کد خبر: 26492 A

شاهکار ونگوگ کپی از آب درآمد

شاهکار ونگوگ کپی از آب درآمد

ونسان ونگوگ ۱۲۹ سال پیش یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای هنری خود را با الهام از یک نقاش ژاپنی هم‌عصر خود خلق کرده بود.

ایران آرت: نقاش نامدار هلندی هنگام کشیدن یکی از تحسین‌شده‌ترین و شورانگیزترین تابلوهای خود یعنی «شب پرستاره» به شدت تحت تاثیر تابلوی «موج بزرگ» کاتسوشیکا هوکوسای قرار داشته است. دقت در این دو تابلوی نقاشان قرن 19 نشان می‌دهد آنچه ونگوگ خلق کرده شباهت‌هایی انکارناپذیر با نقاشی استاد ژاپنی داشته و این امر پس از حدود 130 سال در پژوهش‌های مارتین بیلی، ونگوگ‌شناس سرشناس ثابت شده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، تاریخدانان هنری معتقدند ونگوگ علاقه‌ای فراوان به جمع‌آوری نقاشی‌های ژاپنی به ویژه هوکوسای داشته که «موج بزرگ» او امروز یکی از مهم‌ترین و بازتولیدشده‌ترین آثار تاریخ هنر در دنیا به شمار می‌رود. نقاش نامدار هلندی در نامه‌ای به برادرش تئو درباره این تابلوی استاد ژاپنی نوشته است: «این موج‌ها آرواره‌هایی هستند که قایق در میان آنها گرفتار آمده است و تو می‌توانی آن را احساس کنی.»

ونگوگ تابلوی «شب پرستاره» را در تابستان 1889 خلق کرد؛ زمانی که در یک تیمارستان کوچک در حومه سن‌رمی در فرانسه به سر می‌برد. او بیمار روانی داوطلب این مرکز بود که پیش‌تر گوش خود را بریده و درون یک دستمال به زنی جوان و البته بدنام تقدیم کرده بود. به نظر می‌رسد آسمانی که ونگوگ کشید، همان آسمانی است که او از میان میله‌های بالای سرش در سلول تیمارستان می‌دید، آن هم در چشم‌انداز مزارع گندم، درختان سرو و شاخه‌های زیتون منطقه سن‌رمی.

به عقیده بیلی، از آنجا که نقاش هلندی هنگام کشیدن نقاشی مشهور خود نسخه‌ای از «موج بزرگ» استاد ژاپنی را همراه نداشته، به احتمال فراوان تحت تاثیر ناخودآگاهش قرار گرفته و «شب پرستاره» را با جزئیات دقیق بر اساس تابلوی ژاپنی خلق کرده است. ونگوگ یک حافظه تصویری بسیار قوی داشت و از آن برای خلق اثر بهره می‌برد. هر چند الهام گرفتن از «موج بزرگ» هرگز به معنی کم‌ارزش کردن «شب پرستاره» نیست.

بیلی می‌گوید: «با اینکه ونگوگ خودش هرگز این رفتار را با شب پرستاره نداشت اما بی‌تردید تابلوی او از شاهکارترین آثار کارنامه هنرمند هلندی است؛ یک اثری هنری بی‌نظیر. اگر همین حالا به موزه هنرهای معاصر نیویورک بروید (محل نگهداری تابلوی ونگوگ) مردم را می‌بینید که بیش از هر تابلوی دیگر با گوشی‌های همراه خود مقابل شب پرستاره ایستاده‌اند و دارند فیلم و عکس می‌گیرند.»

ونسان ونگوگ ونسان ون گوگ تابلو شب پرستاره تابلو موج بزرگ کاتسوشیکا هوکوسای
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین