کد خبر: 36842 A

از روایت‌های عجیب خانوادگی تا سنگ و آجر / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

از روایت‌های عجیب خانوادگی تا سنگ و آجر / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری‌گردی این هفته ایران آرت به چهار نمایشگاه گالری‌های پروژه‌های آران، آ، این‌جا و ثالث پرداخته‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه نقاشی‌های منیژه حجازی با عنوان "خرده روایت‌ها" در گالری پروژه‌های آران، نمایشگاه گروهی عروسکی با عنوان "خراب خوره" در گالری آ، نمایشگاه حجم‌های کتایون برزگر با عنوان "هندسه پنهان" در گالری این‌جا و نمایشگاه نقاشی‌های مهدی مشایخی با عنوان "آجر، سیمان و چند مصالح دیگر" در گالری ثالث سوژه‌های این هفته گالری‌گردی ایران آرت هستند.

 

روایت‌­های خانوادگی

"یک تک اثر نقاشی، خُرده روایت به شمار می‌آید و باز پخشی از آنچه که جامعه اکنون پیگیری می‌­کند؛ مسیری برای توضیح و توجیه فردیت و یافتن رابطه با بخش‌های دیگر جامعه. در روایت‌های خُرد گوناگونی و کثرت و باورها، امیال و آرزوها دیده می‌شود. جهان امروز به گونه‌ای است که در آن باور به کلان روایت‌ها رو به افول است و همزمان خُرده روایت‌ها، یا روایت‌های محلی و شخصی، با توسعه اینترنت و بسط روابط و امکان ارسال آسان‌تر اطلاعات و تصاویر، خصوصا برای بخش‌هایی از جامعه که حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی داشته و بر ثبت حضور خود اصرار می‌ورزند، اهمیت بیشتری می‌یابند." این متن بخشی از بیانیه اثر منیژه حجازی با عنوان "خرده روایت‌ها" است. 

حجازی مجموعه جدیدش را در محل پروژه‌های آران به نمایش گذاشته است، او در این نمایشگاه به روایت تصاویری دست زده که از گذشته و احتمالا درگذشتگان انتخاب شده است، او با توجه به دوران پسادیجیتالی و ضرورت ثبت و انتشار تصاویری از خود برای خود و دیگران، این ضرورت را احساس کرده که تصاویری را از دوران گذشته‌تر دوباره ثبت و ارائه کند. 

نمایشگاه نقاشی منیژه حجازی در گالری پروژه‌های آران

حجازی تصاویری برداشته از آلبوم و عکس‌های خانوادگی‌اش را ترسیم می‌کند و به بازنمایی و بازروایی آنها می‌پردازد. او به افراد حاضر در عکس‌های قدیمی دوباره امکان ظهور و بروز می‌دهد و آنها را به شیوه‌ای برآمده از نگاه و بیان خویش با دیگر ثبت می‌کند. 

نقطه عطف آثار حجازی بهره‌گیری او از متریال چوب است. او برای ثبت تصاویر گذشتگانش از صفحه حساس چوبین استفاده می‌کند و گذشته عناصر در عکس‌ها را به گذشتگی چوب‌ها و متریال به کار بسته شده پیوند می‌زند. 

منیژه حجازی چوب‌ها و تکه‌هایی از درب‌ها و پنجره‌های قدیمی را در اطراف یافته و آثارش را بر چنین بستری نقش می‌زند، به نظر می‌رسد او با انتخاب این متریال تصمیم داشته، قدمت عکس‌ها را با قدمت و سالخوردگی متریال به کار رفته گره بزند و موادی در راستای ایده اتخاب کند و ارائه آثارش را متجانس و هماهنگ به انجام برساند. 

او در بیشتر آثار تلاش کرده که بافت و جنس چوب را حفظ کند و در برخی از این آثار چوب را به شکلی دست نخورده و پرداخت نشده باقی گذاشته تا بخشی از اثر شود. بعلاوه این انتخاب به هنرمند اجازه داده که او از یکی دیگر از ویژگی‌های چوب بهره برده و فریم کلی آثار متفاوت از یکدیگر ساخته و دیده می‌شود.

نمایشگاه آثار منیژه حجازی با عنوان "خرده روایت‌ها" تا ١٠ تیر در گالری پروژه‌های آران ادامه دارد. پروژه‌های آران در خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر، شماره ٥ قرار دارد.

سرزمینی از عجایب عروسکی

توجه کردن به عروسک فرای دنیای غیرواقعی و امر تخیل شاید کمی سخت و دشوار به نظر برسد. عروسک همیشه ابزاری بوده برای سفر دادن ما به دنیایی شگفت، نادیده و ناپیدا. جهانی که هیچ‌گاه انتظار آن را در عالم واقعی نمی­‌کشیم، کارکرد عروسک از حیث سفر و گشت‌وگذار بردن مخاطب به درون دنیای خودش شبیه کارکرد فیلم و کتاب باشد اما عروسک جسمی دارد

شبیه به انسان و موجودات اطراف که قابلیت‌های حسی بیشتری نسبت به فیلم و کتاب به انسان می‌دهد. پس می‌توان گفت عروسک به گونه‌ای جان دارد، همانطور که در بیانیه نمایشگاه "خراب خوره" به جان‌داری عروسک‌ها اشاره شده است. خراب خوره عنوان نمایشگاه گروهی عروسک در گالری آ است. مینا رمضانی، زهرا عبدی، مهشید محمدی، زهرا پریاری، نیما زاغیان، فروزان عسگری، بهرنگ مظلومی، محمد حسن­‌نژاد، فاطمه تیمورپور، امیرحسین زمزم، حدیث فرزانه ثابت، ندا وفایی، فاطمه آهنکار، نیلوفر جمالی، لیلا شوقی، مریم کی­‌بخت، راضیه ایران­‌پور هنرمندان این نمایشگاه هستند.

IMG_0396

در این مجموعه که توسط علی اشکان­‌نژاد، امیرحسین پورابراهیم، نسیم تیمورپور با توجه به بیانیۀ هر اثر می­‌توان به خوبی دریافت که عروسک­‌ها پس از خلق شدن جان می­‌یابند آنها به مدد طراحان و سازنده­‌های خویش آفریده می­‌شوند و شخصیت پیدا می­‌کنند. هر یک از این عروسک­‌ها داستانی دارند و زندگی از سر گذرانده­‌اند. آرایۀ جان بخشی به اشیاء به عروسک­‌ها زندگی بخشیده به­ طوری که از داستان هر یک از آنها می­‌توان دریافت که آنها چه از سرگذرانده­‌اند و چگونه زندگی می­‌کنند.

عروسک­‌ها به ندرت در قالب اثری تجسمی در گالری­‌های ایران به نمایش درآمده­‌اند اما دیدن و پرداختن به آنها به دور از دنیای تصویر و تئاتر در قالب تجسمی قابل توجه و تأمل است.

نمایشگاه گروهی عروسک با عنوان «خراب خوره» تا 31 خرداد در گالری آ ادامه دارد. گالری آ در خیابان کریم‌خان، خیابان نجات‌اللهی، کوچه ارشد، شمارۀ 7 قرار دارد.

 

پیش ساخته‌­های برجسته

کتایون برزگر در نمایشگاه اخیرش به ارائه ایده­‌ای جدید پرداخته است. این نمایشگاه با عنوان «هندسۀ پنهان» در گالری این‌جا برپاست. برزگر در این نمایشگاه به ارائۀ آثاری از گچبری­‌های پیش­‌ساخته و تکثیری پرداخته است. او معتقد است یافتن معنا در گچ‌بری­‌های تکثیری و انبوه امروزی مانند سعی در یافتن عمقی در سطح است، مانند تلاش هر روزه برای یافتن معنا در میان تفاله­‌های معلق فرهنگی پیرامون خویش است. گچ‌بری یکی از هنرهایی است که در معماری ایرانی جهت آرایش و تزئین بناها به کار گرفته می­‌شده و معنای ضمنی حاصل از هندسۀ پنهان در گچ‌بری­‌ها، نوعی نظم در عین بی­‌نظمی و در بیان خوشنویسان نوعی هندسۀ روحانی در پشت نوعی تکثّر ظاهری بود.

IMG_0499

هندسۀ پنهان نمایشی از طرح­‌های برجستۀ گچ‌بری برگرفته از معماری ایرانی است که در ابتدا پس از ورود به نمایشگاه با توجه به این­که تالار این‌جا نیز یک بنای قدیمی است بخشی از این بنا به نظر می­‌رسد به­ ویژه این­که بخش­‌هایی از این آثار توسط هنرمند مورد تخریب و به هم ریختگی قرار گرفته­‌اند. برزگر تلاش کرده که آثارش بخشی از محیط بشوند و رابطۀ مناسبی میان عنصر و فضا ایجاد کند، از این جهت گاهی اشاره به نقاشی­‌های شرق دور همچون چین و ژاپن می­‌کند که فضاهای منفی گسترده بخشی از اثر می­‌شوند. در این گالری نیز فضا و دیوارها به دلیل ماهیت آثار بخشی از فضا شده­‌اند.

به کار بستن نور سبز برای نمایش یکی از آثار فضای نمایشگاه را تحت تأثیر قرار داده است. عنصر نور (نورهای رنگی) که غالباً از نظر هنرمندان ایرانی مغفول می­‌ماند می­‌تواند همچون عناصر دیگر به اثر معنایی جدید بدهد.

نمایشگاه آثار کتایون برزگر با عنوان «هندسۀ پنهان» تا 7 تیر در گالری این‌جا ادامه دارد. گالری این‌جا در خیابان نوفل لوشاتوی شرقی، کوچه پدرام، جنب شمارۀ 4 قرار دارد.

 

از جزء به کل رسیدن

پرداختن به معماری آن هم به جزء کوچک اما مهم معماری در آثار نقاشی مهدی مشایخی با عنوان «آجر، سیمان و چند مصالح دیگر» می­‌تواند مورد توجه قرار گرفته است.

گالری ثالث این روزها میزبان آثار مهدی مشایخی است. او در این مجموعه به عنصر جزئی ساختمان یعنی آجر پرداخته است. او در بیانه نمایشگاه که برگرفته از کتاب آجرستان است در وصف آجر و کاربرد آن در معماری پرداخته است؛ «آجر در ساختمان همچون نُت در موسیقی یا همچون کلمه در شعر است. آجر جزئی از معماری ما و از قدیمی­‌ترین مصالح بومی است؛ ماده­‌ای به غایت ساده با قابلیت­‌های بی­ان نتها، کوچکترین واحد از اجزای معماری که با آن بزرگ­ترین و پیچیده­‌ترین سازه­‌های تاریخی مثل پل­‌ها، آب­ انبارها، برج­‌ها و ... است. ...»

مشایخی در این مجموعه آثاری از بناهای شهری ارائه داده گاهی قدیمی و مخروبه و گاهی جدید و از دست رفته را ترسیم کرده است. آجر از اجزای بناهای قدیمی در تاریخ معماری ایران محسوب می­‌شود به­ ویژه در دورۀ سلجوقیان به کار بستن این مواد در مصالح ساختمانی و بناهای تاریخی به اوج می­‌رسد. هنرمند در مجموعه به مطالعه­‌ای استقرایی می­‌پردازد و از جز به کل می­‌رود. او معماری ایرانی را بر اساس یکی از عناصر اصلی­‌اش مورد تحلیل و بررسی قرار می­‌دهد.

IMG_0342

در این مجموعه علاوه بر خانه­‌های قدیمی و بناهای تاریخی ساختمان­‌هایی دیده می­‌شود که به نظر می­‌رسد از آجر برای بنای آنها استفاده نشده است مانند شیوۀ سیمانی و بتونی معماری امروز ایران که آجر جز در نماها به کل از ساختمان­‌ها حذف شده است و با در نظر گرفتن استحکام بخشی به بناها و از سویی کم کردن هزینه‌های تمام شدۀ ساخت از آجر به ندرت استفاده می­‌شود.

نقاشی­‌های مشایخی واقع­گرایانه و جزئی­‌پرداز است او در این آثار بخش­‌هایی از بنا را با جزئیات ظریف و باریک و بسیار ریزانگارانه پرداخته است و بخش مورد توجه این مجموعه چند فضای محدود چیدمان شده توسط هنرمند است. آجرهایی که بر روی زمین قرار دارند و نقوشی بر آنها ترسیم شده، داربستی در اطراف یکی از نقاشی­‌ها و بشکه­‌های بنایی و ... به نمایشگاه نقاشی بُعد داده­‌اند و مورد نظر مخاطبان واقع شده است.

نمایشگاه مهدی مشایخی با عنوان «آجر، سیمان و چند مصالح دیگر» تا تاریخ 31 خرداد در گالری ثالث ادامه دارد. گالری ثالث در خیابان کریم‌خان، بین خیابان ایرانشهر و ماهشهر قرار دارد.

 

گالری آ گالری ثالث پروژه های آران سارا ساسانی گالری این جا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین