کد خبر: 38097 A

از یک عاشقانه ساده تا انسان­‌هایی با ذات حیوانی / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

از یک عاشقانه ساده تا انسان­‌هایی با ذات حیوانی / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

سارا ساسانی: نمایشگاه‌های طراحان آزاد، هما، دنا و ثالث سوژه این هفته گالری‌گردی ایران آرت هستند.

ایران آرت: نمایشگاه نقاشی‌­های ساناز دزفولیان با عنوان «ذات پنهان» در گالری طراحان آزاد، نمایشگاه نقاشی­‌های ساله شریفی با عنوان «این سری عاشقانه باشه» در گالری هما، نمایشگاه عکس­‌های کتایون نظری با عنوان «مواجهه» در گالری دنا و نمایشگاه آثار اکرم سرتختی با عنوان «رنگ زندگی» در گالری ثالث، سوژه­‌های این هفته گالری گردی ایران آرت هستند.

 

انسان­‌هایی با ذات حیوانی

در بسیاری از آموزه­‌ها به ذات و درون هر آنچه که هستی‌یافته صحه گذاشته شده و در این اشارات به ذات حیوانی برخی از انسان­‌ها و خوی وحشی­‌گری آنها نیز اشاره شده است. ساناز دزفولیان در مجموعه­‌ای با عنوان «ذات پنهان» در گالری طراحان آزاد به ترسیم و تجسم همین ذات حیوانی در انسان­‌ها پرداخته است؛ او معتقد است که برخی از افرادی که در کنار ما زندگی می­‌کنند به دلیل درون و ذات نهانی­‌شان به مثابه حیواناتی می­‌مانند که در کنار ما زندگی می­‌کنند و آنها انسان­‌هایی هستند که رفتارهای حیوانی دارند.

دزفولیان در این مجموعه فضاهایی از محیط داخلی خانه را ترسیم کرده است و در آن حیواناتی را در قالب انسان ترسیم کرده است که این حیوانات همان انسان‌هایی هستند که در اطراف ما و در فضاهای شخصی‌شان زندگی می­‌کنند و حالات انسانی به همراه ذاتی حیوانی دارند.

نمایشگاه نقاشی ساناز دزفولیان در گالری طراحان آزاد

آثار دزفولیان را در سه بخش و فضای چیدمانی می­‌توان مورد نظر قرار داد. بخش اول آثاری است که در ابعاد بزرگ نقاشی شده است و در آن عناصری همچون، جغد، خروس، گوسفند، گربه و غیره در فضاهای داخلی، حالات و رفتار انسانی دارند. در این آثار گاهی تناسبات به هم می­‌ریزد و ابعاد عناصر با توجه به پرسپکتیو متغیر آن دچار تغییر می­‌شود. بخش دیگر پرتره­‌هایی از جغد است که در ابعاد کوچک نقاشی شده است که به عقیدۀ دزفولیان اینها همان چهره انسان­‌هایی است که در قالب حیوان ترسیم شده­‌اند. بخش سوم پرتره­‌هایی از حیوانات مختلف است که بر روی سطوحی شفاف و انعکاسی همچون آینه، سینی و ... نقاشی شده­‌اند، زمانی‌که به عنوان مخاطب در مقابل این سطوح شفاف و بازتابنده قرار می­‌گیریم بخشی از صورت ما با چهره حیوانات ترکیب می­‌شود و ما حدودی از ذات خودمان را در درون‌مان مورد قضاوت قرار می­‌دهیم.

آثار دزفولیان به ایده و دغدغه شخصی یک هنرمند نسبت به اجتماع اطرافش اشاره دارد، اجتماعی که هنرمند به آن انتقاد می­‌کند و انتظار بازیابی و پالایش آن را دارد.

نمایشگاه آثار ساناز دزفولیان با عنوان «ذات پنهان» تا 2 مرداد در گالری طراحان آزاد ادامه دارد. گالری طراحان آزاد در میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره 5 قرار دارد.

 

یک عاشقانه ساده

ساله شریفی در نمایشگاه اخیرش، مجموعه­‌ای از آثارش را با عنوان «این سری عاشقانه باشه» در گالری هما ارائه کرده است. او معتقد است هر اثری را باید برای خود آن اثر بکشد: «از لحاظ شکل، در تمام کارها تا حد قابل توجهی به اتودها و پیش­‌نویس­‌های هر اثر وفادار بودم، گوناگونی اجرا در این مجموعه بی­‌تأثیر از سوژه­ آن نیست ... در تلاش بودم هر اثر را برای خود آن اثر بکشم ... این مجموعه بر محور کلی محتوی عاشقانه و تبعات عاشقی کشیده شد. مهر و علاقه بی­‌حد، انزجار و دوری خودخواسته، بزرگ‌بینی و حقیرانگاری، صداقت افراطی و دروغ، میل، یاد ... تمام تناقضات عموماً شیرینی که در یک یا چند تجربه عاشقانه داریم.»

نقاشی­‌های­‌ ساله شریفی از لحاظ فرم و محتوا ساده هستند؛ سادگی نه به معنای ابتدایی، بلکه به معنای بی­‌پیرایگی و بی­‌غل و غش بودن. او ساده می­‌کشد و ساده رنگ می­‌گذارد. دنیای عناصر تصویر ساله شریفی همچون نقاشی­‌های عاشقانه شمع و گل و پروانه است که برای وصف درد عشق ترسیم می­‌شد. اما نقاشی­‌های او تفاوت‌هایی اساسی دارد. رنگ­‌ها در آثار او بسیار ساده، خالص و ناب به کار گرفته شده­‌اند و نکته مورد توجه دیگر در آثار او به کار بستن ترکیب­‌بندی خاص و برجسته است؛ ترکیب عناصر در این آثار علاوه بر سادگی و حفظ هویت نقاشانه، بسیار خاص و زبردستانه تدبیر شده­‌اند.

نمایشگاه نقاشی ساله شریفی در گالری هما

ساله شریفی تأکید بر حفظ اصالت و خاصیت طراحی­‌هایش دارد و تمایل دارد آنها را به عنوان طرح اصلی حفظ کند. به علاوه او در کنار این بی­‌پیرایگی مخاطب را به جهانی شفاف، زلال و بدون دردسر دعوت می­‌کند. او ما را از ترس گرفتار شدن در آشفتگی و هرج و مرج دنیای معاصر در دنیای ساختگی خودش پنهان می­‌کند. ساله شریفی دنیایی می­‌سازد که مخاطب برای لحظاتی که در گالری قدم می­زند از هر آنچه که در پیرامونش است جدا می­‌شود و به جهانی سرشار از طراوت، جوانی و عاشقی وارد می­‌شود.

نمایشگاه آثار ساله شریفی با عنوان «این سری عاشقانه باشه» تا 8 مرداد در گالری هما ادامه دارد. گالری هما در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، شماره 8 قرار دارد.

 

انفعال سوژه اثر در مواجهه

جنگ برای مردم جهان همیشه سخت و غیرقابل هضم بوده، اما برای زنان سخت­‌تر؛ چراکه در زمان جنگ و تهاجم زنان نیروهای بی­‌دفاع محسوب می­‌شوند که علاوه بر حفظ جان خویش باید از حیثیت و جسم خود نیز محافظت کنند و مهمتر از آن باید کودکان‌شان را هم از آتش جنگ نجات دهند و محافظ جان عزیزان‌شان باشند. پس این امری طبیعی است که یک هنرمند زن در آثارش به جنگ و تبعات آن واکنش نشان دهد.

کاترین نظری در مجموعه جدیدش آثاری از فتومونتاژهایش را با عنوان «مواجهه» در گالری دنا به نمایش درآورده است. نظری در این مجموعه به مسأله جنگ که پدیده­ای وابسته و رخدادی مختص به کشورهای جهان سوم است، پرداخته. در دهه اخیر تهدیدهایی از هر سو موجب ایجاد و انتشار نگرانی­‌هایی پیرامون جنگ، نزاع، درگیری و تهاجم شده است و برای هنرمند زنی اهل خاورمیانه پرداختن به این مسأله دور از ذهن نیست.

آثار نظری صحنه­‌هایی از هجوم و تجاوز نیروهای بیگانه را در مناطقی بکر و بی­‌نشان، ترسیم می­‌کند. این صحنه­‌ها گویای وقوع جنگی تن به تن است. از نظر فرم، رنگ و تکنیک این آثار قابل تأمل و تحسین است. کفه ترازوی زیبایی­‌شناسی آثار که شامل ترکیب­‌بندی و شکل کلی آثار است سنگین­‌تر از  محتوای آثار است . کاترین در این آثار علی رغم آنچه که در بیانیه اثرش آورده است نتوانسته به خوبی کلام را منعقد کند. او از مقاومت زنانی شجاع و دلیر می­‌گوید؛ زنانی که قرار است از خود، عزیزان و بخشی از خاک‌شان دفاع کند. بنابراین پس از خواندن این بیانیه انتظار می­‌رود با زنانی از جنس «مواجهه»، روبرو شویم و شاهد کنش‌گری زنان به عنوان سوژه اثر باشیم اما زنان آثار نظری زنانی منفعل، واداده، نظاره­‌گر و بی­‌تفاوت هستند. زنانی که واکنش­‌هایی سخت، جدی و مسدودکننده ندارند، در واقع آنها اصلاً واکنشی نشان نمی­‌دهند، بلکه اغلب صحنه را ترک می­‌کنند و یا به عنوان شاهدانی عینی در صحنه باقی می­‌مانند. به نظر می­‌رسد آنها درکی از لحظه وقوع جنگ و حادثه ندارند. این فاصله میان عنوان اثر و بیانیه، با خود آثار کمی قابل تأمل و غیرقابل اغماض است.

نمایشگاه عکس­‌ های کتایون نظری با عنوان «مواجهه» در گالری دنا

عکس­‌های نظری در ابعاد متوسط و بزرگ در قاب­‌هایی یکسان ارائه شده است، علاوه بر عکس­‌ها ویدئویی در گالری به نمایش در آمده است که از قضا زنی را فریز شده در ارتفاعی مشرف به شهر نشان می­‌دهد که در ادامه نوری در جستجوی چیزی شبیه به هویت گمشده بر روی زمین به جستجو می­‌پردازد. جستجویی در ضمیر ناخودآگاه یا شاید جستجویی برای تمام از دست دادن­‌ها در هنگام جنگ و تعرض.

نمایشگاه آثار کاترین نظری تا 4 مرداد در گالری دنا ادامه دارد. گالری دنا در خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، شماره 4، زنگ 2 قرار دارد.

 

هنرمند نائیو از ری

اکرم سرتختی هنرمندی اهل شهر ری است که نقاشی را به شکل خودآموخته یادگرفته است و از سن پنجاه سالگی شروع به نقاشی به صورت حرفه­‌ای کرده است و تا به امروز نمایشگاه­‌های مختلفی از آثار او در ایران و خارج از ایران برپا شده است.

در ده­ه‌های اخیر به هنرمندان نائیو یا خودآموخته از سوی واسطه­‌های هنر توجه بسیاری شده است. هنرمندان خودآموخته نامی است که جامعه معاصر به این‌گونه از آفرینش‌گران هنری داده است و درتعریف آنانی که در دایره متعارف هنر نمی‌گنجند، خودآموخته گفته‌اند. این هنرمندان خارج از شاخصه­‌های فضای اکادمیک و طبقه‌بندی شده قرار گرفته‌اند.

آثار سرتختی با توجه به تجربیات و تبیینات او از طبیعت ترسیم شده است. او هیچ‌گاه انسان را با تناسباتی که از یک انسان انتظار می­‌رود نقاشی نمی­‌کند. موضوعاتی که او مورد توجه قرار می­‌دهد، برگرفته از موضوعات و سرتیترهای داستان­‌های کهن ایران و جهان است، همان افسانه­‌هایی که در قالب داستان در گوش هر کودکی زمزمه شده است. او در جایی قیامت را ترسیم می­‌کند، در جایی هم حواریون که برگرفته از آموزه­‌های دینی هنرمند است اما در جایی دُم خروس، زندگی رنگارنگ، رقص و شادی موضوع آثار او می­‌شوند. ویژگی برجسته آثار او در ابتدا رنگ­‌هایی است که به کار بسته و همچنین ترکیب رنگ­‌ها که به صورتی بداهه و بدون رعایت حد و مرزی بسیار آزادانه از این ترکیبات رنگی استفاده کرده است. بخ علاوه باید به ابعاد و تناسبات فیگورهای ابتدایی انسان­‌ها، حیوانات و گیاهان در آثار او توجه کرد، این تناسبات از هیچ آموزه­ای پیروی نمی­‌کنند و بسیار خودانگیخته و خودآموخته در کنار سایر عناصر ترسیم شده­‌اند.

نمایشگاه آثار اکرم سرتختی با عنوان «رنگ زندگی» در گالری ثالث

این نمایشگاه نماینده ذهن زنی سال­‌دیده است که جهانی را از آن خود ساخته است که با جهان واقعی فاصله­‌ای بسیار دارد و همین فاصله موجب می­‌شود که مخاطب شیفته جهان خودساخته اکرم سرتختی شود.

نمایشگاه آثار اکرم سرتختی با عنوان «رنگ زندگی» تا 2 مرداد در گالری ثالث ادامه دارد. گالری ثالث در خیابان کریم‌خان، بین خیابان ایرانشهر و ماه‌شهر قرار دارد.

 

 

گالری ثالث گالری هما گالری دنا گالری طراحان آزاد ساناز دزفولیان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین