپاست.

 

گالری ماه مرتضی یزدانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین