کد خبر: 38953 A

حراج باران و هنری که قدمت 1700 ساله دارد/روایت امیر احمد فلسفی از تولد دوباره در خوشنویسی ایران

حراج باران و هنری که قدمت 1700 ساله دارد/روایت امیر احمد فلسفی از تولد دوباره در خوشنویسی ایران

هنر یکی از پشتوانه های درآمدهای جهانگردی ست.

ایران آرت : امیر احمد فلسفی خوشنویس و دبیر شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران درباره رشد هنر خوشنویسی در ایران و نیز مغفول ماندن آن معتقد است: هنر خوشنویسی ازحدود هزار و هفتصد سال پیش در ایران آغاز شده و هنری بومی محسوب می‌شود. پس از اسلام و به ویژه در هزار سال گذشته، آثار ارزشمند بی‌شماری از این هنر توسط ایرانیان به وجود آمد که نمونه های فاخر آن را در بهترین موزه‌های جهان می‌توان یافت.

وی تصریح کرد: از اواخر دوره قاجار و با ظهور تمدن جدید و پدیده های صنعتی آن در ایران، هنرهای سنتی و خوشنویسی به انزوا کشیده و به آن بی توجهی شد، ولی از حدود پنجاه سال پیش، این هنر تولدی دوباره یافت.

فلسفی با اشاره به جهش کمّی و کیفی ایجاد شده در سه دهه اخیر در خوشنویسی که می‌توان به آینده آن امیدوار بود به خبرنگار مهر گفت: درخوشنویسی قدیم، قالب‌های معدودی برای آن در نظر گرفته شده بود اما امروز با توجه به ضرورت نمایش آثار خوشنویسی در عرصه‌های مختلف، شاهد آفرینش قالب‌های متنوعی از جمله توسعه نقاشی خط در این هنر هستیم.

وی درباره اقتصاد هنر و خوشنویسی گفت: اقتصاد هنرمقوله‌ای جدید است. درگذشته هزار ساله خوشنویسی، معمولا هنرمند سفارش می‌گرفت وکار هنری بدون اینکه به نمایش عموم درآید نزد سفارش دهنده می‌ماند؛ کتابخانه های سلطنتی هم مهمترین سفارش‌دهنده‌ها بودند و خرید و فروش چندانی هم درآثار هنری صورت نمی‌گرفت. اما در چند دهه اخیر و با نضج گرفتن حراجی‌های هنری به ویژه در منطقه ما و نیز ایران، اتفاقات اقتصادی خوبی در مورد هنر خوشنویسی افتاده است. همین امر هنرمندان خوشنویس را به تکاپوی هنری و تولید آثار متنوع و نیز با کیفیت وا داشته و موجب تحول در این زمینه شده است.

این خوشنویس درباره حراج باران که مختص هنر خوشنویسی است و تاثیر آن بر توسعه این هنر، توضیح داد: حراج باران به دلیل تمرکز بر خوشنویسی اتفاق بسیار خوبی محسوب می‌شود. با توجه به اینکه هنر با حمایت رشد مطلوب می‌یابد، حراج های هنری در ایران را باید پشتیبانی کرد، ضمن اینکه حراج‌ها هم باید به استانداردهای جهانی نزدیک شوند.

دبیر شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران در پایان گفت: هنر مقوله‌ای است که می‌تواند یکی از پشتوانه های درآمدهای جهانگردی به حساب بیاید. همچنین برای صادرات آثار هنری هم می‌توان برنامه‌ریزی کرد. موزه‌ها همواره یکی از جذابیت‌های جهانگردی بوده است و با غنی کردن موزه‌ها از آثار ارزشمند هنری هم به اقتصاد هنر کمک می شود و هم سرمایه گذاری درآن به سود کشور خواهد بود.

 

گالری ترانه باران حراج باران امیر احمد فلسفی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین