کد خبر: 37530 A

آغاز فرآیند بازسازی یکی از درخشان‌ترین نقاشی‌های تاریخ

آغاز فرآیند بازسازی یکی از درخشان‌ترین نقاشی‌های تاریخ

همزمان با باز شدن درهای موزه امپراتوری آمستردام در ساعت ۹ صبح روز دوشنبه، بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین فرآیند بازسازی یک تابلو در تاریخ هنر آغاز می‌شود.

ایران آرت: گروهی شامل ۱۲ متخصص برجسته در یک تالار شیشه‌ای به مساحت هفت متر مربع گرد هم می‌آیند تا کار بازگرداندن یکی از درخشان‌ترین نقاشی‌های تاریخ را به دوران اوج و شکوه خود آغاز کنند؛ تابلوی "گشت شبانه" اثر رامبراند هلندی که ۳۷۷ سال از زمان خلق آن می‌گذرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، تاکو دیبیتس، مدیر عامل موزه امپراتوری در آمستردام و هنرپژوهان، تاریخدانان و کارشناسان هنری فرآیند بازآفرینی شاهکار پرحاشیه رامبراند را "عملیات گشت شبانه" نام نهاده‌اند، چرا که مانند یک عملیات نظامی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. این عملیات نه‌تنها برابر دیدگان هزاران بازدیدکننده از موزه انجام خواهد شد، که میلیون‌ها هنردوست در گوشه و کنار دنیا هم می‌توانند آن را در پخش زنده اینترنتی تماشا کنند.

در دو هفته گذشته کارشناسان روند ساختن تالار شیشه‌ای را با قرار دادن یک چارچوب آهنی در محوطه بیرونی انباری بزرگ در حاشیه شهر خنت بلژیک و تعبیه شیشه‌های شفاف در چارچوب آهنی تمرین کردند اما ۴۸ ساعت آینده می‌تواند در فرآیند بازسازی تابلو بسیار حیاتی باشد. پس از آنکه تالار شیشه‌ای در داخل موزه امپراتوری شکل گرفت، متخصصان ۱۰ ماه فرصت دارند کار بازسازی را برابر چشم‌های مشتاق هنردوستان به سرانجام برسانند.

آخرین بار که "گشت شبانه" بازآفرینی یا بازسازی شد، به سال ۱۹۷۵ بازمی‌گردد؛ زمانی که یک معلم هلندی با چاقو به آن حمله کرد. کارشناسان امیدوارند بازسازی ابتدایی در مدت زمان ۱۰ ماه با پیشرفته‌ترین روش‌ها و ابزارهای ممکن روی تابلویی که رامبراند در ۱۶۴۲ خلق کرده بود، به پیدا شدن همان تابلو بینجامد که حدود ۳۷۰ سال پیش نخستین بار روی بوم ظاهر شد و تا امروز چند بار دستخوش دگرگونی اساسی بوده است.

روند کار گذاشتن تالار شیشه‌ای روز یکشنبه درست مقابل محل قرار گرفتن "گشت شبانه" به پایان می‌رسد؛ جایی که هر سال میزبان حدود دو میلیون بازدیدکننده از سراسر دنیاست. مدیران موزه از یک هفته پیش تابلو را به مکانی دیگر منتقل کرده‌اند تا برای بازسازی آماده‌اش کنند. هر چند منطقی‌تر این بود که بازسازی این نقاشی ارزشمند جایی دور از دید مردم و تماشاگران موزه انجام شود.

پس از آنکه آخرین بازدیدکننده موزه امپراتوری در پایان ساعت کاری روز یکشنبه به بیرون هدایت شد، ماموریت خطیر ۲۵ نفر از کارشناسان برای منتقل کردن تابلوی ۳۳۷ کیلوگرمی به تالار انتظار شیشه‌ای آغاز می‌شود و انتظار می‌رود این ماموریت تا نیمه‌های شب ادامه یابد. "گشت شبانه" در ۱۵۰ سال گذشته فقط چند بار از جای خود تکان خورده که از آن جمله می‌توان به آغاز جنگ جهانی دوم اشاره کرد.

"گشت شبانه" یا "نگهبان شب" یک تابلوی غول‌پیکر در ابعاد ۳۶۳ در ۴۳۷ سانتیمتر است و به گفته مدیر موزه امپراتوری، کمتر کسی تا امروز موفق شده تمام بخش‌های آن را ببیند. حتی کارکنان موزه هم بدون استفاده از نردبان نمی‌توانند بخش‌های بالایی تابلو را مشاهده کنند. ساختمان موزه امپراتوری در ۱۸۸۵ ساخته شده و این موزه و آن تابلو روی هم بیش از ۵۱۰ سال قدمت دارند.

می‌گویند رامبراند هنگام کشیدن این تابلو از هر کدام از چهره‌های حاضر در نقاشی حدود ۱۰۰ گیلدر گرفت و وقتی تابلو آماده شد، بیش از ۱۶۰۰ گیلدر پول داشت؛ رقمی که در آن زمان هلند بسیار قابل توجه بود. در مجموع ۳۴ چهره در "گشت شبانه" به چشم می‌خورد.

 

نقاشی تابلوی نقاشی رامبراند اثر هنری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین