کد خبر: 29040 A

از سرنوشت آخرین مجسمه دزدیده شده شهر تا احداث باغ مجسمه تهران

از سرنوشت آخرین مجسمه دزدیده شده شهر تا احداث باغ مجسمه تهران

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در نشست دوسالانه مجسمه های شهری، درباره مسائل مربوط به مجسمه‌های شهری توضیحاتی داد.

ایران آرت: نشست ششمین دوسالانه مجسمه های شهری با حضور برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران برگزار شد.

ضرغامی در این نشست گفت: در طول سال چند فراخوان برای مشارکت هنرمندان وجود دارد تا آثار آنها توسط شوراهای داوری بررسی شده و آثار برگزیده در شهر نصب شوند. علاوه بر دوسالانه مجسمه‌های شهری، رویداد سمپوزیوم مجسمه‌ هم فرصتی برای هنرمندان مجسمه‌ساز فراهم می‌کند تا آثار خود را در سطح شهر نصب کنند. دوره جدید این رویداد به سال ۹۸ موکول شد تا با دوسالانه ششم مجسمه‌های شهری تداخل نداشته باشد و فرصت بیشتری برای ارائه ایده‌ها، بررسی و اجرای آنها وجود داشته باشد. در موضوع نصب مجسمه‌های شهری تلاش داریم که عدالت میان مناطق مختلف برقرار باشد و در تمام مناطق شهر به یک نسبت از حضور مجسمه‌ها بهره‌مند شویم.

ضرغامی با ارائه آماری درباره شرکت کنندگان دوسالانه گفت: ۹۰۲ نفر در فراخوان شرکت کردند که از این میان ۲۸۰ نفر برای بررسی در مرحله بعدی انتخاب شدند و در نهایت ۶۱ نفر به نمایشگاه ششمین دوسالانه راه یافتند. در پایان نمایشگاه ۱۵ اثر با انتخاب داوران و یک اثر با رای مخاطبان انتخاب می‌شوند تا در طول یک سال آینده ساخته شده و در شهر نصب شوند. پس از آن داوری نهایی از میان آثار نصب شده در شهر صورت گرفته و ۳ اثر برگزیده معرفی می‌شوند.

بنا بر گزارش مهر، رئیس دوسالانه ششم مجسمه‌های شهری گفت: خیابان برادران مظفر چند سال پیش توسط سازمان زیباسازی سنگفرش شده و برای فعالیت‌های هنری آماده شد اما در طول این سال‌ها اتفاق خاصی در آن رخ نداد. امیدواریم امسال به مناسبت این دوسالانه بتوانیم این خیابان را به عنوان یک خیابان فرهنگی و هنری مطرح کنیم.

او گفت: دزدی مجسمه‌های شهری برای گذشته است و دیگر رخ نداده ولی ما همه مجسمه های شهری را به دلیل اینکه از اموال سازمان زیباسازی هستند، بیمه کرده ایم.

موسوی در ادامه با بیان اینکه ۱۴ مجسمه به سرقت رفته پیدا و در سطح شهر تهران نصب شده اند، افزود: تنها مجسمه پیدا نشده نیم تنه استاد شهریار بود که متوجه شدیم اصل مدل گچی این مجسمه در سازمان موزه ها قرار دارد و با رایزنی هایی که انجام دادیم قرار بر این است تا مجسمه برنزی آن ساخته و نصب شود که این اتفاق ظرف ۶ ماه آینده رخ خواهد داد.

در ادامه ضرغامی درباره برآورد هزینه ششمین دوسالانه مجسمه های شهری گفت: هنوز هزینه های ساخت مجسمه ها ارائه نشده زیرا باید بر اساس ابعاد و اندازه و همچنین مواد مورد نظر هنرمند برای ساخت آن ها، برآورد هزینه ها ارائه شود ولی فکر می کنم به طور میانگین هزینه هر مجسمه ۸۰ میلیون تومان باشد.

وی درباره احداث باغ مجسمه های جدید در سطح شهر تهران، گفت: فضایی در منطقه ۲ برای احداث باغ مجسمه جدید در نظر گرفته شده است و همچنین قصد دارد باغ موزه قصر را هم به این موضوع اختصاص دهیم.

 

برزین ضرغامی بی‌ینال مجسمه‌های شهری تهران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین