کد خبر: 37853 A

از جهان‌های ساختگی تا تعامل خالق و سوژه / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

از جهان‌های ساختگی تا تعامل خالق و سوژه / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

سارا ساسانی: گالری‌های والی، الهه، آتبین و آس را برای این هفته گالری‌گردی ایران آرت انتخاب کردیم.

ایران آرت: نمایشگاه نقاشی مهدی جلالی با عنوان «تئوری بی­‌نظمی» در گالری والی، نمایشگاه نقاشی مرضیه قاسم­‌پور با عنوان «نابجایی» در گالری الهه، نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «از قاب دیگری» در گالری آتبین و نمایشگاه نقاشی مرضیه میرجعفری با عنوان «من و پیپ آقای شارل» در گالری آس، سوژه­‌های این هفتۀ گالری‌گردی ایران آرت هستند.

 

نظم­‌یابی از سر بی­‌نظمی

گاهی شنیده‌­ایم که بی­‌نظمی یک نوع نظم است، اینکه می­‌توان در میان انبوهی از آشفتگی و بی­‌نظمی شریان­‌هایی از نظم را یافت. حتی گاهی بی­‌نظمی در یک فضایی، خودش از نوعی نظم نشأت گرفته است و در درون هر بی­‌نظمی، نظمی نهفته است. نمایشگاه آثار جدید مهدی جلالی با عنوان «تئوری بی­‌نظمی» در گالری والی حول محور همین موضوع است؛ تقابل میان نظم و بی­‌نظمی.

مسئلۀ نظم و بی­‌نظمی و کنش میان آنها از ابتدای آفرینش مسئله اساسی و مورد بحثی بوده است. پیش از آفرینش زمین و موجودات زمینی جهان سراسر در بی­‌نظمی بوده است و پس از آفرینش جهان، نظمی بر کائنات حاکم می­‌شود، شاید دلیل آفرینش زمین برقراری نظم بوده است.

نمایشگاه نقاشی مهدی جلالی در گالری والی

مهدی جلالی نیز در این مجموعه به تقابل و کنش متقابل میان نظم و بی­‌نظمی پرداخته است و در نگاه اول به آثار او هیچ جریان منظمی نمی­‌توان در آثارش یافت. در این آثار که در ابعاد متوسط و یکسان ارائه شده است، عناصر تصویر به شکلی در هم، نامنظم و مغشوش ترسیم شده­‌اند و مسلم به نظر می­‌رسد که در این میان نباید به دنبال یافتن فرم خاصی بود اما با کمی دقیق و عمیق شدن می­‌توان به این نتیجه رسید که هر یک از این آثار نشان­‌دهندۀ شکلی از جهان اطراف است و در میان این تئوری بی­‌نظمی می­‌توان به فرم­‌هایی از فضاهای منظم دست یافت.

اما رنگ­‌ها در این آثار اغلب با توجه به حفظ نظم و هارمونی انتخاب شده­‌اند. این رنگ­‌ها در هر یک از آثار در مسیری از تونالیته­‌های مختلف از چند رنگ متناسب و به هم پیوسته حرکت می­‌کند و در نهایت اثری بی­‌نظم از لحاظ فرم و منظم از منظر رنگ را می­‌سازد.

نمایشگاه آثار مهدی جلالی با عنوان «تئوری بی­‌نظمی» تا 1 مرداد در گالری والی ادامه دارد. این گالری در میدان ونک، خیابان خدامی، شماره 72 قرار دارد.

 

جهان یا جهان­‌های ساختگی

مرضیه قاسم­پور در نمایشگاه «نابجایی» در گالری الهه، آثار نقاشی­‌اش را به نمایش گذاشته است. او در این مجموعه آثاری با فضایی سورئال به استخدام عناصری نادر در آثارش پرداخته است. مرضیه قاسم­پور در بیانیۀ اثرش به جهانی اشاره می­‌کند که قطعاً این جهان نیست. او از جهانی حرف می­‌زند که ما آن را در ذهن­‌های‌مان ساخته­‌ایم، در این جهان که ما سعی در ساختن آن به عنوان جعبۀ خاطرات داریم، هیچ عنصری سرجایش نیست، اصلا هیچ عنصری در این جهان با واقعیت هماهنگ نیست و آن کاری را می­‌کند که از آن انتظارش نمی­‌رود.

قاسم­پور در این آثار که با ابعاد مختلف ارائه شده است به ترسیم و تجسم جهان­‌هایی پرداخته است که ما صورتی از آن را در این دنیا ندیده­‌ایم، اما سعی در رد و طرد این جهان­‌های ساختگی و نابجا هم نداریم.

در این آثار عناصر، هویت اصلی و واقعی خود را از دست داده­‌اند و هویتی جدید یافته­‌اند مثل گور خری که فوتبال بازی می­‌کند یا خروسی که در جعبۀ چای کیسه­‌ای خانه دارد یا حتی مبلی که بر روی کرۀ زمین قرار گرفته است.

نمایشگاه نقاشی مرضیه قاسم‌پور در گالری الهه

عناصر تصویری نقاشی­‌های قاسم­­پور برگرفته‌ از دنیای واقعی هستند اما کاربرد آنها و فضایی که در آن قرار گرفته­‌اند برساختۀ ذهن هنرمند است. او در این آثار سعی در نشان دادن جهان ذهنی همۀ انسان­‌ها دارد و تلاش می­‌کند بر توجه و تاثیر این دنیای ساختگی ذهن تأکید کند.

آثار قاسم­پور برآمده از دنیای واقعی و ترکیب­‌یافته ذهن هنرمند است او در ساختن این دنیای نمایش نقش دارد و ما را دعوت می­‌کند تا دنیای ساختگی ذهن‌مان را مورد توجه قرار دهیم و در هر مقطعی آن را یادآوری کنیم و چیزی به آن بیفزاییم و عنصری از آن بکاهیم.

نمایشگاه آثار مرضیه قاسم­پور با عنوان «نابجایی» تا 31 تیر در گالری الهه ادامه دارد. گالری الهه در بلوار آفریقا، انتهای خیابان گلفام، خیابان نازنین، بن‌بست امینی، شماره 3 قرار دارد.

 

تعامل میان خالق و سوژه اثر

میان تولیدکنندۀ اثر هنری و سوژه اثر، ارتباطی وجود دارد؟ آیا سوژه اثر بخشی از صاحب اثر است؟ اساساً باید شیوه تعاملی میان سوژه اثر و خالق آن وجود داشته باشد؟

نمایشگاه گروهی عکاسی با عنوان «از قاب دیگری» به کیوریتوری بابک حقی در گالری آتبین در تلاش است به این پرسش­‌ها پاسخ بدهد؛ «از قاب دیگری دریچه­‌ای برای هنرمند می­‌گشاید تا از راه آن بتواند دریافت­‌های حسی خود را به صورت عینی در سوژه­ عکاسانه بازتاب دهد، در حقیقت تعامل سه جانبه­‌ای به وجود می­‌آید که در آن عکاس و سوژه او با دریافت­‌های لحظه­‌ای پیوند عمیق برقرار می­‌کنند و این تعامل با هدف شناخت خود از ورای نگاه یک دیگری برقرار می­‌شود. ...»

در این نمایشگاه آثاری از امید شلمانی، الی عابدی، بابک حقی، عطا محمدی، میلاد کارآموز، هامون محمودی و غزاله صداقت به نمایش درآمده است. از قاب دیگری آثار این نمایشگاه از تعامل و یکی شدن هنرمند و سوژه اثر است. در آثار محمودی سوژه اثر در دو قامت متفاوت و در اندام و لباس­‌هایی مختلف در جایی می­‌تواند نماینده خالقش باشد تا جایی که می­‌تواند با پدیدآورنده­‌اش یکی شود. چنانچه در دو اثر الی عابدی حضور زنی رنج کشیده و منزوی شده در زیر حجمه حملات جامعه مدرن را می­‌یابیم و یا در مجموعه غزاله صداقت زنی را در پشت نقاب می­‌بینیم که برای حضور در جامعه نمایشی و پنهان کردن خود واقعی­‌اش به نقابی بیرون از خود پناه آورده است. شلمانی نیز خودش را در گذشته­‌ای نه چندان دور در میان سوژه­‌های سالخورده­‌اش می­‌یابد. امید این آثار را در ابعادی کوچک ارائه داده است، این سوژه­‌ها با رنگ­‌هایی درخشان صورت پذیرفته­‌اند اما در زیر انبوهی از منگنه تحت فشار قرار گرفته­‌اند و به نظر می­‌رسد صاحب اثر بخشی از خود را در پس آنها پنهان کرده است.

نمایشگاه گروهی عکس «از قاب دیگری» در گالری آتبین

در تک اثر بابک حقی سوژه­‌ای را می­‌بینیم که در زیر سطحی قرمز پنهان شده است؛ شاید ترس از کشف شدن بخشی از ناخودآگاه بابک بوده است. در چهار اثر عطا محمدی در ابتدا کمی آشفتگی در ارائه این آثار به چشم می­‌خورد این آثار از لحاظ ارائه فرم منسجم به نظر نمی­‌رسند؛ اما این آثار نماینده­‌ای از صاحبان آثار جهان مدرن هستند که با عناصری چون گذرنامه، فندک، قرص و تی‌بگ سر و کار دارند و این همنشینی با ابزار آلات جامعه مصرفی مدرن بخشی از همه ما به عنوان هنرمند یا سوژه اثر شده است

در نهایت تک اثر میلاد کارآموز اثری چند وجهی است و به مثابه چند قاب در یکدیگر می­‌ماند یا همان جریان ساده فیزیک که دو آینه در مقابل هم قرار می­‌گرفتند و هزاران آینه را می­‌ساختند. کارآموز نیز در این تک اثر جریانی متکثر از چندین سوژه و جنسیت را ساخته است که هر لایه را کنار می­‌زنیم به صورتی جدید با هویتی جدید مواجه می­‌شویم.

در مجموع آثار «از قاب دیگری» مجموعه­‌ای از بودن­‌ها و یکی شدن­‌ها را در تعامل و ارتباط با سوژه اثر، مورد بررسی و نمایش قرار می­‌دهد. اینکه هنرمند با خلق هر اثر پیش از اینکه عنصر جدیدی را بیافریند دست به بازتولید خود می­‌زند و این فعل تا پایان حیات هنری یک هنرمند و تا آخرین مخلوق او ادامه می­‌یابد.

نمایشگاه گروهی عکس «از قاب دیگری» تا 1 مرداد در گالری آتبین ادامه دارد. گالری آتبین در خیابان ولیعصر، جنوب چهار راه پارک­‌وی، کوچه خاکزاد، شماره 42 قرار دارد.

 

معماران بخشی از اثرشان می­‌شوند

«در این ایده با ملاحظات دقیق دریافتم که معماری و نقاشی می­‌تواند نقطه تلاقی بین فرهنگ­‌ها باشد. کشف مفاهیم و رفتارهای زیبایی­‌شناسانه و بحث هندسه و حرکت و چرخش نور که خصلت معماران است، ریشه عمیقی در نقاشی دارد و بی­‌مرز فراتر از هر جغرافیایی هنرمندان شرق و غرب پیرو این دانستگی­‌های فراگیر و بی مرز ایده­‌آل­‌های‌شان تلاش می­‌کنند. زمانی که از معماران کنار طرح­‌ها، پلان­‌ها و کروکی­‌های‌شان اتود می­‌زنم توجه‌‌ام به نشان دادن نقاشانه خود معماران و صفات روانشناختی و انتخاب­‌های آنان است که چطور لوکوربوزیه در پیپ­‌اش خلاصه می­‌شود، رنزوپیانو ابنیه خود را برهنه می­‌کند و اینکه وارطان ایرانی با چشمان تیز و سیاه­‌اش غرق در ادغام فرم­‌های ایرانی با مانیفست فوتوریست­‌های ایتالیایی است و این آمیختگی­‌های لحظه به لحظه معماران با مشخصات ظاهری و باطنی‌شان و سازه­‌هایی که در مقابل دید انسانی قرار می­‌دهند یک باغ باشکوه ایرانی است.»

این متن بیانیه نمایشگاه نقاشی مرضیه میرجعفری با عنوان «من و پیپ آقای شارل» در گالری آس است. میرجعفری در این مجموعه به بیان ارتباط میان معماران و آثارشان پرداخته است او معتقد است که معماران بخشی از اثرشان می­‌شوند.

نمایشگاه نقاشی مرضیه میرجعفری در گالری آس

میرجعفری در این نمایشگاه آثاری در ابعاد مختلف به نمایش درآورده است که در آنها به بازنمایی آثار معماری و بناهای تاریخی پرداخته است او در این آثار چهره هنرمندان و خالقان این آثار را نیز به تصویر درآورده است. به نظر می­‌رسد میرجعفری نیز در این مجموعه به‌گونه­‌ای به ارتباط هنرمند و اثر هنری پرداخته است و آنها را به هیچ وجه جدا از هم نمی­‌داند، بلکه عقیده دارد که هر اثر پس از خلق شدن با پدیدآورندۀ آن یکی می­‌شوند و در حقیقت بخشی از آن می­‌شوند.

نمایشگاه آثار مرضیه میرجفری با عنوان «من و پیپ آقای شارل» تا 31 تیر در گالری آس ادامه دارد. گالری آس در خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، جنب بانک پاسارگاد قرار دارد.

 

گالری آتبین گالری والی گالری الهه گالری آس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین