کد خبر: 25782 A

آینه‌‌هایی که فلسفه فریاد می‌زنند تا کولاژهایی زنانه با بیان معاصر / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

آینه‌‌هایی که فلسفه فریاد می‌زنند تا کولاژهایی زنانه با بیان معاصر / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری­‌گردی این هفته به گالری‌­های هما، فردا، ویستا و سیحون پرداخته‌­ایم.

ایران آرت: نمایشگاه آثار ابوالفضل ابوشاهی با عنوان "ابوشاهی" در گالری هما، نمایشگاه "مروری بر نقاشی قهوه­‌خانه‌­ای ایران" با آثاری از نقاشان بزرگ این سبک در گالری فردا، نمایشگاه نقاشی سرمه عرب با عنوان "خواب شیرین" در گالری ویستا و نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان "ریشه‌­ها" با کیوریتوری افشین باقری در گالری سیحون سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

منِ آینه‌­پندار

ابوشاهی در مجموعه‌­ای جدید مخاطب را غافل‌گیر کرده، وارد گالری که می‌­شویم حدود ی‌کصد من می‌­بینیم. ابوشاهی عباراتی را با برچسب‌­هایی با طرح‌­ها و رنگ‌­های مختلف بر آینه‌‌هایی با اندازه و شکل‌­های مختلف بر روی سطح آینه نوشته است.

عنصر آینه در هنر و به ­ویژه معماری ایران نقش مهمی دارد. آینه­‌کاری یکی از برجسته­‌ترین فنون بکار رفته در معماری دورۀ صفویه بوده است. آینه به خاطر نمایش واقعی و صادقانه آنچه مقابلش است، به نماد راستگویی زندگی بشر تبدیل شده و در ادبیات، فرهنگ و آداب ایرانیان جایگاه ویژه یافته است

خواندن عباراتی چون «خودت را بشناس»، «راز دلم و بگو» و «FIND YOURSELF AND YOU Will HAVE MADE A GREAT DISCOVERY» انعکاس را که ویژگی آینه است، تشدید می­‌کند.

ابوشاهی در مجموعۀ اخیرش از زندگی و آثار بابا افضل کاشانی تاثیر گرفته است. بابا افضل فیلسوف قرن ششم هجری است، وی چند رساله در تصوف و سلوک و حکمت به زبان فارسی با متنی بسیار فصیح دارد و عرض­‌نامه یکی از رسالات مهم اوست که آراء خاص بابا افضل در آن آمده است. تاثیر پذیری ابوشاهی از یک عارف بزرگ قرن ششمی نمی‌تواند بی‌ربط به رشته تحصیلی این هنرمند در زمینه ادیان و عرفان باشد.

_C7A1096

او در بخشی از بیانیۀ نمایشگاه آورده؛ « ... حکمت حقیقی دور از دسترس کسانی می‌­ماند که خودشان را نمی‌­شناسند. خود در دیدگاه بابا، آینه‌­ای است که سراسر عالم حقیقت را، برکسی که به شناخت خود رسیده باشد آشکار می‌­سازد ... »

تنوع آثار؛ تنوع در اندازه، قاب، رنگ و شکل کلمات و همچنین به‌­کارگیری آینه به عنوان اساس کار، آن را به هنر عامه‌­پسند نزدیک کرده، در ابتدا با اثری مواجه می­‌شویم که همیشه در اطراف ما بوده است و جدید نیست اما نوع پرداختن به آنها و بار معنایی جملات به‌­کار رفته بر آینه‌­ها این آثار را به خاص بودگی نزدیک می‌­کند.

نمایشگاه آثار ابوالفضل ابوشاهی تا 27 شهریور در گالری هما در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8 ادامه دارد.

 

نقاشی و نقالی

نقاشی قهوه‌خانه شیوه‌ای از نقاشی ایرانی است. این نقاشی روایی با درون‌مایه‌های رزمی، مذهبی و بزمی است که در اواخر قاجار و اوایل پهلوی همزمان با جنبش مشروطۀ ایران، اوج گرفت.

مبداء این هنر، سنت قصه‌خوانی و مرثیه‌سرایی و تعزیه‌خوانی در ایران است که پیشینۀ آن به سده‌ها پیش از ایجاد قهوه‌خانه‌ها و چای‌خانه‌ها می‌رسد. این نقاشی به دست هنرمندانی مکتب ندیده پدیدار شد.

با نگاهی مختصر در نقاشی‌­های قهوه‌­خانه‌­ای و با توجه به ترکیب‌­بندی آثار، پرسپکتیو، تناسب و غیره می‌­توان دریافت که صاحبان این آثار تعلیم هنر ندیده­‌اند و اغلب از سر عشق و علاقه به نقاشی و همچنین علاقه به امامان و ائمه به نقاشی کردن روایت‌­های زندگی ایشان می­‌پردازند.

گالری فردا در نمایشگاه اخیرش به جمع­‌آوری آثار برخی از نقاشان قهوه­‌خانه‌­ای در دوران معاصر پرداخته است. این نمایشگاه با هدف بزرگداشت جواد عقیلی و پاسداشت تلاش­‌های نقاشان این حوزه برگزار شده است.

Naghashi Ghahvekhanei (12)

آثار حسین قوللرآغاسی، فتح­‌الله قوللرآغاسی، جواد عقیلی، حسین همدانی، محمد فراهانی، علی‌­اکبر لرنی، عباس بلوکی‌­فر، حسن اسماییل‌­زاده (چلیپا) و محمد مدبر در این نمایشگاه ارائه شده است.

نقاشی‌­های قهوه‌­خانه‌­ای در گذشته برگرفته از پرده‌­های نقالی بود. این پرده­‌ها بر اساس داستان‌­ها و روایت‌­های مهم و کهن ایرانی و اسلامی توسط نقاشان مکتب نرفته نقاشی می‌­شدند و در قهوه‌­خانه‌­ها که در آن دوره محل اجتماع مردم کوچه و بازار بود توسط نقال روایت و نقالی می‌­شد. در گذشته نبودن وسایل ارتباطات جمعی موجب می‌­شد قهوه­‌خانه­‌ها بسیار کاربرد داشته و فضای عمومی جهت تعاملات اجتماعی بودند. همچنین سواد نداشتن عموم مردم دلیل دیگری برای تمایل نشان دادن آنها به روایت­‌های قهوه‌­خانه‌­ای بود.

در این نمایشگاه آثاری از روایت‌­های مختلف تاریخی بر روی دیوار رفته است؛ روایت­‌هایی از معراج حضرت رسول (ص)، شب به شهادت رسیدن حضرت علی (ع)، توبۀ حر در روز عاشورا، دو طفلان مسلم و همچنین روایت‌­هایی از شاهنامه؛ به آتش رفتن سیاوش و بهمن و اژدها.

پرداختن به نمایشگاه­‌هایی از این دست که بخشی از تاریخ هنر ایران است، به صورت دوره‌­ای می­‌تواند اهمیت زیادی در مطالعه و بررسی هنر در دوره‌­های مختلف باشد و این آثار گنجینۀ هنر ایران محسوب می­‌شوند و دیدن آن یک فرصت خوب برای مخاطب هنر است.

این نمایشگاه تا 28 شهریور ادامه دارد، گالری فردا در خیابان کریم‌خان، زیر پل کریم‌خان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی 6، پلاک 2 قرار دارد.

 

عناصرِ نخستین

نمایشگاه نقاشی با عنوان «ریشه‌­ها» با کیوریتوری افشین باقری در گالری سیحون برپاست. این نمایشگاه گروهی حاصل کار شش هنرمند است؛ عاطفه قاسمی‌­نیا، محمد سلیمانیان، محمد جعفر پاکروان، سمانه رهبرنیا، شیلا جلیل‌­پیران و افشین باقری.

ریشه‌­ها اشاره به استفاده و به‌­کارگیری عناصر شرقی در آثار جدید دارد. این نوع پرداختن آثار با توجه به عنصری خاص اغلب در آثار به دو گونه رخ می‌­دهد؛ یک در فرم اثر و دو در محتوا. در ریشه‌­ها نیز به همین صورت است در آثار محمد جعفر پاکروان با عناوین «نبرد رستم و سهراب» و «چیدمان رستم در ساچی» بازگشت به ریشه­‌ها و عناصر شرقی در محتوای اثر صورت پذیرفته و در آثار عاطفه قاسمی‌­نیا عناصر شرقی با تمرکز بر تمدن چین در فرم اثر اتفاق افتاده است. اما در دو اثر سمانه رهبرنیا مواجهه با فرهنگ و تمدن شرق در فرم و محتوای اثر توأمان دیده می‌­شود. این آثار با عنوان «اسطورۀ آفرینش» علاوه بر بازگشت به متون اساطیر شرق و بهره بردن از یکی از روایت‌­های مرتبط با آفرینش تا حدودی در پرداختن به عناصر بصری و به­ کار بردن نشانه‌­های تصویری تمدن­‌های گذشته توجه شده است.

در آثار دو هنرمند دیگر در این مجموعه به خود عنصر ریشه و درخت توجه بیشتری شده است. در آثار محمد سلیمانیان به درخت پرداخته شده و آثار شیلا جلیل­‌پیران ترکیبی از پرتره انسان و ریشه‌­ها است.

Risheha (4)

افشین باقری نیز به عنوان کیوریتور این نمایشگاه با دو اثر در این مجموعه حضور پیدا کرده است. نقاشی­‌های باقری از صورت خاصی برخوردار است او در اغلب آثارش ترکیبی از انسان و حیوان را به ­کار گرفته که خود این ترکیب برگرفته از اساطیر است؛ خدایان بسیاری در اساطیر شرق و غرب وجود داشته است که بدن آن­ها ترکیبی از انسان به ­علاوۀ یک یا چند حیوان بوده است. اما آثار او این‌­بار با پس زمینه‌­ای با ترکیب‌­بندی متفاوت پرداخته شده است.

در نمایشگاه ریشه‌­ها می‌­توان با آثاری مواجه شد که گذشته از موضوع و محتوا از لحاظ تکنیک قوی ظاهر شده و قابل بررسی است.

این نمایشگاه تا 27 شهریور ادامه دارد و گالری سیحون در خیابان وزرا، کوچه چهارم، شمارۀ 11 واقع شده است.

 

هنر کاربردیِ زیبا

در قرن بیستم تاریخ هنر جهان با آثار هنری مواجه شد که علی­رغم نظریات کانت که هنری را زیبا می‌­دانست که تنها غایتش زیبایی باشد و عاری از هرگونه کاربردی باشد. در پی این اندیشه دست­‌ساخته‌­های کاربردی هنر محسوب نمی‌­شدند. اما از قرن بیستم هنرمندان به ­ویژه هنرمندان زن هنرهای دستی که تا پیش از این کاربرد و کارایی جز هنر، داشتند را وارد تاریخ هنر کردند.

در ایران نیز آثاری از این دست در هنر معاصر بسیار دیده شده و هنرمندان بر اساس ایده هنری خود از مشتقات هنرهای دستی در آثارشان به شکل ترکیبی یا به صورت مستقل استفاده کرده‌­اند.

«خواب شیرین» عنوان نمایشگاه سرمه عرب در گالری ویستا است. این نمایشگاه مجموعه‌­ای از نقاشی‌­هایی در اندازه‌­های مختلف و سیاه و سفید هستند که با گل‌های قلاب­‌بافی شده کولاژ شده‌­اند.

سرمه عرب چند سالی است که به نقاشی ایرانی علاقه­‌مند شده است و در آثار او عناصر هنر ایرانی و اسلامی دیده می‌­شود، عناصری چون طرح گل و مرغ، مینیاتور و غیره.

نمایشگاه نقاشی و دوخت سرمه عرب در گالری ویستا

نقاشی­‌های سرمه عرب سیاه و سفید است و گرفتن رنگ از طرح گل و مرغ و مینیاتور ایرانی که جزء مهم و جدا نشدنی این سبک نقاشی است، بسیار جسورانه است. عرب با اضافه کردن گل‌هایی قلاب­‌بافی شده رنگ را به این نقاشی‌­ها آورده است، رنگی برجسته و حجیم. این نقاشی­‌ها به گذشته‌ای اشاره می­‌کند که از دست رفته است و بخشی از رویای امروز شده است، اما گل‌های دوخته شده میان گذشته و امروز فاصله ایجاد می‌­کند و این فاصله‌­گذاری از ویژگی­‌های آثار عرب است.

اغلب آثار بر روی بوم­‌هایی مثلث­ شکل اجرا شده­‌اند؛ با توجه به این­که مثلث خصوصیاتی چون پویایی و هیجان دارد با توجه به سکون گذشته این آثار، انتخاب این فرم می‌­تواند با محتوا در تضاد باشد.

این نمایشگاه تا 26 شهریور در گالری ویستا در خیابان مطهری (تخت طاووس)، خیابان میرعماد، کوچۀ دوازدهم، پلاک 11 میزبان هنردوستان است.

 

 

گالری سیحون گالری ویستا گالری هما گالری فردا سرمه عرب
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین