کد خبر: 35237 A

جستجوی یک زن در شب‌؛ شهود مرجان شکری در نقاشی

جستجوی یک زن در شب‌؛ شهود مرجان شکری در نقاشی

این شانس را داشته ام که منتقدین صاحب نامی مانند هادی سیف، دالوند و… در یک دهه اخیر درباره آثارم نوشته اند، مثلا زنده یاد دالوند نوشته اند :" آثار مرجان شکری نه تصاویری رئالیستی اند و نه اشکالی هندسی."

ایران آرت : این روزها نمایشگاه نقاشی های مرجان شکری با عنوان «ذره دیوانه خدا» در گالری چهار  دایر است. 

شکری پس از پنج سال، شش اثر در ابعاد بزرگ را در این نمایشگاه که هفتمین نمایش انفرادی او محسوب می شود به تماشا گذاشته است.

فضای تصویری سیال، نوعی سیالیت مستمر و گردش دائم که گاه شعاع نور و یا انفجاری آن را می شکافد، جلوه های تصویری خاصی در آثار مرجان شکری پدید آورده است که زمینه تیره بوم ها این حرکت مدام را تاکید می کند. 

مرجان شکری می گوید:" من طبیعت را هر لحظه در حال تغییر  می بینم و این جریان سیال از همین زاویه نگاهم نشات می گیرد. در این چند سال اخیر به طبیعت پناه برده ام و همیشه در حال کشف و شهود هستم. از آنجایی که میخواستم در برخورد با طبیعت مواجهه ای جسورانه داشته باشم، طبیعت را در شب جستجو کردم و به طبیعت گردی در تاریکی شب پرداختم. از جنوب ایران و شب های خلیج فارس تا جنگلهای گلستان شب را جستجو گری کردم. برای همین آثارم بینگ بنگ درونی خودم هستند و آثارم منعکس‌کننده تجربه شخصی ام از طبیعت اطرافم و کائنات است."

شکری درباره سبک آثارش گفت: این بخت را داشته ام که منتقدین صاحب نامی مانند هادی سیف، دالوند و… در یک دهه اخیر درباره آثارم نوشته اند، مثلا زنده یاد دالوند نوشته اند :" آثار مرجان شکری نه تصاویری رئالیستی اند و نه اشکالی هندسی." گویا ترجیع بند مشترک این بزرگواران "ناب انتزاعی" ست و اتفاقا هر یک از منظر خودش برای این نظریه شاخصه هایی برشمرده اند. اما با احترام به بزرگان، نگاه خودم این است که به دنبال سبک و یا تکرار نشانه های تصویری کلیشه ای نیستم، معنا آفرینی و جلب همراهی مخاطب با اثر برایم اولویت نخست است. نهایت هدفم اینست که احساس و درک شهوداتم را به مخاطبم نشان دهم و برای یک لحظه هم که شده او را به دنیای خودم ببرم." 

انواع آبی و سبز، قرمز، زرد… پالت رنگ وسیعی از رنگ های سرد و گرم چشمان مخاطب را در مواجهه با تابلوهای" ذره دیوانه خدا"  می نوازد، این نقاش می گوید همه این نقش ها و رنگ ها ذرات وجودی هستی اند برای نائل آمدن به معنای اصلی. شکری تاکید دارد:" وقتی طبیعت مادر الهام هنرمند می شود باید هم پالت رنگت متنوع باشد، همه این وجوهات تصویری در خدمت تأویل پذیرتر شدن اثر است تا آن معنای اصیل را به مخاطب عرضه کند." 

در آثار مرجان شکری خطوطی با رنگ قرمز به چشم می خورد که بسیار مطمئن و مجدّانه بر روی آثار قرار گرفته اند، خطوطی که گویی با عناصر اکسپرسیو آثار او در نوعی تضاد است، این هنرمند توضیح می دهد:" من سعی کردم با این خطوط به نوعی ساختارشکنی در آثارم بپردازم، آنجایی که چهارچوبها را می شکنیم و بی پروا به درون موضوعات وارد می‌شویم. این خطوط را به عنوان یک جور شاهد عینی در مواجهه با طبیعت در کارهایم ترسیم کردم. "

نمایشگاه آثار مرجان شکری با عنوان «ذره دیوانه خدا» تا 23 اردیبهشت در گالری چهار ادامه دارد. گالری چهار در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، کوچه اشراقی، شمارۀ 4 قرار دارد.

 

 

گالری چهار مرجان شکری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین