کد خبر: 22095 A

ناگفته های مژگان والی‌پور از بازار هنر برای نقاشان کردستان

ناگفته های مژگان والی‌پور از بازار هنر برای نقاشان کردستان

ایران آرت : مژگان والی‌پور، مدیر گالری والی و یکی از موسسین موسسه ماه مهر در روز پایانی نمایشگاه استادان نقاش سنندج، در نشستی با موضوع دست‌یابی به شکوفایی اقتصاد هنر کردستان شرکت کرد.

در این برنامه که به دعوت حوزه هنری کردستان و امین مرادی رئیس این مجموعه برگزار شد، هم اندیشی هنرمندان با مدیر گالری والی و نقد و بررسی بازار هنر انجام شد.

والی پور با بیان اینکه حق همه هنرمندان است که دغدغه اقتصاد هنر را داشته باشند گفت: هنرمندان حق دارند در مورد فروش کار خود دغدغه داشته باشند چون نمی‌توانند هر اثری که خلق می‌کنند را در انبار بگذارند و به مسائل اقتصادی توجه نکنند. نه تنها در شهرستان‌ها بلکه در تهران هم بسیاری از هنرمندان عقیده دارند اقتصاد هنر منحصر به عده خاصی شده است و خرید اثر هنری فقط از تعدادی از هنرمندان صورت می‌گیرد.

خانم والی با اشاره به شرایط بد اقتصاد هنر در سال‌های گذشته گفت: 26 سال است فعالیت جدی در هنر دارم و زمانی که کار گالری‌داری را شروع کردم هیچ‌کس من را تشویق نکرد، چون فکر می‌کردند هنر و گالری مخاطبی ندارد. ولی من اول به خاطر عشقم به هنر و بعد اینکه می‌خواستم با عشقم زندگی کنم و از آن درآمد داشته باشم بدون هیچ پشتوانه‌ای شروع به کار کردم. آن زمان شاید گالری یکی دو نفر دردماه بازدیدکننده داشت و اصلا موضوع خرید و فروش آثار در میان نبود. اما عشق و علاقه باعث شد شرایط را تحمل کنیم تا امروز شاهد کمی گشایش در اقتصاد هنر باشیم.

گالری والی

مدیر گالری والی افزود: همه شما که دغدغه اقتصاد هنر را دارید به این فکر می‌کنید که چرا بعضی از هنرمندان می توانند آثار خود را با قیمت بالا بفروشند. حتی خود من هم دیگر نمی‌توانم از بعضی هنرمندان اثری بخرم. اما نکته این است که این عده هم تا چند سال پیش چنین موقعیتی نداشتند و در دهه‌های بالای سن خود با توجه به شرایطی که پیش آمد توانستند آثار خود را بفروشند و امروز برای به جریان انداختن هنر ما تاثیر‌گذار هستند.

والی ادامه داد: اقتصاد هنر در تهران هم شرایط چندان راحتی ندارد و آرام‌ آرام اتفاقاتی افتاد که فضا بازتر شد. زمانی به این فکر می‌کردیم که چه‌طور می‌شود هنر ما تکان بخورد و اقتصاد آن پیشرفت کند. متوجه شدیم تا مارکت بین‌المللی نداشته باشیم نمی‌توانیم در داخل هم کاری انجام دهیم. پس بسیار آرام و با تلاش زیاد خودمان را رساندیم به اینکه به حراج‌های خارجی راه پیدا کنیم.

این گالری‌دار افزود: آن زمان تیمی از حراج کریستیز به تهران آمده بود و با بزرگان هنر ایران از جمله آقای دکتر علیرضا سمیع آذر صحبت‌هایی شد ، در حالیکه برخی تصمیم گرفته بودند تعدادی از آثار ایرانی که در خارج کشور بود را در حراج بین المللی کریستیز ارائه کنند، آقای سمیع آذر نامه‌ای نوشتند و گفتند که پتانسیل هنر ایران در داخل کشور بیشتر است و می‌توانند با هنرمندان، گالری داران و مجموعه داران داخلی صحبت کنند تا آثاری را برای حضور در حراجی دوبی ارائه دهند. پس از آنکه مسئولان کریستیز این موضوع را پذیرفتند ما بدون هیچ تجربه‌ای پنج تابلو را به حراج بردیم و از صفر شروع کردیم تا امروز به یک قدرت در مارکت بین‌الملل رسیدیم. معتقدم مارکت بین‌المللی توانست وضعیت اقتصاد هنر داخلی را تثبیت کند.

گالری والی

والی در بخش دیگری از این نشست درباره پشت پرده خرید و فروش آثار هنری گفت: سیاست‌هایی در خرید و فروش آثار هنری هست که نمی‌توانیم با آنها بجنگیم. می‌دانیم در همه جای دنیا چیزهایی پشت پرده هست و با روش‌های مختلف یک کار عادی را به قیمت خیلی بالا می‌فروشند. دردآور است ولی ما نمی‌توانیم چیزی را عوض کنیم و فقط می‌توانیم در حد خودمان برای هنرمندان راه‌گشا باشیم و سعی کنیم با فرهنگ و هنر خود را بالا بکشیم. در نهایت عقیده دارم بودن آن افراد و سیاست‌ها بهتر از نبودشان است، چون کارهای آنان باعث می‌شود مسیر باریکی هم برای دیگران باز شود و با رشد بازار هنر، سایر هنرمندان هم بتوانند آثار خود را به فروش برسانند.

گفتنی است نهم خرداد، گالری سوره حوزه هنری استان کردستان همزمان با افتتاح نمایشگاه نقاشان سنندج افتتاح شد. در نمایشگاه نقاشان سنندجی آثاری از هادی و مهدی ضیاالدینی، فردین صادق ایوبی، عثمان نیک منش، صابر میکائیلی، سیروان کنعانی، اکرم و اقدس کریمی، ماشاالله محمدی، خلیل کویکی، بهاره ملکی و شماری دیگر از هنرمندن تجسمی به نمایش گذاشته شد.

 

گالری والی مژگان والی‌پور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین