کد خبر: 27534 A

روایت بهمن کیارستمی از اتفاقی عجیب برای اثر نقاش ایرانی را در ایران‌آرت بخوانید

آسیب به اثری از فریده لاشایی در بمب‌گذاری

آسیب به اثری از فریده لاشایی در بمب‌گذاری

این تابلو سال‌های سال در اتاق پشتی بود تا این که یک‌بار یکی از مهمان‌ها به ما گفت این کارِ خانم لاشایی‌ بسیار ارزشمنده...

ایران‌آرت: بهمن کیارستمی، فیلمساز و فرزند زنده‌یاد عباس کیارستمی در کانال تلگرامی‌اش، روایت جالبی نوشته درباره یکی از نقاشی‌های زنده‌یاد فریده لاشایی که در سفارت ایران در کابل نگهداری می‌شود.

photo_2018-10-22_17-55-53

به گزارش ایران‌آرت، او نوشته: «دیشب رفتیم پارتیِ سفارت ایران در کابل. این کار فریده لاشایی روی دیوار نظرم رو جلب کرد و از سفیر محترم پرسیدم کار لاشایی چطوری به اینجا رسیده‌، گفت: "این تابلو سال‌های سال در اتاق پشتی بود تا این که یک‌بار یکی از مهمان‌ها به ما گفت این کارِ خانم لاشایی‌ بسیار ارزشمنده و اگر به حراج تهران برسه چندصد میلیون قیمت‌گذاری میشه؛ ما هم آوردیم گذاشتیمش اینجا در اتاق پذیرایی جلوی چشم. چند هفته بعد که سفارت آلمان بمب‌گذاری شد، شیشه‌های سفارت ما هم شکست و این تابلو آسیب دید، در حالی که اگر توی همون اتاق پشتی بود سالم می‌موند. حالا نمی‌دونم کار هنری ارزشمند رو باید جلوی چشم و جای روشن گذاشت یا جای تاریک و امن." سوال سفیر، سوال خوبی بود و من هم جوابش رو نمی‌دونستم. اگر فریده بود جمعه می‌رفتم منزلش دربندسر و در حال صرف باقالاقاتوق، سوال سفیر رو به عرضش می‌رسوندم؛ گرچه بعید می‌دونم جواب می‌گرفتم، احتمالا فقط غش‌غش می‌خندید و یک ملاقه‌‌ی پُر، باقالاقاتوق می‌ریخت تو بشقابم».

بهمن کیارستمی همچنین این عکس را منتشر کرده که با وضوح بیشتری، آسیبِ وارده به اثر لاشایی را نشان می‌دهد:

photo_2018-10-22_17-56-10

 

از عکس دیگری هم که او منتشر کرده مشخص است که لاشایی این اثر را در سال هزاروسیصدوپنجاه‌وچهار خلق کرده است:

photo_2018-10-22_17-56-18

 

فریده لاشایی، نقاش نوگرا، داستان‌نویس و مترجم ایرانی بود که سال هزاروسیصدونودویک درگذشت.

 

iranart

 

عباس کیارستمی بهمن کیارستمی فریده لاشایی سفارت ایران در کابل
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین