کد خبر: 29570 A

زن در مجسمه‌های تخریب تا خواب‌گردی‌­های یک شب‌گرد / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

زن در مجسمه‌های تخریب تا خواب‌گردی‌­های یک شب‌گرد / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری‌گردی این هفته ایران آرت به نمایشگاه‌های گالری دیلمان، ساربان، آ و کلاهدوزان سرزدیم.

ایران آرت: نمایشگاه آثار سیمین اکرامی با عنوان «تخریب» در گالری دیلمان، نمایشگاه نقاشی احمد وکیلی با عنوان «انعکاس ذهن» در گالری ساربان، نمایشگاه نقاشی هاجر رهگذر با عنوان «ماضی مطلق» در گالری آ و نمایشگاه گروهی آثار هنرمندان معاصر با عنوان «در جستجوی خود» در گالری کلاهدوزان سوژه­‌های این هفتۀ گالری­‌گردی ایران آرت هستند.

 

تاریخ تخریب

«تخریب» عنوان جدیدترین نمایشگاه مجسمه­‌های سیمین اکرامی است. این نمایشگاه در گالری دیلمان به ارائه آثار فلزی اکرامی پرداخته است. اکرامی پیش از این آثار حجمی بسیاری را به سفارش مراکز و سازمان­‌های مختلف ساخته است؛ ماکت آرم پست مکانیزۀ شیراز 1370، مجسمۀ آرم نوسازی شهر تهران 1372، ساخت مجسمۀ زمین بر اساس نقشۀ ابوریحان بیرونی از کرۀ زمین جهت نصب در پاویون هیئت دولت در فرودگاه مهرآباد 1373، ساخت چهار مجسمه سنگی در پارک جمشیدیه تهران 1381، هفت پرنده سنگی، باغ خانه هنرمندان ایران 1382، مجسمه زمین نصب در پارک گفتگو تهران و شرکت در نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی در داخل و خارج از کشور، از جمله فعالیت‌های حرفه‌ای این هنرمند مجسمه‌ساز محسوب می‌شوند.

اکرامی از سال 1366 کار مجسمه‌‌سازی را به طور حرفه‌‎ای آغاز کرد و با مواد گوناگونی مانند چوب، گچ، سنگ، فلز و غیره کار کرده است. اکرامی علاقه خاصی به ساخت مجسمه‌هایی بر اساس نقشه‌های قدیمی جغرافی‌دانان و ریاضی‌دانان ایرانی دارد، مانند پرترۀ «خوارزمی» و مجسمۀ «خلیج فارس» بر اساس نقشه ابواسحاق استخری در عسلویه.

او در کنار آثار سفارشی به تولید آثاری پرداخته است که در بیشتر موارد به موضوع زن می‌پردازند، برای اکرامی زن از آن دست موضوعاتی است که بسیار پیچیده و وسیع است، بارها خواسته زن را از آثارش کنار بگذارد اما هربار متوجه شده که این موضوع هنوز به درستی از سوی او کشف و بیان نشده است.

نمایشگاه مجسمه‌های سیمین اکرامی در گالری دیلمان

تخریب نیز اغلب سردیس و تندیس فلزی زنانی است که رو به تخریب و از دست رفتن هستند. پرتره­‌هایی که بخش­‌هایی از آن از بین رفته و بدن­‌هایی از هم گسیخته و رو به تباهی. او به خوبی زنان را در بدن­‌هایی تخریب شده مجسم کرده است که البته این احجام به یکباره متلاشی نشده­‌اند بلکه در زیر بار سنگین تاریخ جنسیت‌گرای جهان رو به تباهی رفته­‌اند، تاریخی که توسط مردان و برای مردان نوشته شده است. مجسمه­‌های اکرامی نمایان­گر زنان تاریخ است که در طول دوران برای حفظ موقعیت و حیات و بقا همیشه به مبارزه پرداخته­‌اند و شاید زیر بار فشار مبارزات بخش­‌هایی از هستی خود را از دست داده­‌اند اما هنوز هستند و حضور دارند.

در نمایشگاه اکرامی در قسمت ورودی تصاویری از آثار کار شده توسط او در سال­‌های گذشته بر روی دیوار نصب و به نمایش گذاشته شده است که برای شناخت بیشتر هنرمند از سوی مخاطب می­‌تواند بسیار مفید باشد.

نمایشگاه آثار سیمین اکرامی با عنوان «تخریب» تا 28 آذر در گالری دیلمان ادامه دارد. گالری دیلمان در خیابان شریعتی، بالاتر از ظفر، خیابان پورمشکانی (کودکان غزه)، شمارۀ 50 واقع شده است.

 

فیگوراسیون طبیعت­

گالری ساربان این روزها میزبان آثار احمد وکیلی است. وکیلی اغلب با فیگورهایی زبردستانه و اساطیری شناخته می‌شود، اما در نمایشگاه جدیدش با عنوان «انعکاس ذهن» او به طبیعت پرداخته است. طبیعتی که غالباً واقع­گرا نیست و پیرو ذهن و تکنیک خاص اوست. زروان روح‌بخشان در بخشی از بیانیۀ نمایشگاه وکیلی آورده است؛ «وکیلی طراح و نقاش است که اغلب، پیکرهایی اساطیری در فضاهای نمادین را به تصویر کشیده است. این در حالی است که دغدغۀ طبیعت و نسبت نقاش با آن، همواره در آثار وی به چشم می­‌خورد. احمد وکیلی طی دو سال گذشته با تمرکز بر طبیعت، به نحوی کوشیده با طبیعت گفت‌وگویی برقرار کند. در همین روند با مطالعه و تمرین آن در نقاشی، به ترکیبی از پیکرهای انسانی و مناظر و عناصر طبیعت رسیده است که توأمان فضای بصری بیانگر و انتزاعی را در برابر دیدگان بیننده قرار می­‌دهد. چنان که گاه درخت و کوه از انسان در آثار وی دشوار می­‌نماید. ...»

حقیقتاً گاهی درخت­‌های نقاشی­‌های «انعکاس ذهن» به مثابۀ انسانی خوش حالت با تنی تنومند به نظر می­‌رسد البته این تا حدودی قابل پیش بینی است که هنرمندی همچون وکیلی که سال­‌ها به طراحی فیگور و نقاشی فیگوراسیون اساطیری پرداخته است در ترسیم هر ابژه­‌ای با هر موضوعی شیوۀ دست او در خط کشیدن و طراحی تکرار و تداوم یابد.  

نمایشگاه نقاشی احمد وکیلی با عنوان «انعکاس ذهن» در گالری ساربان

وکیلی هنرمند معاصر که از شاگردان هانی­بال الخاص بوده است از استادان صاحب نام دانشگاهی نیز محسوب می­‌شود. او سال­‌های زیادی را پر از کار و تلاش در مسیری حرفه­‌ای پشت سر گذاشته است و امروز پس از گذر از این دوران به سبک و سیاقی خاص رسیده است که در طراح­، نقاشی و همچنین چاپ­‌های دستی او به چشم می­‌خورد. در «انعکاس ذهن» با طبیعتی منعکس شده از ذهن این هنرمند مواجه می­‌شویم که شاید برای برخی از آنها نتوان مصداقی در جهان واقعیت پیدا کرد.

نمایشگاه آثار احمد وکیلی با عنوان «تخریب» تا 26 آذر در گالری ساربان ادامه دارد. گالری ساربان در خیابان سهروردی شمالی، هویزۀ غربی، نبش خیابان شهید یوسفی، پلاک 130 قرار دارد.

خواب‌گردی‌­های یک شب‌گرد

شاید خواب‌گردی و رویاپردازی از سوی سورئالیست­‌ها مورد توجه قرار گرفت. آنها تصویر خواب­‌ها و رویاها را در نقاشی­‌های‌شان به تصویر می­‌کشیدند. نقاشی­‌های هاجر رهگذر با عنوان «ماضی مطلق» در گالری آ به تصویر خواب­‌ها و ضمیرناخودآگاه او می­‌پردازد. او در بیانیه نمایشگاه‌ش می­‌گوید: «... مادرجون روزها روی صندلی زیر درخت می­‌نشست و به آب حوض نگاه می­‌کرد و منتظر اذان می­‌ماند. همه ما در بخشی از این خانه خاطره داشتیم. همه عروسی­‌ها در این خانه برگزار شد. همه آن عکس­‌ها زیر آن درخت انجیر گرفته شد. من چیزی یادم نمی­‌آید؛ اما همه این روزها را در خواب دیدم. یک خواب همیشگی؛ یک دختر ده ساله در یک پیرهن بلند گل‌دار که بزرگ‌تر از خودش است، با موهای بلند باز شده،‌ گوش‌ه­ای ایستاده و همه این اتفاقات را نگاه می­‌کند. ...»

رهگذر از حیاطی می­‌گوید که در خواب دیده است و مکانی را نقاشی می­‌کند که مصداق بیرونی ندارد. نقاشی­‌های او در سایزهای کوچک به خواب­‌های کودکانه می‌پردازد. مکان یا زمان مشخصی در اثار او مشهود نیست او در این آثار به ترسیم سوژه­‌هایی رویایی در مکان­‌هایی بی­‌شکل و بی‌هویت می­‌پردازد و رهگذر، هویتی به آنها می­‌بخشد که تنها از آن اوست.

نمایشگاه نقاشی هاجر رهگذر با عنوان «ماضی مطلق» در گالری آ

اغلب فضاسازی‌­های او در این نقاشی­‌ها تخت و تک پلان است و در پس­‌زمینۀ آثار عناصری برای هویت‌بخشی به این مکان­‌های برآمده از ذهن نقاش دیده نمی­‌شود. در این نقاشی­‌ها دنیایی اغلب رنگارنگ دیده می­‌شود، دنیایی شاد و پرهیاهو از نگاه دختربچه­‌ای ده ساله که برخی از عناصر در ابعادی بسیار بزرگ با مقیاس دنیایی که در نگاه کودکان بزرگ به نظر می­‌رسد، مانند درختی بلند قامت در یک فضای سبز که زنی با پیراهن قرمز زیر آن ایستاده است.

بیشتر آثار یادآور عکس­‌های یادگاری دهۀ 60 در ایران است؛ عروس و داماد، چند زن و بچه در میان دشت سرسبز، بچه­‌هایی که بازی می­‌کنند، مردی که بر روی تکه سنگی بزرگ در مقابل دوربین عکاسی ژست گرفته­ است و زنانی که در کنار عروس می­‌ایستند تا عکسی برای یادآوری خاطرات آن روز ثبت کنند. اغلب پرسوناژهای رهگذر به دوربین زل زده­‌اند انگار که در رویاهای او همه به دنبال ژست گرفتن مقابل دوربین عکاسی هستند.

آثار رهگذر با توجه به این که مجسم کردن رویاهایی از سال­‌های دور است، جزئیات کمی دارد و اغلب متشکل از لکه­‌های رنگی و یا سیاه و سفید هستند که نشان­‌دهندۀ خواب­‌هایی شبح­‌وار، نامفهوم و محو شونده هستند.

نمایشگاه آثار هاجر رهگذر با عنوان «ماضی مطلق» تا 26 آذر در گالری آ ادامه دارد. گالری آ در خیابان کریم‌خان، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچۀ ارشد، شمارۀ 7 قرار دارد.

 

کلکسیونی از هنرمندان معاصر

کلکسیونی از آثار هنرمندان نامدار معاصر در گالری تازه تأسیس کلاهدوزان در کنار هم به نمایش درآمدند. گالری کلاهدوزان در اولین نمایشگاه خود به نمایش آثار 13 هنرمند معاصر ایرانی پرداخت، این نمایشگاه که تحت عنوان «در جستجوی خود» مجموعه­‌ای از آثار نقاشی، طراحی خط و دو اثر حجمی بود، دلیل انتخاب این آثار و نمایش آنها در کنار هم با توجه به آنچه در بیانیۀ نمایشگاه آمده است به­ کار گرفتن متن یا نشانه­‌های ایرانی- اسلامی بوده است؛ «از میان هنرمندان معاصر ایرانی، برخی با استفاده از نگارگری، خوشنویسی و منابع اسلامی، آثاری را خلق کرده­‌اند که در عین معاصر بودن، دارای رنگ و بوی ایرانی- اسلامی است و می­‌توان دربارۀ آثارشان به درستی واژۀ «هویت ایرانی- اسلامی» را به کار برد یا به عبارت دیگر در زیبایی­‌شناسی این­گونه آثار می­‌توان شاخصه­‌های هنر ایرانی دوران اسلامی را مشاهده کرد. ...»

به هر حال شروع فعالیت یک گالری با نمایش کلکسیونی از آثار معاصران هنر یک کشور پیش از این هم رخ داده و امری بعید نیست، اما این­که قرار است پس از این گالری­‌های تازه تأسیس چه هدفی را در پیش بگیرند باید زمان بگذرد تا این امر مشخص شود.

در نمایشگاه «در جستجوی خود» آثار نقاشی، نقاشی­‌خط، مجسمه و خوشنویسی در کنار هم قرار گرفتند. این آثار متعلق به هنرمندان و پیشکسوتان هنر و برخی مکاتب هنری در ایران هستند، در مجموع 33 اثر در این نمایشگاه از محمد احصایی، نصرالله افجه­‌ای، حجت امانی، یعقوب امدادیان، فرامرز پیلارام، مهدی حسینی، صادق تبریزی، مریم سالور، داوود قنبری، رضا مافی، حسین محجوبی، منوچهر نیازی، گیزلا وارگاسینایی به نمایش درآمده است.

IMG_6221

در این نمایشگاه عبارت­‌هایی از رزومۀ و موفقیت­‌های این هنرمندان در زیر آثار در اندازه­‌ای بزرگ نوشته شده است، از سویی به نظر می­‌رسد این هنرمندان برای اهل فرهنگ به اندازه­‌ای شناخته شده هستند که نیازی به معرفی و برجسته­‌نمایی تک جمله­‌ای نیست اما از سویی این امکان وجود دارد که این مجموعه قصد شناساندن بیشتر این هنرمندان را به مخاطبان گسترده­‌تری داشته است.

نمایشگاه آثار هنرمندان معاصر با عنوان «در جستجوی خود» تا 23 آذر در گالری کلاهدوزان دایر است. گالری کلاهدوزان در خیابان دستگردی (ظفر)، خیابان دکتر مصدق (نفت شمالی)، نبش کوچۀ دهم، مجتمع سایا، طبقۀ دوم قرار دارد.

گالری آ گالری ساربان احمد وکیلی گالری دیلمان گالری کلاهدوزان سیمین اکرامی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین