کد خبر: 23156 A

خلوت درخت آزاد در آتبین / مخاطبان شهرستانی هنری‌تر هستند

خلوت درخت آزاد در آتبین /  مخاطبان شهرستانی هنری‌تر هستند

نمایشگاه نقاشی «خلوت ازدار» در گالری آتبین برپاست. هنرمند این آثار آنها را متاثر از طبیعت محل زندگی خود می‌داند.

ایران آرت: نمایشگاه آثار رنگ و روغن ابراهیم گنجیان با عنوان «خلوت ازدار» در گالری آتبین برپاست. این هنرمند درباره آثارش به ایران آرت گفت: موضوع اصلی این آثار طبیعت است. من اهل شمال کشور هستم و به همین دلیل برداشت آزادی از جغرافیای محل زندگی خودم داشتم. روی هم رفته ۱۰ اثر به این نمایشگاه آوردم که در اندازه تقریبا بزرگ هستند.

او درباره روش کارش توضیح داد: از عکاسی استفاده نمی‌کنم بلکه در طبیعت طرح‌های کوچکی به شکل اسکیس از سوژه‌ام تهیه می‌کنم و آن را در آتلیه نقاشی می‌کنم. آنچه برایم مهم است این است که نقاشی‌ها از فیلتر نگاه شخصی‌ام بگذرد.

گنجیان گفت: همه هنرمندان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با طبیعت کار کرده‌اند. بنابراین این یک سوژه تازه نیست و همین چالش بزرگی برای هنرمندانی مثل من است. چون نام هنرمندان بزرگی پشت نقاشی از طبیعت است. اگر بخواهم مثل سهراب سپهری یا ابوالقاسم سعیدی کار کنم، وارد فضای کار آنها می‌شوم. در صورتی که به عنوان یک هنرمند مستقل به فیلتر شخصی‌ام بها می‌دهم و سعی می‌کنم از فضاهای متعارف دور شوم.

این هنرمند توضیح داد: چیزی که در طبیعت توجه‌ام را جلب می‌کند، اصل تناقض است. بنابراین از روش‌های مختلفی برای بیان مفهوم استفاده می‌کنم. گاهی کاملا رئال کار می‌کنم و گاهی با استفاده از بافت‌های متفاوت آن خلایی که در طبیعت مشاهده می‌کنم را نشان می‌دهم تا به بیان تناقض برسم.

گنجیان،‌ حضور انسان را مهم‌ترین عامل ایجاد تناقض در طبیعت دانست و گفت: در شمال کشور، حضور انسان باعث شده طبیعت تغییر کند. عنوان نمایشگاه با نگاهی به این تغییر انتخاب شده است. «ازدار» در گویش مازندرانی یعنی درخت آزاد. وقتی برای اولین بار مناظر را می‌دیدم در آن خلوتی می‌یافتم که دفعه‌های بعد پیدا نمی‌شد. مثلا دوباره می‌رفتم و می‌دیدم بخشی از طبیعت تخریب شده است و آن خلوتی که سعی در ثبت آن داشتم از بین رفته است. در نقاشی‌ها تلاش کردم این خلوت ناموجود را ثبت کنم.

این هنرمند همچنین گفت: رنگ و فرم نقاشی‌های من به محل زندگی‌ام خیلی شبیه است. راستش این روزها در گالری‌های تهران که قدم می‌زدم متوجه تفاوت نقاشی‌ها با آثار خودم شدم که مسلما به خاطر جغرافیای محل زندگی من است. خوشحالم که مخاطب هم آثارم را می‌پسندد و با آن ارتباط برقرار می‌کند.

ابراهمین گنجیان در پایان با اشاره به تفاوت گالری‌ها در تهران و شهرهای دیگر گفت: به نظرم در شهرستان‌ها اتفاقات خوبی در شرف وقوع است. درست است که مشکل اقتصادی داریم و اولین قربانی این مشکلات هنر است ولی در شهرستان‌ها به دلیل اینکه اتفاقات هنری خیلی اقتصادی نیست، استقبال از آن شکل متفاوتی دارد.

او ادامه داد: هنر در شهرستان یک بیزینس نیست. بنابراین با وجود مشکلات اقتصادی هنردوستان به گالری می‌آیند. در تهران برخی از گالری‌ها به صرف خوب بودن اثر اکتفا نمی‌کنند و به دنبال برند هستند تا بتوانند کار را بفروشند. ولی در گالری‌های کوچک شهرستان، مخاطب غیرهنری عموما علاقه‌ای به بازدید از نمایشگاه ندارد و فقط مخاطبان هنر به گالری می‌آیند و این فضای بسیار خوبی است.

گالری آتبین ابراهیم گنجیان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین