کد خبر: 23152 A

نگاهی به حقوق زنانی که از مبارزه خسته‌اند / «فریش توقیف شد» در گالری چهار

نگاهی به حقوق زنانی که از مبارزه خسته‌اند / «فریش توقیف شد» در گالری چهار

نمایشگاهی از آثار کولاژ مطبوعاتی فریش البرزکوه در گالری چهار برپاست. این هنرمند آثارش را با نگاهی به مساله حقوق زنان در ایران خلق کرده است.

ایران‌آرت: نمایشگاه آثار فریش البرزکوه با عنوان «فریش توقیف شد» تا ۲۵ تیرماه در گالری چهار برپاست. این هنرمند درباره آثارش گفت: حدود هفت سال قبل با استفاده از بریده‌های مطبوعات زیورآلاتی درست کردم که در کشورهای دیگر از آن استقبال شد.

وی افزود: این کار را ادامه دادم و وقتی تیتر روزنامه‌ها را می‌بریدم متوجه شدم بسیاری از آنها درباره حقوق زنان است. این موضوع برایم جالب بود. به همین خاطر تصمیم گرفتم از این سوژه استفاده کنم به همین دلیل ترکیبی از بریده روزنامه و نقاشی ارائه کردم.

البرزکوه توضیح داد: بریده‌های روزنامه بکراند تابلو بود و برای اینکه کار تمیز باشد، آنها را چاپ کردم. سپس نقاشی‌ها را به آن اضافه کردم که همان‌طور که گفتم همه آنها نگاهی به وضعیت اجتماعی زنان بود. چون نقاشی را با چاپ، کولاژ کرده بودم سعی کردم آنچه در نهایت به دست می‌آورم دقیقا همان روزنامه باشد تا مستندتر شود. مثلا دقیقا همان تاریخ انتشار و جزئیات و تیترهای فرعی روزنامه بود. ۶ تابلو را به این شکل کار کردم که برای کشیدن نقاشی آنها از رنگ و روغن و اکرویلیک بهره بردم.

او گفت: همچنین ۷ تکه زیورآلات نیز با تکنیک خودم یعنی استفاده از بریده روزنامه برای این نمایشگاه آماده کردم. دو تا از کارها هم نئون است که عنوان توقیف شد روی آن کار شده است.

وی گفت: ایده اولیه نمایشگاه را از جمله آنتیگون گرفتم که می‌گوید: ز رنجى که می‌کشیم پیداست، که به آنچه که باید عمل نکرده‌ایم. به نظرم مسائل زنان در کشور ما بعد از سال‌ها تلاش و فعالیت به جایی رسیده که خود زنان هم نسبت به آن در حالت بی‌تفاوتی قرار دارند و باید بدانیم که متضاد زندگی مرگ نیست بلکه بی‌تفاوتی نسبت به زندگی و مرگ است.

البرزکوه توضیح داد: چهره زنان در این تابلوها بی‌تفاوت است. چون بعد از سال‌ها که زنان به دنبال احقاق حقوق خود بودند الان دیگر گویا امیدی ندارند. آنها کنار تیتر هستند ولی هیچ واکنشی به تیتر ندارند. آنها دیگر درباره این عناوین اجتماعی عکس‌العملی نشان نمی‌دهند. نگاه می‌کنند، سکوت می‌کنند و در بدترین حالت وامانده و خسته از فشار روزگار به بی‌تفاوتی می‌رسند. شاید عده‌ای از زنان دیگر زیر بار آنچه که از سرشان می‌گذرد و آنچه که مطبوعات به عنوان باید باشند، نیستند و کم آوردن و با نیم نگاهی سرد به جامعه خود می‌نگرند.

این هنرمند تصریح کرد: حقیقت برای من فراتر از این است. از این تیترها که در روزنامه منتشر می‌شود می‌توان فهمید که در جامعه حتی بی‌تفاوتی زنان هم توقیف شده است. گویا زن‌ها حق بی‌تفاوت بودن هم ندارند. برای همین عنوان نمایشگاه را «فریش توقیف شد» گذاشتم. درواقع خودم را به عنوان یک زن در نظر گرفته‌ام که حق ندارد حتی نسبت به مشکلات بی‌تفاوت باشد.

گالری چهار به نشانی خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، کوچه اشراقی، شماره 4 میزبان علاقه‌مندان است.

حقوق زنان گالری چهار فریش البرزکوه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین