کد خبر: 34471 A

اصالت گران‌ترین نقاشی جهان دوباره به چالش کشیده شد

اصالت گران‌ترین نقاشی جهان دوباره به چالش کشیده شد

شائبه تقلبی بودن گران‌قیمت‌ترین اثر هنری جهان بار دیگر مطرح شد؛ اینبار یک پژوهشگر هنری چنین ادعایی را مطرح کرده است.

ایران آرت: به نقل از نیویورک‌پست، تابلو نقاشی "سالواتور موندی" اثر لئوناردو داوینچی که دو سال پیش در حراجی کریستی در نیویورک به قیمت 450 میلیون دلار به عربستان فروخته شد، احتمالا قلابی است و کمتر از یک‌هزار و 200 دلار می‌ارزد!

"بن لوئیس" پژوهشگر هنری مدعی است که گالری ملی لندن در سال 2017 از روی عمد متقاضیان خرید این تابلو را گمراه و نظر کارشناسان مبنی بر اصل نبودن این اثر را، پنهان کرده است.

به گفته وی، پنج کارشناسی که این اثر را ارزیابی کردند، دچار اختلاف نظر شدند؛ به طوری که دو نفرشان گفتند اثر، اصل است، یک نفر بر تقلبی بودن آن تاکید کرد و دو نفر دیگر از اظهارنظر خودداری کردند. 

ایرنا نوشت؛ در حراجی برپا شده در سال 2017، این تابلو از سوی فردی ناشناس به نمایندگی از عربستان خریداری شد. هرچند قرار بود تابلو در موزه لوور ابوظبی به نمایش درآید، اثری از آن در جایی یافت نشد. 

داوینچی از بزرگترین هنرمندان دوره رنسانس بوده که دستی در نوآوری، نقاشی، مجسمه سازی، معماری، علم، موسیقی، ریاضیات، مهندسی، ادبیات، آناتومی، زمین شناسی، نجوم، گیاه شناسی، نویسندگی، تاریخ و نقشه نگاری داشته است. همچنین طرح ساخت چتر نجات، بالگرد و تانک به وی نسبت داده شده است. 

داوینچی در سال 1452 در ایتالیا به دنیا آمد و در سن 67 سالگی در فرانسه درگذشت. معروفترین آثار قابل تشخیص وی، مونا لیزا، شام آخر و مرد ویترووین نام دارد. 

به گزارش ایران‌آرت، سال گذشته نیز "ژاک فرانک، مورخ هنری اعلام کرد که مقامات سیاسی و کارمندان موزه لوور مطلع هستند که این نقاشی متعلق به داوینچی نیست که حراجی کریستیز این ادعا را رد کرد. در پی ادعای ژاک فرانک، یکی از سرشناس‌ترین کارشناسان هنر داوینچی یعنی متئو لندروس نیز بیان کرد "سالواتور موندی" را بدون ذره‌ای تردید خود داوینچی خلق کرده است.

تاکنون کارشناسان زیادی اصالت این تابلو را به چالش کشیده‌اند و باید دید بالاخره سرنوشت گران‌ترین اثر هنری جهان چه می‌شود.

 

 

 

داوینچی لئوناردو داوینچی سالواتور موندی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین