کد خبر: 39024 A

کشف جدیدی از اثر "بانوی صخره‌ها" داوینچی/ عکس

کشف جدیدی از اثر "بانوی صخره‌ها" داوینچی/ عکس

'گالری ملی لندن پس از تحقیقات علمی روی تابلوی "بانوی صخره‌ها"، به طرح ناتمام این اثر دست یافت.

ایران آرت: طرحی ناتمام از لئوناردو داوینچی هنرمند ایتالیایی دوره رنسانس زیر یکی از بحث‌برانگیزترین تابلوهای نقاشی‌ وی کشف شد.

به گزارش ایرنا به نقل از گاردین، گالری ملی لندن که میزبانی نمایشگاهی از آثار این هنرمند را برعهده دارد، پس از تحقیقات علمی روی تابلوی بانوی صخره‌ها، به این اثر ناتمام دست یافت. محققان گالری لندن دریافتند طرح های اولیه لئوناردو برای این تابلو با نقاشی تکمیل شده، اختلافات قابل توجهی دارد.

به گفته سخنگوی این گالری، چرایی ناتمام ماندن این اثر اولیه به دست لئوناردو، هنوز یک راز است. گروهی از کارشناسان از سال گذشته با استفاده از جدیدترین تکنیک های تصویربرداری، تحقیق روی این اثر را آغاز کردند و از آنجا که این نقاشی با موادی حاوی زینک ترسیم شده، از طریق دستگاه فلورسانس اشعه ایکس و با تصویربرداری فراطیفی و مادون قرمز قابل مشاهده است. یگان های ویژه نیروی دریایی آمریکا در سال ۲۰۱۱، از همین فناوری برای زیر نظر گرفتن مکان اسکان اسامه بن لادن سرکرده القاعده در پاکستان استفاده کردند.

1

جاناتان جونز (Jonathan Jones) منتقد هنری گاردین در سال ۲۰۱۰، سرمنشا نقاشی بانوی صخره را بررسی کرد. براساس اعلام وی، از آنجا که این تابلو در سال ۱۸۸۰ به گالری ملی لندن فروخته شد، به عنوان اثری از لئوناردو به نمایش درآمد.

وی یادآور شد این گالری از مدت ها قبل معتقد بود این اثر، کار دستیاران لئوناردو بوده و احتمالا فقط طرح اصلی به عنوان اثر لئوناردو قابل شناسایی است. براساس این گزارش، محققان در سال ۲۰۰۵ کشف کردند چهره بانو در این تابلو تغییر کرده است و در سال ۲۰۰۸ عملیات ترمیم تابلو آغاز شد. طرحی از مردی با ریش در سال جاری که در میان نقاشی های لئوناردو در مجموعه سلطنتی انگلیس پیدا شد، به عنوان اثری از این نقاش معروف برشمرده شد. داوینچی نقاش دوره رنسانس بود که در زمینه‌های؛ مجسمه‌سازی، معماری، موسیقی، ریاضی، مهندسی، اختراعات، آناتومی، زمین‌شناسی و نویسندگی نیز فعالیت داشت.

 

داوینچی لئوناردو داوینچی بانوی صخره ها
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین