کد خبر: 38786 A

جامائیکا فشارش بر موزه بریتانیا را افزایش داد/ ماجرای آثار استعمارشده

جامائیکا فشارش بر موزه بریتانیا را افزایش داد/ ماجرای آثار استعمارشده

پس از نیجریه و اتیوپی، کشور تانزانیا نیز مدعی شد بسیاری از آثارش هنری و باستانی این کشور در موزه بریتانیا قرار دارد.

ایران آرت: درخواست جامائیکا از موزه بریتانیا در لندن برای پس دادن آثار باستانی این کشور، این موزه را با فشار تازه‌ای برای استرداد آثار تاریخی روبه رو کرده است.

به گزارش روزنامه "هنر"، مقام های جامائیکا خواستار تحویل گرفتن یک مجسمه چوبی پانصدساله همچنین مجسمه حک شده به دست بومیان "تاینو" (Taíno) هستند.

این آثار در سال ۱۷۹۲ در غاری کشف شد و "ویلیام اولدمن" (William Oldman) دلال آثار باستانی ساکن لندن خود را مالک آن نامید. مجموعه متعلق به این دلال بعد از جنگ جهانی دوم فروخته شد. سخنگوی موزه بریتانیا اعلام کرد آثار بومیان تاینو از مجموعه اولدمن به دست آمده است. وی در عین حال یادآور شد این موزه از وزارت فرهنگ جامائیکا در مورد بازگرداندن این آثار، مکاتبات رسمی دریافت نکرده است.

از سویی، "اولیویا گرانگ" (Olivia Grange) وزیر فرهنگ جامائیکا ماه گذشته در پارلمان این کشور گفت این اقلام در جریان حفاری های باستان شناسی در زمانی که جامائیکا مستعمره بریتانیا بود، کشف شد.

وی این آثار را متعلق به مردم جامائیکا دانست و افزود: این آثار گرانبها که تاکنون به نمایش درنیامده، برای شرح وقایع جامائیکا قابل توجه است و ما با مراجعه به سازمان دولتی "شورای ملی جبران خسارت" جامائیکا، برای بازگرداندن این آثار به کشور اقدام می کنیم.

2

به گزارش ایرنا، در همین حال، سخنگوی موزه بریتانیا اعلام کرد این دو اثر بومیان تاینو، از سال ۲۰۰۹ در گالری "اینلایتنمنت/ روشنگری" (Enlightenment) در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی افزود: آثار دست بومیان تاینو به هند، ژاپن، اسپانیا، فرانسه، سنگاپور و موزه "هورنیمان" (Horniman) در لندن قرض داده شده است. موزه بریتانیا همچنین چند پروژه تحقیقاتی مشارکتی با دولت های منطقه کارائیب را در دست اجرا دارد.

مناقشات برای بازگرداندن آثار باستانی کشورهای آفریقایی، زمانی رقم خورد که "امانوئل مکرون" رئیس جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷ وعده پس دادن این آثار به کشورهای مبدا را داد. موزه بریتانیا با درخواست های متعددی برای بازگرداندن آثار باستانی مواجه است که از آن جمله می توان به مطالبات دو کشور نیجریه و اتیوپی از این موزه برای پس گرفتن آثار خود اشاره کرد.

موزه‌های حکومت‌های استعماری همچون بریتانیا، آلمان، فرانسه و آمریکا، مملو از آثاری هنری از کشورهای آفریقایی و آسیایی است که یا نمایش عمومی دارند و یا در کنج انبار این موزه‌ها خاک می‌خورند. هزاران جمجمه، اسکلت، قطعات استخوانی و حتی سرهای محافظت شده بومیان در موسسات غربی نگهداری می‌شوند، آثاری که هرگز به نمایش درنخواهند آمد. براساس ارزیابی کاشناسان، ۹۰ درصد از آثار هنری آفریقا در خارج از این قاره است و این آثار مجسمه‌ها، تخت‌های پادشاهی و نسخ خطی را شامل می‌شود.

 

موزه بریتانیا اثر هنری اثر باستانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین