کد خبر: 38572 A

از نقاشی‌های آبرنگ بزرگان هنر تا هیولایی نهفته در طبیعت / گالری گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

از نقاشی‌های آبرنگ بزرگان هنر تا هیولایی نهفته در طبیعت / گالری گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری گردی این هفته ایران آرات به گالری‌های آوای هنر، مرکز نبشی، هما و ای‌جی سرزده‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه آثار آب­رنگ با عنوان «آوای رنگ» در گالری آوای هنر، نمایشگاه عکس محمد صیاد با عنوان «اقلیم حیرانی» در گالری مرکز نبشی، نمایشگاه نقاشی شادی اجباری با عنوان «تجلی هیولاها» در گالری هما و نمایشگاه عکس و چیدمان رئوفه رستمی با عنوان «زمان دوم» در گالری AG سوژه­‌های این هفته گالری‌گردی ایران آرت هستند.

 

 آب­رنگ­‌ها در کنار هم

نمایشگاه آثار آب­رنگ با عنوان «آوای رنگ» همراه با افتتاح گالری آوای هنر در این مجموعه برگزار شد.

نمایشگاه آوای رنگ به عنوان اولین نمایشگاه این گالری تازه تأسیس به مدیریت پروین سلیمانی و مدیریت هنری وحید معینی آثاری از هنرمندان بزرگ حوزه نقاشی به ویژه نقاشی آب­رنگ و همچنین هنرمندان جوان و تازه نفس این حوزه را به نمایش گذاشته است.

در این نمایشگاه دو اثر کمتر دیده شده از ناصر اویسی و صادق تبریزی و همچنین آثاری از بزرگان این عرصه مانند علی اکبر صنعتی، سمپات، میشا شهبازیان، مظلومی‌پور، ذی­‌نوری، بهمن نیکو، ناصر نورمحمدزاده، احمد وثوق احمدی را به نمایش گذاشته است.

گزیده آثار بزرگان آبرنگ ایران در گالری آوای هنر

در این مجموعه 43 اثر از هنرمندان معاصر ایران به نمایش درآمده است که این آثار تلفیقی از نگاه و ایده هنرمندان برجسته و جوان کشور است. این مجموعه متشکل از نقاشی­‌هایی با موضوع فرهنگ و هنر کشور است که با تکنیک آب­رنگ ترسیم و طراحی شده­‌اند.

گالری آوای هنر در اولین نمایش آثار هنری تلاش کرده مجموعه­‌ای مناسب و در خوری را از هنرمندان فعال در زمینه نقاشی آبرنگ گردآوری کند که دیدن این مجموعه خالی از لطف نیست.

نمایشگاه آثار گروهی با عنوان «آوای رنگ» تا 25 مرداد در گالری آوای هنر ادامه دارد. گالری آوای هنر در خیابان فرشته، خیابان بوسنی، بن بست پناهی، پلاک 1 واقع شده است.

اشک‌­هایی پشت پرده

محمد صیاد را به واسطه شغل‌ام از سال­‌ها پیش می­‌شناسم، او را در تمام این سال­‌ها در لحظه­‌ای به خاطر دارم که با چشمانی پر از اشک به تماشای تشییع پیکر شهدای خبرنگار در حادثه سقوط هواپیمای سی 130 نشسته بود. من، محمد صیاد، محسن شاندیز، ساتیار امامی و بسیاری از عکاسان خبری بر روی ارتفاعی نشسته بودیم و نظاره­‌گر تشییع پیکر بی­‌جان همکاران‌مان بودیم.

امروز پس از سال­‌ها همکاری و فعالیت در این عرصه نظاره­‌گر مجموعه­‌ای از عکس­‌های صیاد صبور در گالری مرکز نبشی هستیم. مهرداد افسری کیوریتور این نمایشگاه به بخشی از عکس­‌های صیاد پرداخته و بخشی از تاریخ مستند خاورمیانه را به نمایش گذاشته است. تاریخ مهاجرت آوارگان کُرد عراقی به مرزهای ایران که سی سال پیش عکاسی شده و تا به امروز جز در برخی خبرگزاری­‌های خارجی در ایران به نمایش درنیامده است.

برخی از این عکس­‌ها آگراندیسمان (بزرگ‌نمایی) شده­‌اند تا بتوان عمق درد و پریشانی هجرت و آوارگی را در چهره زنان و کودکان عراقی دید. ویژگی اصلی عکس­‌های صیاد، مستند بودن این تصاویر است و اینکه این ابژه­‌ها روزی در آن نقطه وجود داشته و تنها امروز جای آنها در ذهن مانده و تصویر آن بر نگاتیو­های صیاد.

نمایشگاه عکس محمد صیاد با عنوان «اقلیم حیرانی» در گالری مرکز نبشی

محمد صیاد صبور، متولد سال 1326 در بندر انزلی است. او پس از دوره­‌ای همکاری با آتلیه فتوپلاژ در تهران، در سال 1348 به عضویت کانون خبرنگاران درآمد و از همان سال فعالیت خود را در عرصه عکاسی خبری آغاز کرد. او از سال 50- 57 با روزنامه آیندگان همکاری کرد و از سال 57 و در آستانه انقلاب همکاری خود را با خبرگزاری آسوشیتدپرس (AP) آغاز کرد و تا سال 80 به همکاری خود با این آژانس خبری امریکایی ادامه داد. همچنین عکس­‌های بسیاری از او در کتاب­‌های مختلفی همچون انقلاب نور، 444 روز، دفاع عاشقانه و جنگ تحمیلی به چاپ رسیده است.

در این مجموعه عکس­‌هایی به چشم می­‌خورد که همراه با کپشن و توضیحات عکس بر روی دیوار نصب شده­‌اند؛ همان توضیحاتی که عکاس در هنگام ارسال و انتشار عکس­‌ها در زیر آنها قید کرده. علاوه بر این تعدادی از مجلات خبری فرانسوی که عکس­‌های صیاد در آنها به چاپ رسیده در این نمایشگاه دیده می­‌شود.

این مجموعه نمایشگر بخشی از سال­‌ها فعالیت صیاد در دوران کار حرفه­‌ای اوست و بخشی از آثار ش را که بیشتر مربوط به جنگ ایران و عراق است، می­‌توان در آرشیو خبرگزاری ایرنا و بخش عمده عکس­‌ها تنها در آرشیو شخصی عکاس باقی می­‌ماند و شاید هیچ‌وقت شانس دیده شدن را پیدا نکنند.

نمایشگاه آثار محمد صیاد تا 8 شهریور در گالری مرکز نبشی ادامه دارد. گالری مرکز نبشی در خیابان ویلا، نبش کوچه خسرو قرار دارد.

 

هیولایی نهفته در طبیعت بی‌­جان

این­که گذشته هنرمند بخشی از اوست، این­که هنرمند از جامعه خود جدا نیست و این­که هنرمند در آثارش از تجربه زیسته­‌اش می­‌گوید امری پذیرفتنی و صحیح است. هنرمندان از دغدغه­‌هایی می­‌گویند که روزی در جریان زندگی بر ذهن و احساس‌شان تاثیر گذاشته است. شادی اجباری در مجموعه جدیدش با عنوان «تجلی هیولاها» به بخشی از گذشته­‌اش می­‌پردازد که از قضا گره‌خورده با مردمان و معماری‌ای که اطراف او بوده است. شادی در یزد به دنیا آمده است و در این شهر در بناهایی به بلندی بادگیرها زندگی کرده است و در همسایگی زردشتیان منطقه کویری زندگی کرده است. او از کودکی خود ابژه­‌هایی را به یاد می­‌آورد که بخشی از طبیعت بی­‌جان هستند و کودکی او همراه بوده با هیولاهایی که از دل این اشیاء بیرون می­‌آمدند. استخوان، جمجمه، صدف، رَنده و غیره، همه اشیایی هستند که از نظر شادی گاهی غول پیکر می­‌شوند.

نمایشگاه نقاشی شادی اجباری با عنوان «تجلی هیولاها» در گالری هما

آثار شادی اجباری در ابعاد مختلف و نسبتاً بزرگ ترسیم شده­‌اند. این آثار که اغلب در دو پلان (پیش­‌زمینه و پس­‌زمینه) طراحی شده­‌اند. اجسامی بی­‌جان در پیش­‌زمینه قرار دارند و پس­‌زمینه در بیشتر آثار تیره است. این مجموعه نشان­‌دهنده بخشی از ذهن به جامانده هنرمند در گذشته است. گذشته‌ای که همیشه با ما هست و ما در هر جایی آن را با خود می­‌بریم و به دنبال خود می­‌کشیم.

نمایشگاه آثار شادی اجباری با عنوان «تجلی هیولاها» تا 22 مرداد در گالری هما ادامه دارد. گالری هما در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، شماره 8 واقع شده است.

 

واقع‌بینی یک هنرمند

«زمان دوم» عنوان نمایشگاه جدید رئوفه رستمی در گالری AG است. در این مجموعه چند اثر عکاسی شده و دو فضای چیدمانی وجود دارد. این آثار به شکلی مجزا در اتاق­‌های مختلف قرار گرفته­‌اند وقتی به عنوان مخاطب از اتاقی به اتاق دیگر می­‌روید حتما غافل­گیر می­‌شود، عکس­‌هایی با ابعاد دقیق و عین به عین ابژه­‌هایی که در گالری وجود دارد؛ ابژه­‌هایی همچون پنجره، در، طاقچه و غیره.

رئوفه رستمی هنرمند جوان و فوتو بیس است اما در این مجموعه مسئله امر واقعی و آنچه که در نهایت واقعیت محسوب می­‌شود، موضوع اصلی او بوده و مخاطب را در وضعیتی معلق میان امر واقعی و واقعیت محض قرار می­‌دهد.

شاید زمان دوم، همان زمانی است که ما پس از مواجه با ابژه، واقعیت را در ذهن خود می­‌سازیم. رئوفه با آثارش در زمان دوم ایستاده است و خود به عنوان مخاطب امر واقعی را در ذهنش ساخته و آن را با ابژه کردن و عکاسی شده در همان لحظه در مقابل مخاطب قرار داده است، چنانچه مخاطب میان واقعی بودن پنجره واقعی گالری و عکس آویخته شده بر دیوار در مقابل آن با همان ابعاد دقیق و یکسان مخاطب را در شکلی از حیرت و پریشانی بر سر دو راهی امر واقعی و واقعیت قرار می‌دهد.

نمایشگاه عکس و چیدمان رئوفه رستمی با عنوان «زمان دوم» در گالری AG

««زمان دوم» از کنار هم قرار دادن تجربه­‌هایی در حافظه­‌ام از زمان­‌های متفاوت که در این مکان گذرانده­‌ام شکل گرفته است؛ جابجایی زمانی- مکانی چیزها در ذهنم که گاه به واقعیت نزدیک می­‌شوند و گاهی از آن دور می­‌مانند. ...». این متن بخشی از بیانیه رئوفه رستمی در تشریح دغدغه او در مورد برخی از واژگان در ذهن او و تداخل آنها با دو شاخصه زمان و مکان است. رستمی با مدیومی که در دست دارد به تعبیر و تفسیر واژگان زبانی و مهم همچون امر واقعی و واقعیت پرداخته است که از لحاظ تکنیک و اجرا این مجموعه قابل تامل و ملاحظه است.

نمایشگاه آثار رئوفه رستمی با عنوان «زمان دوم» تا 17 مرداد در گالری AG  ادامه دارد. گالری AG در خیابان کریم‌خان، خیابان عضدی (آبان) جنوبی، شماره 43 قرار دارد.

 

 

گالری هما
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین