کد خبر: 39062 A

از جهان آرمانی دلقکان تا احاطه نقاش بر مخاطب / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

از جهان آرمانی دلقکان تا احاطه نقاش بر مخاطب / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری‌گردی این هفته ایران آرت به سراغ نمایشگاه‌های گالری‌های طراحان آزاد، شیرین، زیرزمین دستان رفته‌ایم

ایران آرت: نمایشگاه نقاشی­‌های الیکا هدایت با عنوان «نان و سیرک» در گالری دستان+2، نمایشگاه گروهی با عنوان «آدم و گیاه» در گالری طراحان آزاد، نمایشگاه مجسمه­‌های الهام خاکپاش با عنوان «شبه مجسمه» در گالری شیرین و نمایشگاه نقاشی­‌های علی رضوی با عنوان «اشکال دینامیک» در گالری زیرزمین دستان سوژه­‌های این هفته گالری گردی ایران آرت هستند.

 

این همانی انسان و گیاه

گالری طراحان آزاد در نمایشگاه گروهی، آثاری شامل نقاشی، کولاژ و ویدئو را به نمایش گذاشته است. هنرمندان این نمایشگاه رزیتا شرف­‌جهان، سمیرا اسکندرفر، حامد صحیحی و فرهاد فزونی هستند.

این نمایشگاه با عنوان «آدم-گیاه» به نمایش آثاری از این هنرمندان با مضمون ترکیبی پیوند دهنده از زندگی انسان و گیاه پرداخته است. این نمایشگاه با تک اثری کلاژ شده از عکس، نقاشی، پارچه و دوخت آغاز می­‌شود این اثر و تمامی آثار این نمایشگاه تلفیقی از برخورد انسان و گیاه هستند که به نظر می­‌رسد پرداختن به این این­‌همانی نقاط مشترک انسان و گیاه باشد، انسان همچون گیاه رشدیابنده و رونده است، ریشه دارد، استقامت می­‌کند و به مقصد می­‌رسد، در این نمایشگاه دو گروه پرتره انسان وجود دارد که یک گروه با نخ­‌هایی رنگی غالبا به رنگ گیاه پرداخته شده‌اند و گروه دیگر پرتره­‌های نقاشی شده است که گیاه­ نیز همچون بخشی از اثر بر اجزاء صورت انسان نقاشی شده است.

نمایشگاه گروهی «آدم و گیاه» در گالری طراحان آزاد

اثر آخر در این مجموعه تک اثری در ابعاد بزرگ از حامد صحیحی است که همچون دیگر آثار او انسان را در دنیایی ناشناخته برگرفته از گیاه نشان می­‌دهد. در این نمایشگاه ویدئویی نیز به نمایش درآمده است که انسان را در مواجهه با گیاه، بذر و رشدیابندگی گیاهان نشان می­‌دهد.

پرداختن به دو جهان متفاوت اما در عین حال مشابه انسان و گیاهان از منظر هنرمندان در نمایشگاهی با آن عنوان می­‌تواند مورد توجه و تأمل باشد.

نمایشگاه آثار گروهی با عنوان «آدم- گیاه» تا 30 مرداد در گالری طراحان آزاد ادامه دارد. گالری طراحان آزاد، در میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره 5 قرار دارد.

در جست­‌وجوی آرمان شهر

شهری مملو از ایدئولوژی و آرمان برای مطلوب زیستن، مدنظر الیکا هدایت است که در مجموعه اخیرش با عنوان «نان و سیرک» در گالری دستان +2 به این شهر اشاره می‌­کند. شهری که مطلوب مردم است، مطلوب سیرک‌­بازان و دلقک­‌های ساکن آن شهر است.

الیکا هدایت با اشاره به اصطلاحی به زبان لاتین با عنوان «نان و بازی­‌های سیرک» از جامعه سرمایه­‌داری و قدرتمندان جاه­‌طلبی صحبت می­‌کند که کاری نمی­‌کنند جز انباشت ثروت، غارت و چپاول و انتظار کشیدن برای نان و بازی­‌های سیرک.

آثار هدایت در این نمایشگاه شامل نقاشی، طراحی و سه انیمیشن است که با نگاهی انتقادی به جوامع مدرن و کاپیتالیسم حاکم بر سیاست­‌های آن می­‌پردازد. کاراکترهای آثار هدایت دلقک­‌هایی هستند که در شرایط مختلف به اعمال طنز آمیز می­‌پردازند. تفاوت دلقک­‌های آثار هدایت با شخصیت­‌های متناظر آن در دنیای واقعی این است که عناصر آثار هدایت برخلاف دنیای حاضر غمگین، مغموم و جدی هستند، آنها نمی­‌خندند بلکه در فضای سنگین و سهمگین متأثر از مصائب و گرفتاری­‌های زندگی در عصر مدرنیته دست به اعمالی تکراری می­‌زنند. آنها نمی­‌خندند و قرار نیست که بخندانند.

نمایشگاه نقاشی ­‌های الیکا هدایت با عنوان «نان و سیرک» در گالری دستان+2

دلقک­‌های هدایت در دنیایی زندگی می­‌کنند که دولت‌مردان و قدرتمندان برای مردم ساخته­‌اند و آنها را مجبور و ملزم به زندگی کردن در این دنیای ناهماهنگ و نامطلوب کرده­‌اند. او تلاش می­‌کند در آثارش مطلوبی بسازد باب تبع مردم دنیای ساختگی­‌اش، او می­‌خواهد دست­کم این دنیا را در نقاشی­‌هایش به مردم ببخشد و آنها را برای لحظاتی غرق در مطلوب کند.

نمایشگاه آثار الیکا هدایت با عنوان «نان و سیرک» تا 22 شهریور در گالری دستان +2 ادامه دارد. گالری دستان در خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره 8 قرار دارد.

 

شبه واقعیت

«ما در دنیایی زندگی می­‌کنیم که همه چیزش شبه است، هنرش شبه هنر، اقتصادش شبه اقتصاد، آموزش­‌اش شبه آموزش، تعالیم­‌اش، نجات­‌بخش نیست ذهن را رهایی نمی­‌بخشد و به آن قفل می­‌زند ... محبتش شبه محبت، یاریش شبه یاری، لذتش شبه لذت، سخن گفتنش شبه کلمه، انسانیتش شبه انسانی، بودن در آن شبه بودن و در یک کلمه حیاتش شبه زندگی و شبه واقعیت است. ...» این متن بخشی از بیانیه نمایشگاه مجسمه­‌های الهام خاکپاش با عنوان «شبه مجسمه» در گالری شیرین است.

الهام خاکپاش در مجموعه جدیدش با به نمایش گذاشتن هشت اثر از مجسمه­‌هایش به طرح سوالی پرداخته است او می­‌گوید در دنیایی که همه چیزش شبه واقعیت است پس چطور مجسمه­‌اش شبه مجسمه نباشد. خاکپاش به عبارتی به نظریه کپیِ کپی افلاطون در اثر هنری اشاره می­‌کند او این جهان را کپیِ جهان واقعی می­‌داند و اثر هنری را کپیِ کپی می­‌داند.

نمایشگاه مجسمه ­‌های الهام خاکپاش با عنوان «شبه مجسمه» در گالری شیرین

مجموعه شبه مجسمه در گالری شیرین فرم­‌هایی از انسان، درخت، انار و عناصر دیگر را در محوطه­‌ای از جنس سخت فلز محصور کرده و آنها در قفسی از تن قرار داده است، شاید قفسی که همین دنیای شبه دنیا برای انسان می­‌سازد.

او در این مجموعه انسانی را فاقد جنسیت نمایش می­‌دهد که نیاز به آزادی دارد و در محدوده شبه زندان تلاش می­‌کند تا آزادی را به دست آورد و یا شبه درختی بی­‌بار و برگ که محصور شده در قفسی آهنین برای ادامه حیات و دوباره سبز شدن تلاش می­‌کند. شبه پاهایی که از نیمه قطع شده­‌اند و در حصاری سخت مانده­‌اند و از حرکت باز ایستاده­‌اند.

مجموعه الهام خاکپاش عناصر زیستنده در دنیای واقعی را نشان می­‌دهند که فارق از شبه بودن یا نبودن آنها، می­‌توان آنها را بخشی از جامعه اطراف‌مان بدانیم که برای ثابت کردن و ادامه بقا در حال تلاش و تصدی هستند. آنها می­‌خواهند بمانند و زندگی کنند بدون توجه به اینکه چه هستند و چقدر اصل یا فرع هستند.

نمایشگاه آثار الهام خاکپاش با عنوان «شبه مجسمه» تا 30 مرداد در گالری شیرین ادامه دارد. گالری شیرین در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، شماره 5 قرار دارد.

 

احاطه بر مخاطب

او ذهنش را تا جایی ادامه می­‌دهد که خط­‌هایش از صفحه نقاشی بیرون می­‌زند، او می­‌بافد و می­‌بافد و ادامه می­‌دهد تا جایی که بتواند ذهن مخاطب را احاطه کند و شاید بر آن غالب شود. علی رضوی نقاش معاصر در نمایشگاه جدیدش با عنوان «اشکال دینامیک» در گالری زیرزمین دستان سعی در احاطه ذهن مخاطب دارد.

نمایشگاه آثار علی رضوی که در این گالری در حال برگزاری است، آثاری اغلب بدون رنگ را از عناصر جزئی در هم تنیده­‌ای را به نمایش می­‌گذارد. رضوی معمولا آثارش را از نقطه­‌ای کوچک و با عناصری ریز و جزئی آغاز می­‌کند  و در صفحه نقاشی ادامه پیدا می­‌کند، اضافه می­‌شود و بافته می­‌شود تا به یک کل داینامیک و پویا می­‌رسد.

رضوی در این مجموعه به اندازه­‌ای جزئیات اثرش را گسترش می­‌دهد که در نهایت به یک کل وسیع و گسترده می­‌رسد و آن را تا جایی می­‌گستراند که از کادر اثر خروج می­‌کند و ادامه اثر را خارج از محدوده و بر سفیدی دیوار وایت باک (گالری) ترسیم می­‌کند و این اثر را به اشکالی داینامیک مبدل می­‌کند. او با اضافه کردن این جزئیات در تلاش است که میدان دید مخاطب را احاطه کند. منابع الهام او تا حدودی زندگی روزمره او و احوالات و تجسم شخصی او هستند. تصویر نهایی، کلاژی از عناصر شهری، اشیاء، اماکن، نام­‌ها و اشکالی فرم محور هستند و تجسمی از مسیر تجسم شده توسط هنرمند را به­ دست می­‌دهد.

نمایشگاه نقاشی­‌ های علی رضوی با عنوان «اشکال دینامیک» در گالری زیرزمین دستان

او در این مجموعه سعی کرده تا تک­‌رنگ­‌هایی حتی جزئی در آثارش اضافه کند و این مجموعه را نسبت به آثار قبلی متفاوت­‌تر جلوه دهد.

علی رضوی درباره تجربه اجرای آثارش در مجموعه «اشکال دینامیک» می­‌نویسد: «در مکانی مشرف ایستاده­‌ام و به سفری در کهکشان و اشکالی تبدیل شونده و متغیّر می­‌نگرم. همه چیز بزرگ­‌تر نمایان می­‌شود و از تغییر و جابه­‌جایی تصاویر، حیات شکل می­‌گیرد. شکل­‌ها به هم تبدیل می­‌شوند و من در این حجم و بعد اشکال خودساخته غرق می­‌شوم.»

او مخاطب را هم در اشکال خودساخته خود غرق می­‌کند تا جایی که به عنوان بیننده اثر در مقابل تاثر دائماً به دنبال کشف و یافتن فرمی واحد و متشکل از یک مفهوم هستیم.

نمایشگاه آثار علی رضوی با عنوان «اشکال دینامیک» تا 1 شهریور در گالری زیرزمین دستان ادامه دارد. گالری زیرزمین دستان در خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک 6 قرار دارد.

 

گالری شیرین گالری زیر زمین دستان گالری طراحان آزاد سارا ساسانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین