کد خبر: 31279 A

حمید جبلی ماسوله را به گالری آتبین آورد / چالش 30 ساله یک شهر از نگاه آقای بازیگر

حمید جبلی ماسوله را به گالری آتبین آورد / چالش 30 ساله یک شهر از نگاه آقای بازیگر

مراسم رونمایی کتاب و نمایشگاه "ماسوله 67" در گالری آتبین برگزار شد.

ایران آرت: حمید جبلی بازیگر و کارگردان شناخته شده‌ای است که به دلیل ایفای نقش‌های متنوع و دلنشین، در ذهن مخاطبینی از سنین مختلف، خاطرات خوشی را به جا گذاشته است. اما این هنرمند علاوه بر عرصه سینما و تئاتر، دستی هم در هنرهای تجسمی دارد. او که سال‌ها عکاس تئاتر بوده، نخستین نمایشگاه نقاشی خود را با نام "کابوس‌های شیرین" سال گذشته در گالری آتبین برگزار کرد که با استقبال فراوان مخاطبان و فروش همه آثار همراه بود.

جبلی پیش از این نمایشگاهی از عکس‌های خود را در کانادا برگزار کرده و هم اکنون نیز آثاری از او در نمایشگاه گروهی سینماگران عکاس در لندن به نمایش درآمده است. نمایشگاه جدید حمید جبلی در گالری آتبین به عکس‌هایی اختصاص دارد که سال‌ها پیش در ماسوله ثبت شده‌اند.

حمید جبلی درباره نحوه شکل‌گیری این مجموعه گفت: سال 67 برای ساخت فیلم "ای ایران" همراه با ناصر تقوایی به ماسوله رفتم، اما تغییر فصل و شرایط آب و هوایی، ما را مجبور کرد که یک سال در ماسوله بمانیم. من گاهی عکاسی فیلم انجام می‌دادم و در سایر روزها نیز دوربین همیشه همراهم بود و از فضاهای ماسوله عکاسی می‌کردم.

جبلی درباره ویژگی این عکس‌ها که در گالری آتبین به نمایش گذاشته، گفت: نکته خاص در این تصاویر آن است که به دلیل مشکل رفت و آمد و سختی دسترسی به روستا، مسافری به ماسوله نمی‌آمد و هیچ عکاسی در زمستان ماسوله آنجا نبود. بنابراین من عکس‌هایی را ثبت کردم که مشابه آن وجود نداشت. از سوی دیگر نگاه بیشتر عکاسان به این فضا بسیار توریستی است و در مدت کوتاه اقامت خود در ماسوله، تعدادی عکس زیبا می‌گیرند. ولی ما چون مدتی در آن محل زندگی می‌کردیم با آدم‌ها ارتباطی دوستانه داشتیم و آنها به حضور ما عادت کرده بودند. به همین دلیل حضور دوربین برای آنها عادی شده بود و کمتر به دوربین نگاه می‌کردند.

او درباره شکل‌گیری این نمایشگاه گفت: نشر چشمه تصمیم گرفت یک کتاب عکس از من را به انتخاب پیمان هوشمندزاده منتشر کند. تعدادی از عکس‌های جدید خود را به همراه تعدادی از عکس‌های ماسوله که همان 30 سال پیش چاپ کرده بودم به او ارائه کردم. با دیدن آن عکس‌های قدیمی آقای هوشمندزاده تصمیم گرفت به سراغ آنها بیاید اما آنها را چاپ نکرده بودم و به صورت نگاتیو مانده بودند. بنابراین تصمیم به چاپ عکس‌ها گرفتیم و پس از آن متوجه شدم برای کسانی که ماسوله امروز را می‌بینند چقدر جالب است که این محل 30 سال پیش به چه شکلی بوده است.

جبلی ادامه داد: کتاب "ماسوله 67" چاپ شده و رونمایی آن در روز افتتاحیه نمایشگاه انجام شد. در نمایشگاه هم 30 فریم و در کتاب 70 فریم عکس قرار دارد که میان این دو فقط 10 عکس مشترک وجود دارد. با توجه به اینکه عکس‌های نمایشگاه ممکن است وارد خانه مردم شوند، سعی کردم عکس‌هایی را انتخاب کنم که کمتر در آنها انسان دیده می‌شود و بیشتر محیط و معماری را می‌بینیم، اما فضای کتاب بیشتر مستندگونه است.

نمایشگاه عکس حمید جبلی با نام "ماسوله 67" تا 9 بهمن ماه در گالری آتبین برپاست. این گالری در خیابان ولی‌عصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک 42 قرار دارد.

گالری آتبین حمید جبلی پیمان هوشمندزاده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین