کد خبر: 29350 A

نمایش تنها محصول مشترک بیل گیتس و داوینچی / عکس

نمایش تنها محصول مشترک بیل گیتس و داوینچی / عکس

تنها محصول مشترک بیل گیتس و لئوناردو داوینچی در کتابخانه بریتانیا به نمایش گذاشته می‌شود.

ایران آرت: مهدی فروتن: یکی از نایاب‌ترین دفترچه‌های یادداشت لئوناردو داوینچی سال 2019 همزمان با پانصدمین سالمرگ استاد نقاش در کتابخانه بریتانیا به نمایش درمی‌آید.

به گزارش ایران‌آرت، این دفترچه قرن‌ها در اختیار یکی از خانواده‌ای اشرافی انگلیس بود تا اینکه بیل گیتس نامدار سال 1994 آن را به بهای 30 میلیون دلار خرید. حالا قرار است بنیانگذار و مالک مایکروسافت و یکی از پولدارترین شخصیت‌های دنیا یادگار داوینچی را به کتابخانه بریتانیا امانت بدهد تا آن را برای نخستین بار کنار دو دفترچه دیگر از نقاش نام‌آور ایتالیایی به نمایش عموم بگذارند.

رولی کیتینگ، از مدیران ارشد کتابخانه بریتانیا درباره نمایش سند موسوم به "دفترنامه لستر" گفت: "بازگشت دفترچه قدیمی داوینچی به بریتانیا فرصتی بسیار خوب برای کنار هم قرار گرفتن سه سند فوق‌العاده و بسیار مشهور است." این نمایشگاه در واقع بخشی از برنامه‌هایی است که سال 2019 به مناسبت 500 سالگی درگذشت یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان و نقاشان تاریخ در گوشه و کنار دنیا برگزار می‌شود.

photo_2018-12-05_08-38-09

گل سرسبد برنامه تابستانی کتابخانه بریتانیا نمایش دفترنامه لستر همراه با دو دفترنامه دیگر از داوینچی به نام‌های فورستر و آروندل است. دفترنامه فورستر در اختیار موزه ویکتوریا اند آلبرت است و دفترنامه آروندل هم از سال‌ها پیش در کتابخانه بریتانیا نگهداری می‌شود. نقاش نامدار هر سه سند را به شیوه آینه‌نویسی نگاشته و مطالعه آنها نشان می‌دهد استاد ایتالیایی تا چه اندازه از زمانه خود پیش بوده است.

دفترنامه لستر پیش از گیتس حدود 15 سال در اختیار آرماند همر، سرمایه‌دار پرنفوذ نفتی بود که آن را سال 1980 خرید. پیش از همر هم خاندان سرشناس لستر این سند ارزشمند تاریخی را پیش خود در بریتانیا نگه می‌داشتند. تامس کوک که بعدها به دریافت لقب ارل لستر مفتخر شد، دفترنامه داوینچی را در جریان تور بزرگ خود در قاره اروپا سال 1719 خریده و آن را به نسل‌های پس از خود سپرده بود.

حدود یک‌سوم از دفترنامه لستر مربوط به نوشته‌ها و طرح‌هایی درباره آب است و داوینچی در آنها توضیح می‌دهد افتادن اشیا با شکل‌های متفاوت درون آن چه نتایجی در پی دارد. او در عین حال در نوشته‌های خود به جنگ زیردریایی اشاره می‌کند و به این نکته می‌پردازد که چطور ممکن است انسان بیشتر زیر آب دوام بیاورد و این ویژگی چگونه می‌تواند در جنگ‌های آینده مورد استفاده نظامی قرار بگیرد.

بیل گیتس، مالک مایکروسافت قرار بود حدود یک دهه پیش هم دفترنامه لستر داوینچی را به بریتانیایی‌ها امانت بدهد تا در برنامه سال 2006 موزه ویکتوریا اند آلبرت به نمایش درآید اما به دلیل به توافق نرسیدن دو طرف درباره مسائل امنیتی این برنامه منتفی شد و حالا پس از 25 سال پس از خروج این سند ارزشمند از بریتانیا فرصت بازگشت آن دوباره به دست آمده است.

بیل گیتس داوینچی لئوناردو داوینچی کتابخانه بریتانیا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین