کد خبر: 21265 A

تابلوهای جنجالی پس از ۱۸۷ سال دوباره به هم رسیدند

تابلوهای جنجالی پس از ۱۸۷ سال دوباره به هم رسیدند

187 سال پیش که تابلوهای نقاشی جوزف مالورد ویلیام ترنر و جان کانستبل در رویال آکادمی کنار هم قرار گرفتند، جنجالی بزرگ به پا شد.

ایران آرت: موزه تیت بریتانیا این روزها میزبان دو تابلو از دو هنرمند بریتانیایی است که نخستین بار سال ۱۸۳۱ کنار هم به نمایش درآمده بودند.

به گزارش همشهری آنلاین، 187 سال پیش که تابلوهای نقاشی جوزف مالورد ویلیام ترنر و جان کانستبل در رویال آکادمی کنار هم قرار گرفتند، جنجالی بزرگ به پا شد. کانستبل که مسئول آویزان کردن تابلوها بود، ابتدا بهترین جای عمارت سامرست هاوس (مکان آن زمان رویال آکادمی) در مرکز لندن را به نقاشی ترنر اختصاص داد اما درست پیش از افتتاح نمایشگاه، تابلوی خود را به جای نقاشی ترنر آویزان کرد تا هنرمند آتشین‌مزاج در مهمانی شام حسابی از خجالت او درآید.

نقاشی کانستبل «کلیسای جامع سالربری از میدوز» نام دارد؛ تابلویی که او آن را همان سال 1831 درست یک سال پس از مرگ همسرش ماریا کشید و کارشناسان معتقدند آنچه در یک منظره بارانی و شاعرانه دیده می‌شود، نور امید در دل یک هنرمند دلشکسته است. «کلیسای جامع سالربری از میدوز» در پنج سال گذشته در گالری‌های سراسر بریتانیا به نمایش درآمده و دست‌کم یک میلیون نفر آن را تماشا کرده‌اند.

کانستبل که این تابلو را بهترین نقاشی کارنامه خود می‌دانست، در 1831 آن را برای مدتی کوتاه کنار «کاخ کالیگولا و پل» به نمایش درآورد. این تابلو منظره یادمان‌هایی قدیمی است که به خاک افتاده‌اند و منتقدان معاصر آن را یکی از زیباترین و معنادارترین نقاشی‌های تاریخ ارزیابی کرده‌اند.

نکته جالب اینکه دو هنرمند نامدار بریتانیایی یک سال بعد یعنی در 1832 دوباره تابلوهایی خود را روی یک دیوار مشترک آویزان کردند و در رویال آکادمی به نمایش گذاشتند؛ نقاشی پیچیده کانستبل «افتتاح پل واترلو» بود که حدود یک دهه روی آن کار کرده بود و تابلوی ترنر یک منظره ساده از دریا.

«کلیسای جامع سالربری از میدوز» و «کاخ کالیگولا و پل» در نمایشگاه «آتش و آب» در تیت به نمایش درآمده‌اند تا دوستداران هنر از نزدیک شاهد تخیل شاعرانه ترنر و طبیعت‌گرایی ناب کانستبل باشند.

موزه تیت مدرن موزه تیت مدرن لندن ویلیام ترنر جان کانستبل
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین