کد خبر: 37467 A

فیلم: رکورددار خاورمیانه رکورددار هنر ایران می شود؟/تهران چشم به راه حماسه "پرسپولیس"

فیلم: رکورددار خاورمیانه رکورددار هنر ایران می شود؟/تهران چشم به راه حماسه "پرسپولیس"

ایران آرت : بدون تردید مجسمه سازی ایران مرهون نام بلندآوازه اوست: پرویز تناولی.

مجسمه سازی ایران با او قدم های بزرگ رو به جلو برداشت و این مهم در حالی رخ داد که همه می دانند مجسمه سازی با چه تابوهای سخت و کهنی روبروست.

تناولی که نقاش و پژوهشگر صاحب اندیشه ای هم هست آگاهانه در مجسمه سازی تمرکز کرد که بال پروازش سالیان درازی چیده شده بود و پیشرفت در آن کم مخاطره نبود و نیست.

خلاقیت والای تناولی فقط در آفرینش مجسمه" هیچ" که حالا دیگر شهرت بین المللی دارد کافی بود تا نام او در مارکت هنر ایران تثبیت شود اما جالب است رکوردهای او با مجموعه هایی دیگرش رقم خورده است.

سرآمد رکوردهایش مجسمه "پرسپولیس" که در سال 2008 موزه اسلامی قطر آن را در کریستیز دوبی دو میلیون و هشتصد هزار دلار خرید و از آن روز تا همین امروز این اتفاق ایران را صاحب گران ترین هنر خاورمیانه کرده است.

اما آقایی تناولی در بازار هنر ایران چه در داخل و چه خارج از کشور در دهه اخیر روند همیشگی داشته و کم تر دستخوش آسیب قرار گرفته است کمااینکه در همین فصل بهاری که گذشت او صاحب جایگاه پنجم گران‌قیمت‌ترین هنرمندان ایرانی در مارکت بین المللی هنر ایران بود. او در سه ماهه نخست سال در حراج های سه گانه لندن فروش تقریبی 226 هزار پوندی داشت: یک مجسمه‌ای از این هنرمند به قیمت 200 هزار دلار در کریستیز چکش خورد و تابلو نقاشی از او 68.812 پوند در بونامز فروش رفت.

از این رو پربیراه نیست که بسیاری معتقدند خرید آثار تناولی یک خرید تضمین شده و کم ریسک است.

20190704_122240

حتمن با همین گمانه بسیاری می گویند در یازدهمین حراج تهران هیچ بعید نیست رکورددار خاورمیانه، رکوردار حراج تهران هم شود و سهراب سپهری و منیر فرمانفرماییان را پشت سر گذارد.

آگاهان به مارکت پرویز تناولی یک واقعیت عجیب درباره او می دانند اگر آثار این استاد بی بدیل تک نسخه و بدون ادیشن بود او شاید بارها و بارها می توانست انواع رکوردها را بشکند اما گویا آگاهانه از چنین رخدادی پیشگیری می کند و تقریبا مجسمه های تک نسخه اش بسیار کم است، مانند همان "پرسپولیس" که برای خاورمیانه طنازی می کند.

از استاد پرویز تناولی دو مجسمه در حراج تهران چکش خواهد خورد:

همه نگاه‌ها به مجسمه «سر شاعر» است که بالاترین برآورد قیمت، سه تا چهار میلیارد تومان پیشنهاد شده است( در کنار آیینه کاری از منیر فرمانفرماییان )

این مجسمه  یک متری سه ادیشن دارد و این کار نسخه نخست آن است و هشت سال از خلقش می گذرد.

اما مانند همیشه مجسمه پرطرفدار "هیچ" هم در حراج تهران حاضر است، این بار یک هیچ بسیار زیبا و خوش فرم برنزی که چهارده ساله است و ادیشن دوم از شش نسخه این اثر است. یک و نیم تا دو میلیارد تومان قیمت پیشنهادی حراج تهران برای این کار است.

20190704_122304

امروز آخرین فرصت برای دیدار از نمایشگاه یازدهمین حراج تهران است و عصر فردا این حراجی مانند همیشه در هتل آزادی برپا می شود. باید دید در این کشاکش جذاب قدرت نمایی بزرگان هنر ایران کدام یک صحنه رکورد این دوره را به نام خود ثبت خواهد کرد.

حراج تهران به مناسبت ارائه مجسمه سر شاعر ویدئوی کوتاهی درباره استاد پرویز تناولی تهیه و منتشر کرده است که تقدیم تان می شود:

 

حجم ویدئو: 28.50M | زمان ویدئو: 00:03:02
حراج تهران پرویز تناولی یازدهمین حراج تهران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین